Σε 148 νέες παραγγελίες προχώρησαν οι Ελληνες εφοπλιστές το πρώτο τετράμηνο του 2014, από 56 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό γραφείο «Golden Destiny» αύξηση 164%.
Ενώ σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα
από την «Clarkson Research Services Limited» η αξία του στόλου που
διαχειρίζονται οι Ελληνες εφοπλιστές ανέρχεται στα 72 δισ. δολάρια.
Για τα 148 νέα πλοία επένδυσαν
5,6 δισ. δολάρια από 2,3 που είχαν
επενδύσει το περσινό 4μηνο.
Το πρώτο τρίμηνο του 2014 είχαν παραγγείλει 95 πλοία.
Αυτό σημαίνει ότι παρήγγειλαν 53
νέα πλοία μέσα σε ένα μήνα!
Επιπρόσθετα το ίδιο διάστημα, οι Έλληνες εφοπλιστές απέκτησαν
άλλα τόσα πλοία, δηλαδή 148, από δεύτερο χέρι, επενδύοντας επιπλέον 4,2 δισ.
δολάρια, όταν το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν αγοράσει 107 πλοία δίνοντας
1,5 δισ. δολάρια.
Στα σχετικά σχόλια του ναυλομεσιτικού γραφείου «Golden Destiny» αναφέρεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές «εμφανίζονται πολύ δυναμικοί»
και ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τις αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι «από χρόνο σε χρόνο καταγράφεται μια σταθερή αυξητική
πορεία της τάξης του 38%».
Όσον αφορά στις 148 νέες παραγγελίες, αυτές αντιστοιχούν
στο 14% του συνολικού αριθμού των νέων παραγγελιών που αναφέρθηκαν σε αυτό το
διάστημα (1.054), ενώ σε ό,τι αφορά τους τύπους των πλοίων που επέλεξαν, τα
περισσότερα είναι bulk carriers (73), δεξαμενόπλοια (39), ενώ 12 είναι τα υγραεριοφόρα και 22 πλοία μεταφοράς container.
Οι αγορές τους το τετράμηνο του 2014 αντιστοιχεί στο 25%
της συνολικής δραστηριότητας, καθώς αυτό το διάστημα άλλαξαν χέρια συνολικά 592 πλοία.
Στην πρώτη θέση με τον ιδρώτα των ναυτεργατών
Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με στοιχεία του οίκου «Clarkson», που δημοσιεύτηκαν το Μάη του 2014, η Ελλάδα επέστρεψε στην πρώτη θέση, ως η μεγαλύτερη «πλοιοκτήτρια» χώρα του κόσμου, με κριτήριο τη συνολική χωρητικότητα καθώς οι Ελληνες εφοπλιστές διαθέτουν πλέον 4.894 πλοία συνολικής χωρητικότητας 164 εκατ. τόνων, εκτοπίζοντας στη δεύτερη θέση τους Ιάπωνες με 8.537 πλοία, έναντι 157,4 εκατ. τόνων.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρωθυπουργός Αν. Σαμαράς στις 3 Ιούνη, στα εγκαίνια της ναυτιλιακής έκθεσης ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ, είχε αναφέρει στην ομιλία του:
- «Στα τελευταία 10 χρόνια οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν ναυπηγήσει πάνω από 2.500 ποντοπόρα πλοία, κυρίως σε ναυπηγεία της Απω Ανατολής. Τώρα που μιλάμε, οι Ελληνες πλοιοκτήτες παραγγέλνουν ένα νέο πλοίο κάθε 2 μέρες»,
δείχνοντας το μέγεθος των κερδών που έχουν συσσωρεύσει
και ότι πρέπει να θωρακιστεί η ανταγωνιστικότητά τους, δηλαδή η απίστευτη κερδοφορία
τους.
Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης την περασμένη
Παρασκευή, στο υπουργείο Ναυτιλίας υπέγραψε
μνημόνιο συνεργασίας με τον υπουργό Εμπορίου, Βιομηχανίας και Ενέργειας της Δημοκρατίας
της Νότιας Κορέας, Yoon Sang-jick, για τον τομέα της ναυτιλίας.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο Τύπου, η συμφωνία αυτή
- «αποτελεί ένα ιδιαίτερα αποφασιστικό βήμα για τις σχέσεις των δύο χωρών. Σημειώνεται ότι τα οφέλη της συμφωνίας εκτιμώνται ως ιδιαίτερα σημαντικά για τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας και τις ελληνικές κατασκευάστριες εταιρείες εξοπλισμών πλοίων, καθώς από σήμερα ανοίγει μία κερδοφόρα αγορά προς αυτές».
Το μνημόνιο αποβλέπει ανάμεσα σε άλλα «την
ενθάρρυνση επαφών και συνεργασίας των ιδιωτικών φορέων των δύο χωρών, ιδίως
μέσω ανταλλαγής τεχνογνωσίας, εμπειριών και βέλτιστων πρακτικών στους τομείς
της Ναυπηγικής και της θαλάσσιας βιομηχανίας», «την εξαγωγή ελληνικών
κατασκευαστικών υλικών για τον εξοπλισμό πλοίων στα ναυπηγεία της Κορέας»,
«την
υλοποίηση κοινών προγραμμάτων», «την εγκαθίδρυση συνδέσμων μεταξύ των
επιχειρηματικών φορέων» κ.ά.
Η χρονική ισχύς της συμφωνίας είναι πενταετής και μπορεί
να επεκταθεί, αν ευοδωθεί, για άλλα δύο χρόνια.
Η συμφωνία έκλεισε
με την παρουσία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Ναυτικού Επιμελητηρίου, του
Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, εφοπλιστών και μεγαλοεπιχειρηματιών.
Και ατομικές συμβάσεις για μεγαλύτερα κέρδη
Και ενώ η κυβέρνηση λειτουργεί ως «ντίλερ» των εφοπλιστικών συμφερόντων, από την άλλη, με βάση τις οδηγίες και τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εκσυγχρονίζει το θεσμικό πλαίσιο που έχει χτιστεί από το 1953 με το νόμο 2687, για να προσθέσει και νέα προνόμια στα ήδη αμέτρητα που μετράνε οι εφοπλιστές και τα οποία «πληρώνει» ο λαός για να εξασφαλίσει για τα καράβια τους ακόμα πιο φτηνή εργατική δύναμη.
Τελευταία εξέλιξη το έγγραφο που απέστειλε στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης για να τους ενημερώσει ότι στο εξής μπορούν να εφαρμόσουν ατομικές συμβάσεις, αφού έληξε από τις 31/12/2010 η ΣΣΕ στα ποντοπόρα πλοία και δεν έχει ανανεωθεί.
Όσο για το αν η τρελή συσσώρευση κερδών από τους
εφοπλιστές και τα μέτρα που θωρακίζουν ακόμα περισσότερο την κερδοφορία τους
έφεραν νέες θέσεις εργασίας και μείωσαν την ανεργία στους ναυτεργάτες τα
στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και δείχνουν ότι
όσο οι Έλληνες εφοπλιστές αυξάνουν το στόλο τους
τόσο αυξάνεται και η ανεργία των ναυτεργατών.
Το ΝΑΤ βουλιάζει
Είναι ενδεικτικό ότι από το Γενάρη του 2014 ακόμα και τα αναξιόπιστα στοιχεία του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας έσπασαν το «φράγμα» των 5.000 ανέργων, δίνοντας νέο πλήγμα στο ΝΑΤ που ήδη βουλιάζει από την εισφοροκλοπή και εισφοροδιαφυγή των εφοπλιστών.
Όσο για το επίδομα
ανεργίας παραμένει στα 235
ευρώ για τους άγαμους και
294 ευρώ για τους έγγαμους, ενώ γι' αυτό το ψίχουλο είναι τέτοιες οι προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε οι «δικαιούχοι» να μην ξεπερνούν τους
800!
Κόντρα σε κάθε μορφής ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
Στη συγκέντρωση των εργαζομένων στις 12 το μεσημέρι στα γραφεία του ΟΛΠ
καλεί η «Δημοκρατική Ενότητα Λιμανιών»
Στο πλαίσιο των διαδικασιών που είναι σε εξέλιξη για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ είναι
ενταγμένη η γενική συνέλευση των μετόχων που έχει προγραμματιστεί για σήμερα
Σάββατο στις 12 το μεσημέρι στα κεντρικά γραφεία του Οργανισμού.
Την ίδια ώρα στο κτίριο του ΟΛΠ έχει προγραμματιστεί συγκέντρωση
των εργαζομένων στην οποία καλούν και οι ταξικές δυνάμεις της «Δημοκρατικής
Ενότητας Λιμανιών».
Στο μεταξύ, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΠ, προχτές έγινε
συνάντηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του, Γ. Ανωμερίτη, με το νέο
δήμαρχο Πειραιά Γ. Μώραλη.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, στη διάρκεια της
συνάντησης συζητήθηκαν «τα θεσμικά λειτουργίας του ΟΛΠ», «οι
σχέσεις πόλης - λιμένα», «η σύζευξη και επιτάχυνση των αναπτυξιακών
προγραμμάτων ΟΛΠ και Δήμου» και «η ανάπτυξη των πολιτικών Τουρισμού - Πολιτισμού
σε σχέση με τις υποδομές και τις πολιτικές της κρουαζιέρας», «τα βήματα ανάπτυξης και λειτουργίας της Πολιτιστικής
Ακτής Πειραιά, ως μιας εκ των πλέον σημαντικών παρεμβάσεων ανάπλασης του
Πειραιά».+++
Εν ολίγοις, τα θέματα που συζητήθηκαν αφορούν τα έργα που
ήδη έχουν προγραμματιστεί να γίνουν στο λιμάνι για την εξυπηρέτηση των
συμφερόντων και της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων που δραστηριοποιούνται
στον τομέα των μεταφορών και της κρουαζιέρας, αλλά και τους μεγάλους
κατασκευαστικούς ομίλους.
Για παράδειγμα, μόνο το
έργο που αφορά την Πολιτιστική Ακτή έχει προϋπολογιστεί σε 1 εκατομμύριο ευρώ.
Να σημειωθεί ακόμα ότι ο Γ. Ανωμερίτης και ο Γ. Μώραλης, αλλά όπως έχει δηλώσει και ο δημοτικός του σύμβουλος εφοπλιστής Μαρινάκης ανήκουν στο ίδιο
«στρατόπεδο» συμφερόντων, καθώς έχουν ταχθεί
υπέρ της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού με τη μέθοδο των παραχωρήσεων
και όχι με την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου (το 67% των μετοχών) του ΟΛΠ που
προωθεί η κυβέρνηση.
Υπενθυμίζεται ότι η
υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ έχει ήδη περάσει στη δεύτερη φάση,δηλαδή στην κατάθεση προσφορών από τις οποίες θα επιλεγεί η προσφορότερη.
Οι εταιρείες που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση και πρόκειται
για τεράστιους μονοπωλιακούς ομίλους είναι οι: APM Terminals BV, International Container
Terminal Services Inc (οι δύο αυτοί όμιλοι διεκδικούν και τον ΟΛΘ), COSCO, Ports
America Group Holdings, Utilico Emerging Markets Limited.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 14/6/2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.