Δεκέμβρης 1944 (17)

Ο Φιντέλ θα ζει παντοτινά. Ο Φιντέλ είναι αθάνατος

Έφοδος στις Μονκάδες τ’ Ουρανού!: Fidel vivirá para siempre! Fidel es inmortal! - Ο Φιντέλ θα ζει παντοτινά! Ο Φιντέλ είναι αθάνατος!
Φιντέλ: Ένα σύγγραμμα περί ηθικής και δυο μεγάλα αρχίδια στην υπηρεσία της ανθρωπότητας (Ντανιέλ Τσαβαρία)
* Φιντέλ: Αυτός που τους σκλάβους ανύψωσε στην κορφή της μυρτιάς και της δάφνης
* Πάμπλο Νερούδα: Φιντέλ, Φιντέλ, οι λαοί σ’ ευγνωμονούνε * Νικολάς Γκιγιέν: Φιντέλ, καλημέρα! (3 ποιήματα)
* Ντανιέλ Τσαβαρία: Η Μεγάλη Κουβανική Επανάσταση και τα Ουτοπικά Αρχίδια του Φιντέλ * Ντανιέλ Τσαβαρία: Ο ενεργειακός βαμπιρισμός του Φιντέλ * Ραούλ Τόρες: Καλπάζοντας με τον Φιντέλ − Τραγούδι μεταφρασμένο - Video * Χουάν Χέλμαν: Φιντέλ, το άλογο (video)


Κάρλος Πουέμπλα - Τρία τραγούδια μεταφρασμένα που συνάδουν με τη μελωδία:
* Και τους πρόφτασε ο Φιντέλ (Y en eso llego Fidel) − 4 Video − Aπαγγελία Νερούδα * Δεν έχεις πεθάνει Καμίλο (Canto A Camilo) * Ως τη νίκη Κομαντάντε (Hasta siempre Comandante)
* Τα φρούρια του ιμπεριαλισμού δεν είναι απόρθητα: Μικρή ιστορική αναδρομή στη νικηφόρα Κουβανική Επανάσταση και μέχρι τις μέρες μας ‒ Με αφορμή τα 88α γενέθλια του Φιντέλ ‒ Εκλογικό σύστημα & Εκλογές - Ασφάλεια - Εκπαίδευση - Υγεία (88 ΦΩΤΟ) * Φιντέλ

Τρίτη 4 Ιουλίου 2017

Ένας Ζέφυρος με τον αέρα του Γούντι Άλεν: Η Χάνα και οι Αδελφές της − Σε αποκλειστική επανέκδοση, από 6 Ιουλίου

Η ΧΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΤΗΣ
ΖΕΦΥΡΟΣ
Αποκλειστικά από 6 Ιουλίου σε επανέκδοση
Από 6/7 έως 12/7/2017
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 21.00 και 23.00

 
 Μια ταινία τραγική και παράλληλα εύθυμη έως ξεκαρδιστική, ανθρώπινη και διασκεδαστική, με χιούμορ και ρομαντισμό.
Η κορωνίδα της φιλμογραφίας του Γούντι Άλεν στη δεκαετία του ‘80, 30 Χρόνια μετά
«Η ΧΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΤΗΣ» απέσπασε Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, Όσκαρ Καλύτερου Β΄Ανδρικού Ρόλου, Όσκαρ Καλύτερου Β 'Γυναικείου Ρόλου και άλλα 22 Βραβεία και 27 Υποψηφιότητες.
Μια ταινία σταθμός στην ιστορία του Γούντι Άλεν, με τους περισσότερους κριτικούς να τη θεωρούν από τα σημαντικότερα έργα του Άλεν και να συνεχίζουν να επαινούν σενάριο και καστ.
Ένα ψυχόδραμα που ο σκηνοθέτης εξοικειώνεται το αγκαλιάζει  με αγάπη και χιούμορ και το μετατρέπει σε λεπτοφτιαγμένη κομεντί σταθμό στην ιστορία του.
Woody Allen. Illustration Diego Abelenda 2013
"Ώριμη, όμορφη, πλούσια και γεμάτη αγάπη, η «Χάνα» είναι ο καλύτερος Γούντι Άλεν και απλά, μια μεγάλη ταινία"
Los Angeles Times Sheila Benson
"Ουσιαστικά ασταμάτητη φαντασία - μια δραματική κωμωδία που δεν μοιάζει καθόλου με άλλη και θέτει νέα πρότυπα τόσο για τον κ. Άλεν όσο και για όλους τους Αμερικανούς κινηματογραφιστές"
The New York Times Vincent Canby
«Η ΧΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΤΗΣ»
«HANNA AND HER SISTERS»
Δραματική κωμωδία – Αμερική 1986 – Διάρκεια 107΄
Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν
Σενάριο: Γούντι Άλεν
Σύνθεση μουσικής: Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ
Πρωταγωνιστούν: Γούντι Άλεν, Μία Φάροου, Μάικλ Κέιν, Μπάρμπαρα Χέρσεϊ, Μαξ Φον Σίντοφ, Κάρι Φίσερ, Ντάιαν Γουίστ, Μορίν Ο'Σάλιβαν, Λόιντ Νόλαν.
ΣΥΝΟΨΗ
Η Χάνα, η μεγαλύτερη κόρη μιας οικογένειας καλλιτεχνών είναι μια αφοσιωμένη σύζυγος και μητέρα και ταυτόχρονα μια πετυχημένη ηθοποιός. Υποστηρίζοντας με θέρμη τις δύο μικρότερες αδελφές της, αποτελεί το συνδετικό κρίκο μιας οικογένειας που μοιάζει να αντιπαθεί τη σταθερότητα τόσο όσο βασίζεται σ’ αυτήν. Όταν όμως ο ήσυχος κόσμος της Χάνα σαμποτάρεται από αδελφική αντιζηλία, ανακαλύπτει ότι είναι το ίδιο χαμένη όσο οποιοσδήποτε άλλος και πως για να βρει τον εαυτό της θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην ανεξαρτησία της και σε μια οικογένεια που δεν μπορεί να αποχωριστεί.
HANNAH AND HER SISTERS- Original Soundtrack
Λίγα λόγια για την ταινία
Ο Γούντι Άλεν ένας από τους πιο παραγωγικούς δημιουργούς της εποχής μας με περισσότερες από 50 ταινίες στο ενεργητικό του, στη «Η Χάνα και οι αδελφές της» την 14η ταινία του που κλείνει 30 Χρόνια από την πρώτη της κυκλοφορία στη μεγάλη οθόνη στην Αμερική και προβάλλεται και πάλι στη μεγάλη οθόνη σε επανέκδοση.
 Αφού τίμησε στη δεκαετία των ΄70 την κωμωδία, ο Γούντι Άλεν μετά το ΄80 αφιερώνει ταινίες του στις ενδοοικογενειακές σχέσεις και στα προβλήματα που δημιουργούνται από μια σύγχρονη Βαβέλ, που επικρατεί η έλλειψη επικοινωνίας και ανθρώπινης αλλά και ερωτικής επαφής. Ο Άλεν μας ωθεί στην θέση του ρόλου και προσπαθεί να αντικαταστήσει την μοναξιά και μοναχικότητα από τη μία, ή τη νεύρωση και το αδιέξοδο από την άλλη , σε μια αναζήτηση για λύση μέσα από την αντίσταση στις καταστάσεις που τα δημιουργούν.
Βρίσκεται πια στην περίοδο που δημιουργεί κομεντί για τα προβλήματα των σχέσεων των δυο φύλων με μια σειρά κορυφαία φιλμ όπως  «Ο νευρικός εραστής» (1977), «Μανχάταν» (1979), «Σεξοκωμωδία θερινής νύχτας» (1982) και τη «Χάνα και οι αδελφές της» (1986) που αποτελεί την κορωνίδα όλων αυτών.
«Η Χάνα και οι αδερλές της» μια ταινία που δημιουργεί νοσταλγία με το απόλυτα `80s ύφος, τη τζαζ μουσική και την πανέμορφα κινηματογραφημένη Νέα Υόρκη, παρουσιάζει χαρακτήρες με τους οποίους ακόμη και σήμερα μπορούμε να ταυτιστούμε σε ένα σκηνοθετικό ύφος αξεπέραστο.
Ο Γούντι Άλεν σε ρόλο ψυχαναλυτή που ξέρει τι γίνεται μέσα και έξω από το ρόλο του ηθοποιού και παράλληλα ως ‘’μαέστρος’’ να κρατά και ένα ρόλο αποκλεισμένο από το θεατή αλλά και από την πραγματικότητα στην ταινία, ώστε να μπορεί να δημιουργήσει μια απολαυστική εξέλιξη.
Woody by Mitt Roshin
Μια αρθρωτή ταινία όπου η οικογένεια, κατά τη διάρκεια δυο ετών, συγκεντρώνεται σε τρεις γιορτές – στάδια. Η πρώτη γιορτή τους βρίσκει ικανοποιημένους, η δεύτερη σε μια στιγμή που βιώνουν το πρόβλημα, και η τρίτη που δείχνει τι συμβαίνει μετά την επίλυση των προβλημάτων. Είναι κάτι που θυμίζει τις επιρροές του από Μπέργκμαν και Βισκόντι, ως αναφορά το σενάριο. Αλλά και η επιλογή του καστ κορυφώνει την ταινία στην καριέρα του Γούντι Άλεν με Μία Φάροου, Μάικλ Κέιν αλλά και Μαξ Φον Σίντοφ που είναι κατεξοχήν ερμηνευτής του Μπέργκμαν.
Ο Άλεν που σκηνοθετεί, γράφει το σενάριο και συνηθίζει, αν όχι να παίζει κάποιο ρόλο, το λιγότερο να περνά μπροστά από την κάμερα, στη Χάνα έχει το χιουμοριστικό ρόλο ενός τρομοκρατημένου από το φόβο του θανάτου και τις θρησκευτικές αντιλήψεις, κάνοντας κάπως πιο ανάλαφρη την ψυχωσική αναζήτηση και σκηνοθετεί τελικά ένα κινηματογραφικό αριστούργημα ανάμεσα στο δράμα και την κομεντί.
Το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων των εσωτερικών χώρων της ταινίας έγινε στο πραγματικό διαμέρισμα της Φάροου, η οποία εκείνη την εποχή ήταν ακόμη σύντροφος του Αλεν και στη ζωή, γεγονός το οποίο επηρέασε συναισθηματικά την ίδια την Φάροου, με σκέψεις που έφερναν το ρόλο της στην πραγματική ζωή και τις οποίες προσπάθησε να αποβάλλει αμέσως, όπως ισχυρίστηκε η ίδια.
Η μητέρα της Χάνα στην ταινία υποδύεται η πραγματική μητέρα της Φάροου, ηθοποιός Μορίν Ο΄ Σάλιβαν, που έχουμε δει στην ταινία «Ταρζάν» ως Τζέιν Πόρτερ, και σε άλλες αξιόλογες ταινίες όπως το «Άννα Καρένινα» (1935), το «A Day at the Races» (1937).
Ο Σουηδός ηθοποιός  Μαξ Φον Σίντοφ έγινε γνωστός από την ερμηνεία του στις ταινίες «THE SEVENTH SEAL», «WILD STRAWBERRIES», «THE VIRGIN SPRING» και πολλές άλλες.
Το 1955, μετακόμισε στο Μάλμοε, όπου συναντήθηκε με τον μετέπειτα μέντορά του Ίνγκμαρ Βέργκμαν, στον οποίο ο ίδιος παραδέχεται ότι οφείλει σχεδόν τα πάντα. Από εκεί και πέρα, η καριέρα του παρουσίασε πραγματική απογείωση, τόσο στην Ευρώπη όσο και στο Χόλυγουντ, με όλες του τις ερμηνείες να αποσπούν διθυραμβικές κριτικές και να λατρεύεται από το κοινό.
 «Οι ηθοποιοί είμαστε πολύ προνομιούχοι άνθρωποι γιατί πληρωνόμαστε για να μεταμορφωθούμε και γεμίζουμε από ποικίλες εμπειρίες που αξίζουν περισσότερο από τα χρήματα...», μια δήλωση του ίδιου που δείχνει το ύψος ενός μεγάλου καλλιτέχνη.
*
*
Ο ΓΟΥΝΤΙ ΑΛΕΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

Η ταινία ήταν αρχικά για έναν άνδρα που ερωτεύτηκε με την αδελφή της συζύγου του. Όταν ο Γούντι Άλεν διάβασε εκ νέου το μυθιστόρημα Άννα Καρένινα σκέφτηκε «είναι ενδιαφέρον το πώς αυτός ο τύπος παίρνει τις διάφορες ιστορίες και κόβοντας πηγαίνει από μια ιστορία στην άλλη. Μου άρεσε πολύ η ιδέα πειραματισμού με αυτό.»
Ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον ένας χαρακτήρας όπου «κάποιος ο οποίος δεν μπορεί να βρει νόημα στη ζωή του και είναι τρομερά φοβισμένος από το θάνατο, που έπληξε βαθιά το σπίτι του. Σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον να κάνουμε μια ιστορία για τη σχέση μεταξύ των τριών αδερφών και μια ιστορία για κάποιον άλλο για την εμμονή του με τη θνησιμότητα.»
Ο Άλεν παραδέχτηκε ότι ο ρόλος της Χάνα βασίστηκε στην Φάροου, είναι «μια ρομαντική αντίληψη της Μία. Είναι πολύ σταθερή, έχει τώρα οκτώ παιδιά και είναι σε θέση να συνεχίζει την καριέρα της και να έχει καλές σχέσεις με την αδελφή και τη μητέρα της. Είμαι πολύ εντυπωσιασμένος με αυτές τις ιδιότητες και σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον αν είχε δύο ασταθείς αδελφές.»
Tullio Pericoli, Woody Allen,1992 (India ink on paper)
Ο Άλεν λέει ότι εμπνεύστηκε επίσης από τον τίτλο. «Σκέφτηκα ότι θα ήθελα να κάνω μια ταινία που ονομάζεται «Χάνα και οι αδελφές της », είπε, λέγοντας ότι αυτό τον ώθησε να δώσει στη Χάνα δύο αδελφές. Ενδιαφερόταν να φτιάξει κάτι για τη σχέση ανάμεσα σε αδελφές που ένιωθαν περίπλοκα, παρά μεταξύ αδελφών. «Ίσως αυτό προέρχεται από την παιδική ηλικία. Η μητέρα μου είχε επτά αδελφές και τα παιδιά τους ήταν κορίτσια και έτσι το μόνο που ήξερα ήταν θείες και ξαδέλφες.»
Η Μία Φάροου αργότερα έγραψε ότι ο Άλεν είχε περιέργεια για το θέμα ανάμεσα σε αδερφές για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παλιότερα η συμπρωταγωνίστριά του Janet Margolin είχε δύο αδελφές, η Νταϊάν Κίτον είχε δύο, και η Φάροου είχε τρεις. Η Φάροου λέει ότι ο Άλεν της έδωσε ένα αρχικό αντίγραφο της Χάνα και οι αδελφές της λέγοντας ότι θα μπορούσε να παίξει οποιαδήποτε αδελφή ήθελε, αλλά ότι «ένιωθε θα πρέπει να είναι Χάνα, η πιο περίπλοκη και αινιγματική από τις αδελφές ... των οποίων η ακινησία και την εσωτερική δύναμη θα έμοιαζαν με του Αλ Πατσίνο στο The Godfather».
Ο Γούντι Άλεν δεν ξεχνά να μας θυμίζει το σκωπτικό και παράλληλα ποιητικό του ύφος. Ο σκηνοθέτης αξιοποιεί σε μια σκηνή το ποίημα «LVII» της συλλογής ViVa (1931) του αμερικανού ποιητή e.e. Cummings (1894-1962), προκειμένου να γίνει η ερωτική εξομολόγηση ενός άντρα σε μια γυναίκα. Στη συγκεκριμένη σκηνή δείχνει πόσο γόνιμος μπορεί να γίνει ο διάλογος του σινεμά με την ποίηση και τις εκρήξεις που μπορούν να συμβαίνουν την ώρα της έμπνευσης του σπουδαίου αυτού δημιουργού.
*
*
*
Woody Allen by Denise Esposito
Βραβεία
1987 - Όσκαρ Β' γυναικείου ρόλου - Ντάιαν Γουίστ
1987 -  Όσκαρ Β' ανδρικού ρόλου -• Μάικλ Κέιν
1987- Όσκαρ Καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου -  Γούντι Άλεν
1987 - Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης μουσικής ή κωμικής ταινίας - Ρομπέρ Γκριινχυτ
1987 - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερης σκηνοθεσίας - Γούντι Άλεν
1987 - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου - Γούντι Άλεν
1987 - Βραβείο Νταβίντ ντι Ντονατέλο Καλύτερου ξένου σεναρίου - Γούντι Άλεν
1987 - Βραβείο της Ένωσης Αμερικανών Σεναριογράφων Καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου - Γούντι Άλεν
1986 - Los Angeles Film Critics Association Award for Best Film
1987 - Bodil Award for Best American Film - Γούντι Άλεν
1987 - Βραβείο της Εθνικής Ένωσης Κριτικών των ΗΠΑ Καλύτερου Β' γυναικείου ρόλου - Ντάιαν Γουίστ
1986 - Βραβείο της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης Καλύτερης ταινίας - Γούντι Άλεν
1986 - New York Film Critics Circle Award for Best Director - Γούντι Άλεν
1986 - Βραβείο του Εθνικού Συμβουλίου Κριτικών Κινηματογράφου των ΗΠΑ Καλύτερου σκηνοθέτη - Γούντι Άλεν
1986 - London Film Critics Circle Award for Screenwriter of the Year - Γούντι Άλεν
Woody Allen by Roberlan
Υποψηφιότητες
1987 - Όσκαρ Καλύτερης ταινίας - Ρομπέρ Γκριινχυτ
1987 - Όσκαρ Καλύτερης σκηνοθεσίας - Γούντι Άλεν1987 - Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου σεναρίου σε ταινία - Γούντι Άλεν
1987 - Όσκαρ Καλύτερου μοντάζ - Susan E. Morse
1987  - Όσκαρ Καλύτερης σκηνογραφίας - Στούαρτ Γγόρτζελ, Κάρολ Τζοφ
1987 - Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου σκηνοθέτη σε ταινία - Γούντι Άλεν
1987  - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερης ταινίας - Γούντι Άλεν, Ρομπέρ Γκριινχυτ
1987 - Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Β' γυναικείου ρόλου σε ταινία - Ντάιαν Γουίστ
1987 - Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Β' ανδρικού ρόλου σε ταινία - Μάικλ Κέιν
1987 - Βραβείο Σεζάρ Καλύτερης ξένης ταινίας - Γούντι Άλεν
1987  - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α' ανδρικού ρόλου - Γούντι Άλεν, Μάικλ Κέιν
1987 - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α' γυναικείου ρόλου - Μία Φάροου
1987 - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Β' γυναικείου ρόλου - Μπάρμπαρα Χέρσεϊ
1987 - Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου μοντάζ - Susan E. Morse
1987 - Βραβείο της Ένωσης Αμερικανών Σκηνοθετών Καλύτερης σκηνοθεσίας σε ταινία μεγάλου μήκους - Γούντι Άλεν
1987 - Βραβείο Νταβίντ ντι Ντονατέλο Καλύτερου ξένου ηθοποιού - Μάικλ Κέιν
1988 - Βραβείο Ιαπωνικής Ακαδημίας Καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας
1987 - Βραβείο της Εθνικής Ένωσης Κριτικών των ΗΠΑ Καλύτερου σεναρίου - Γούντι Άλεν
1987 - Βραβείο της Εθνικής Ένωσης Κριτικών των ΗΠΑ Καλύτερης ταινίας

ΚΡΙΤΙΚΕΣ
‘’Η νεύρωση, το υπαρξιακό αδιέξοδο, η λεπτή ειρωνική κριτική της καθημερινής γκρίνιας περί μοναξιάς και η τρομακτική αίσθηση ότι η ζωή μας καταναλώνεται σε ατελείωτες συζητήσεις περί έλλειψης ερωτικής και ανθρώπινης επαφής, παρά σε μια δυναμική αντίσταση σ’ αυτή την «κατάσταση πραγμάτων», κάνουν την ταινία ένα πραγματικό αριστούργημα.’’
Μπάμπης Ακτσόγλου
*
Διανοούμενοι σε κρίση: η Μία Φάροου και ο Μάικλ Κέιν και ο Γούντι Αλεν σε σκηνές από την ταινία «Χάνα και οι αδελφές της»
Η «Χάνα και οι αδελφές της» («Ηannah and her sisters»,1986) του Γούντι Αλεν μοιάζει με τοιχογραφία της ζωής στο Μανχάταν στα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Τρεις γιορτές, τρία οικογενειακά γεύματα της Ημέρας των Ευχαριστιών κατά τη διάρκεια δύο ετών, όλες στο σπίτι της Χάνα ( Μία Φάροου ), πλάθουν τον κορμό της ταινίας, στην οποία διασταυρώνεται μια πληθώρα προσώπων, τη ζωή των οποίων και παρακολουθούμε (σημειωτέον το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων των εσωτερικών χώρων της ταινίας έγινε στο πραγματικό διαμέρισμα της Φάροου, η οποία εκείνη την εποχή ήταν ακόμη σύντροφος του Αλεν και στη ζωή, ενώ τη μητέρα της στην ταινία υποδύεται η πραγματική μητέρα της Φάροου, ηθοποιός Μορίν Ο΄ Σάλιβαν ).
Ο κόσμος μιας σύγχρονης Βαβέλ, λοιπόν, γεμάτος σημαδιακές μνήμες, προβλήματα στον εργασιακό χώρο, ξαφνικές κρίσεις και αλλεπάλληλες συγκρούσεις στις σχέσεις. Μπερδέματα κάθε λογής σε ένα σύμπαν που ο σκηνοθέτης αγκαλιάζει με γνήσια αγάπη και ολόκαρδο χιούμορ. Ο ίδιος ο Αλεν (ο οποίος εκείνη την εποχή εξακολουθούσε να παίζει στις ταινίες του) είναι ένα «αγκάθι» που τρυπώνει στην ιστορία χωρίς να σχετίζεται άμεσα με την ιστορία της Χάνα και των αδελφών της ( Μπάρμπαρα Χέρσεϊ,Νταϊάν Γουίστ ). Θα μπορούσες να πεις ότι ο Γούντι Αλεν αυτής της ταινίας προέρχεται από μια παλιότερη περίοδό του, την αμιγώς κωμική: νευρωσικός, υποχόνδριος, νοσόφοβος. Αλλού αναζητεί το νόημα της ζωής, αλλού το βρίσκει. Μια απόλαυση! 
Η ταινία όμως δεν είναι μόνο κωμωδία γιατί την ίδια ώρα ο Αλεν μοιάζει να αναζητεί διαδρόμους που παραπέμπουν στο πρώτο αυστηρό ψυχόδραμά του, τις «Εσωτερικές σχέσεις» (1978). Απλώς εδώ έχει αρχίσει να το κάνει πια με light τρόπο.
Υπέροχο όμως και το καστ των ανδρών ηθοποιών της ταινίας, με ηγετική φυσιογνωμία όχι τόσο τον Μάικλ Κέιν όσο τον ηθοποιό-φετίχ του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, τoν Μαξφον Σίντοφ, που ο Γούντι Αλεν για πρώτη και τελευταία φορά έβαλε σε ταινία του.
Ζουμπουλάκης Γιάννης
Woody Allen by Manohead
Ο Γουντι και οι ψυχώσεις του…
-TYPICALLY WOODY: Το κεφάλι σας, βυσματωμένο με μια σειρά από ηλεκτρόδια, τα εγκεφαλικά σας δυναμικά χοροπηδούν με ρυθμό σε ένα οθόνιο πίσω σας. Ο εξεταστής, μέσα στην άσπρη του ποδιά κρατώντας ένα πακέτο από κάρτες, σας υπενθυμίζει να απαντάτε γρήγορα και χωρίς δεύτερη σκέψη. Του γνέφετε καταφατικά. Η πρώτη κάρτα αποκαλύπτεται. Μπροστά σας, το ζωγραφιστό πορτρέτο του Γουντι. Πίσω σας το μηχάνημα κτυπάει σαν τρελό, ενώ οι λέξεις ξεχύνονται σε ρυθμούς ασύλληπτους από το στόμα σας: Νευρώσεις, σεξ, ανασφάλειες, Εβραίοι, καυστικότητα, Νέα Υόρκη, διαστροφές, οικογένεια, απιστίες, φοβίες, μαύρο χιούμορ. Περάσατε το τεστ; Μα φυσικά. Έξαλλου, όλες οι ταινίες του Woody Allen, λίγο ως πολύ, κινούνται σ’ έναν κόσμο που οριοθετούν οι παραπάνω λέξεις. Και το «Η Χανα και οι αδελφές της», ως μια από τις καλύτερες στιγμές του ιδιορρύθμου σκηνοθέτη, δε θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση.
-ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ: Σαν αυτόνομη δημιουργία, αποτελεί μια από τις πιο ρεαλιστικές και ευφάνταστες κωμωδίες-ψυχογραφήματα του Άλεν. Πλημμυρισμένη εξ’ ολοκλήρου από έναν άκρατο ενθουσιασμό για ζωή, διανθισμένη με μερικές από τις πιο πικρόχολες και καυστικές ατάκες στη φιλμογραφία του, ένα ονειρώδες καστ (Μια Φαροου, Michael Caine, Dianne Wiest, Μπαρμπαρα Χερσεϊ, Καρι Φισερ) και διακριτικό σύμμαχο τη μουσική της, η ταινία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο, το σημείο αναφοράς στη συνολική φιλμογραφια του Γουντι Άλεν. Βραβευμένο με τρία Οσκαρ (πρωτότυπου σεναρίου, β’ αντρικού ρολου για τον Michael Caine και β’ γυναίκειου για την Dianne Wiest) και υποψήφιο για άλλα τρία (σκηνοθεσίας, ταινίας και σκηνικών), η «Χανα και οι αδελφές της» αποτελούν ένα must για όλους τους φίλους του σκηνοθέτη και η καλύτερη αρχή για όλους όσους θέλουν να μυηθούν στον αλλόκοτο μα σαγηνευτικό κόσμο του, μέσα από τον όποιο προσπαθεί να ξορκίσει τους δαίμονες που φωλιάζουν στο κεφάλι του.
*
Woody by John Kascht
Με το Η Χάνα και οι Αδελφές της ο Woody Allen απομακρύνεται οριστικά από τον `70s εαυτό του και τις κωμωδίες και μας εισάγει για τα καλά στον κόσμο των νευρώσεων, της απαισιοδοξίας και του σκεπτικισμού. Αυτό που κυριαρχεί δεν είναι οι ξεκαρδιστικές καταστάσεις, είναι οι ξεκαρδιστικές ατάκες και το μαύρο χιούμορ. 
Τι είναι, όμως, αυτό που κάνει μια ταινία του 1986 -τόσα χρόνια και τόσες ξεκάθαρα γουντιαλενικές ταινίες μετά- να εξακολουθεί να γοητεύει το εκάστοτε κοινό της; Είναι οι υπέροχες ερμηνείες, από ένα από τα καλύτερα καστ που είχε ποτέ ο Woody Allen στη διάθεση του; Είναι οι σκηνοθετικές επιρροές από τον Bergman και το Fellini; Όλα αυτά κάνουν την ταινία απλά να ξεχωρίζει. Αυτό που την κάνει να μαγεύει το κοινό της είναι το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης μετατρέπεται πιο πολύ από ποτέ σε ψυχαναλυτή. Ξέρει τι συμβαίνει κάθε στιγμή, όχι μόνο έξω από τα κεφάλια των πρωταγωνιστών αλλά και μέσα. Μοιάζει να έχει κατανοήσει τόσο τέλεια την ψυχολογία των ηρώων που το «το `χω νιώσει κι εγώ αυτό» είναι αναπόφευκτο. Ξέρει, από την άλλη, πιο καλά απ`όλους εμάς πόσο βαρετό θα ήταν να γνωρίζουμε τις σκέψεις και τα κίνητρα όλων των ηρώων, να μην υπάρχει έστω και κάποιος που να βρίσκεται στην άγνοια και να αναρωτιέται για τις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω του. Θέτει, λοιπόν, όρια στη λογική της κλειδαρότρυπας με τον πρωταγωνιστικό του χαρακτήρα, τη Χάνα, η οποία μοιάζει αποκλεισμένη όχι μόνο ως προς το κοινό, για όσα συμβαίνουν στο μυαλό της, αλλά αποκλεισμένη και από την ίδια τη ροή των γεγονότων. 
Συμπερασματικά, το Χάνα και οι Αδελφές της είναι μια ταινία που αφενός θα σας γεμίσει νοσταλγία με το απόλυτα `80s ύφος, τη τζαζ μουσική και την πανέμορφα κινηματογραφημένη Νέα Υόρκη, αφετέρου θα σας χαρίσει χαρακτήρες με τους οποίους ακόμη και σήμερα θα ταυτιστείτε και ένα σκηνοθετικό ύφος που παρά τα χρόνια δεν μοιάζει καθόλου, μα καθόλου, passe!
*
NEW STAR
Phone: 2108220008, 2108220023
E-mail: newstarcine@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.