Δεκέμβρης 1944 (17)

Ο Φιντέλ θα ζει παντοτινά. Ο Φιντέλ είναι αθάνατος

Έφοδος στις Μονκάδες τ’ Ουρανού!: Fidel vivirá para siempre! Fidel es inmortal! - Ο Φιντέλ θα ζει παντοτινά! Ο Φιντέλ είναι αθάνατος!
Φιδέλ: Ένα σύγγραμμα περί ηθικής και δυο μεγάλα αρχίδια στην υπηρεσία της ανθρωπότητας (Ντανιέλ Τσαβαρία)
* Φιντέλ: Αυτός που τους σκλάβους ανύψωσε στην κορφή της μυρτιάς και της δάφνης
* Πάμπλο Νερούδα: Φιντέλ, Φιντέλ, οι λαοί σ’ ευγνωμονούνε * Νικολάς Γκιγιέν: Φιντέλ, καλημέρα! (3 ποιήματα)
* Ντανιέλ Τσαβαρία: Η Μεγάλη Κουβανική Επανάσταση και τα Ουτοπικά Αρχίδια του Φιδέλ * Ντανιέλ Τσαβαρία: Ο ενεργειακός βαμπιρισμός του Φιδέλ * Ραούλ Τόρες: Καλπάζοντας με τον Φιντέλ − Τραγούδι μεταφρασμένο - Video * Χουάν Χέλμαν: Φιντέλ, το άλογο (video)


Κάρλος Πουέμπλα - Τρία τραγούδια μεταφρασμένα που συνάδουν με τη μελωδία:
* Και τους πρόφτασε ο Φιντέλ (Y en eso llego Fidel) − 4 Video − Aπαγγελία Νερούδα * Δεν έχεις πεθάνει Καμίλο (Canto A Camilo) * Ως τη νίκη Κομαντάντε (Hasta siempre Comandante)
* Τα φρούρια του ιμπεριαλισμού δεν είναι απόρθητα: Μικρή ιστορική αναδρομή στη νικηφόρα Κουβανική Επανάσταση και μέχρι τις μέρες μας ‒ Με αφορμή τα 88α γενέθλια του Φιντέλ ‒ Εκλογικό σύστημα & Εκλογές - Ασφάλεια - Εκπαίδευση - Υγεία (88 ΦΩΤΟ) * Φιντέλ

Κυριακή 7 Μαΐου 2023

STUDIO new star art cinema: Το σινεμά που λατρεύει και τη μουσική — Ένα μπουκέτο τραγούδια από μια αγκαλιά τραγουδιστές: Μεγάλη λαϊκή συναυλία του Σπύρου Σαμοΐλη, 10 Μαΐου 2023, 21:00

ΜΕΓΑΛΗ ΛΑΪΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΠΥΡΟΥ ΣΑΜΟΪΛΗ 10/5 στο STUDIO new star art cinema

"ΕΝΑ ΜΠΟΥΚΕΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ"

Τραγούδια του δημιουργού σε ποίηση  Κώστα Βάρναλη, Γιάννη Ρίτσου, Μενέλαου Λουντέμη και Τάσου Λειβαδίτη.

ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΜΑΐΟΥ 21:00

Ώρα προσέλευσης: 20:30

Ώρα έναρξης 21.00

Συμμετεχουν:

Γεράσιμος Ανδρεάτος, Γιάννης Ζουγανέλης,  Μαρία Σουλτάτου, Νίκος Θεοδωράκης, Φρόσω Λάσκαρη, Σπύρος Λιντοβόης,  Στέλιος Αλεξανδράκης,μΔημήτρης Καλογερόπουλος.

Σε ποίηση

Κώστα Βάρναλη, Γιάννη Ρίτσου,  Μενέλαου Λουντέμη, Τάσου Λειβαδίτη.

Και με νεα τραγουδια σε στίχους:

Αλιβιζάτου Σαράντη, Ζαχαράτου Σπύρο, Κοκονέλη Κώστα, Μπουντούρη Βασούλα, Παναγιωτίδου Μαρία, Πανδή Νίκου, Περγιάλη Νίκου, Χρυσού Βίλλυ.

Αφήγηση- Παρουσίαση

Γωγώ Φάκου, Βασούλα Μουντούρη

«Το τραγούδι, η μουσική, ο λόγος των ποιητών είναι μεγάλο όπλο στα χέρια των λαών. Ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι μπροστάρης, να προσπαθεί να αλλάξει τον κόσμο. Πολιτική είναι το καθετί που κάνει κανείς και η μουσική, όταν μιλά για τους ανθρώπους και τις ζωές τους, είναι πολιτική δραστηριότητα.

Το κοινωνικό τραγούδι είναι το πολιτικό τραγούδι, είναι το τραγούδι του λαού».

Σπύρος Σαμολης

*

*

*

*

Ο Σπύρος Σαμοΐλης ήταν σχεδόν 25 χρονών, αλλά είχε ήδη ξεκινήσει την καλλιτεχνική του πορεία μελοποιώντας τους πιο ριζοσπάστες, τους πιο πρωτοπόρους δημιουργούς μας, τον Βάρναλη, τον Ρίτσο, τον Λουντέμη. Η μουσική αποτελεί μέρος της ζωής του από τα παιδικά του χρόνια. Μεγαλώνει τη δεκαετία του ’50  σε ένα χωριό στη νότια Κέρκυρα. Παιδί αγροτών, σε μια μετεμφυλιακή Ελλάδα που αιμορραγεί στις εξορίες και στα ξερονήσια για πολλά χρόνια μετά την τυπική λήξη του πολέμου, ο νεαρός Σπύρος βρίσκει καταφύγιο στη μουσική. Η φιλαρμονική του χωριού και οι καθηγητές του σχολείου γίνονται οι οδηγοί του, τον διδάσκουν τις νότες και την ποίηση, θέτοντας τις βάσεις σε μια πορεία που έμελλε να ξεκινήσει συστηματικά στις αρχές της δεκαετίας του ‘70.

Το 1972, όταν η δαμόκλειος σπάθη της χούντας κρέμεται πάνω από κάθε ελεύθερο πνεύμα, όταν απαγορεύεται να προφέρεται ακόμα και το όνομα του Μίκυ Θεοδωράκη, όταν ο Ρίτσος έχει μόλις επιστρέψει από τις εξορίες, ο Σπύρος Σαμοΐλης οργανώνει την πρώτη του συναυλία στο θέατρο Diana. Είναι 29 Μαΐου του 1972.

«Μέσα από τις φοιτητικές παρέες, γεννήθηκε η ιδέα να βγάλουμε προς τα έξω αυτά τα τραγούδια που λέγαμε μεταξύ μας. Εκείνη την εποχή, στα τέλη Μάη του 1972, δεν υπήρχε ακόμα η λογοκρισία για τις συναυλίες. Η διαδικασία ήταν ακόμα απλή, πήγαινες στην εφορία, σφράγιζαν τα εισιτήρια και τελείωνες. Έτσι ξεκίνησε η συναυλία. Όταν μαζεύτηκε ο κόσμος αναφερθήκαμε, από μικροφώνου, στο έργο του Βάρναλη και του Θεοδωράκη. Εκείνη την εποχή ήταν απαγορευμένη δια ροπάλου η αναφορά των ονομάτων τους, πολύ περισσότερο απαγορεύονταν τα έργα τους. Λοιπόν, αυτή ήταν μια μαγική στιγμή. Μόλις ακούστηκε από μικροφώνου το όνομα του Θεοδωράκη άρχισαν οι φοιτητές να πετάνε τα σακάκια από τη χαρά τους μέχρι την οροφή. Ειδικά όταν ακούστηκε το «Ένας-Όλοι» του Βάρναλη, δεν περιγράφεται ο ενθουσιασμός. Ήμουν νέο παιδί και είδα κάτω στο κοινό τον Βάρναλη μαζί με την Έλλη Αλεξίου… τι να σας πω… θαμπώθηκα» [...]

(Περισσότερα για τον Σπύρο Σαμοΐλη στο τέλος)

ΜΗΝΥΜΑ ΣΠΥΡΟΥ ΣΑΜΟΪΛΗ

"Ήταν επιθυμία πολλών φίλων.  Κι έτσι, μετά από 4 – 5 χρόνια,  να ‘μαι ξανά, στην Αθήνα, με μια συναυλία, την Τετάρτη, 10 του Μάη, στις 9 το βράδυ.

Ο καλός μου φίλος, Βελισσάριος Κοσσυβάκης, μας παραχωρεί την αίθουσα STUDIO new star art cinema, στην πλατεία Αμερικής, έναν όμορφο χώρο πολιτισμού.

Κι έτσι, ετοιμάζουμε ένα μπουκέτο τραγούδια, από μια αγκαλιά τραγουδιστές.

Θα είναι μαζί μου ο Γεράσιμος Ανδρεάτος, ο Γιάννης Ζουγανέλης,  η Μαρία Σουλτάτου, ο Νίκος Θεοδωράκης, η Φρόσω Λάσκαρη, ο Σπύρος Λιντοβόης,  ο Στέλιος Αλεξανδράκης και ο Δημήτρης Καλογερόπουλος.

Θα πουν τραγούδια μου σε ποίηση Κώστα Βάρναλη, Γιάννη Ρίτσου, Μενέλαου Λουντέμη και Τάσου Λειβαδίτη.

Ακόμα, θα πουν νέα τραγούδια μου, που τα λόγια τα γράψανε ο Αλιβιζάτος Σαράντης, ο Ζαχαράτος Σπύρος, ο Κοκονέλης Κώστας, η Μπουντούρη Βασούλα, η Παναγιωτίδου Μαρία, ο Πανδής Νίκος, ο Περγιάλης Νίκος και η Χρυσού Βίλλυ.

Την παρουσίαση και τις αφηγήσεις θα κάνουν η Γωγώ Φάκου και η Βασούλα Μουντούρη.

Θα μας δώσετε μεγάλη χαρά, να έρθετε κοντά μας και, τραγουδώντας, να γίνουμε μια μεγάλη αγκαλιά."

*

Γενική Είσοδος: 10 €

Άνεργοι/Φοιτητικό: 7€

STUDIO new star art cinema

Σταυροπούλου 33 & Σπάρτης, πλατεία Αμερικής

Τηλέφωνο: 210- 8640054

YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=ZpS8msXxZIg

https://www.youtube.com/watch?v=XYs9p8ZpnIQ

https://www.youtube.com/watch?v=u2Io5PS56ow

https://www.youtube.com/watch?v=lXwqSv8QOvY&feature=share&fbclid=IwAR0IwPib6Yej8-05QZljKvVJ9tMMwDTejCpsPr8C_ugTY_TizMCg2HyhoMU

https://www.youtube.com/watch?v=ePpfBo7NIAY

https://www.youtube.com/watch?v=rThXERceFMQ

Official Site New Star Art Cinema

https://www.newstarartcinema.gr/

New Star Art Cinema

Φίλοι του Studio

Στούντιο New Star Art Cinema

New Star Art Cinema

New Star Art Cinema

*

ΕΓΡΑΨΕ Ο ΣΠΥΡΟΣ ΣΑΜΟΪΛΗΣ

«Tο τραγούδι, η μουσική, ο λόγος των ποιητών είναι μεγάλο όπλο στα χέρια των λαών»

Σπύρος Σαμοΐλης

«Πώς να σου το περιγράψω… Έχουν περάσει από τότε σχεδόν 40 χρόνια κι όμως κάθε φορά που το φέρνω στο νου μου χάνω τα λόγια. Είχαμε μπροστά μας τον ίδιο τον Γιάννη Ρίτσο να απαγγέλει τη Ρωμιοσύνη. Μέσα στο ημίφως της μπουάτ, τον ακούγαμε να μιλάει με μια φωνή τόσο χαμηλή, πιο πολύ ήταν ψίθυρος παρά απαγγελία. Μας κοιτούσε στα μάτια και με πολύ αργό, ήρεμο ρυθμό έλεγε “σώπα… όπου να ‘ναι θα σημάνουν οι καμπάνες…” To μαγαζί γεμάτο νεολαία, αλλά αν έκλεινες τα μάτια σου, θα νόμιζες ότι ήσουν μόνος, δεν ακουγόντουσαν ούτε οι αναπνοές τους».

Με αυτά τα λόγια περιγράφει ο συνθέτης Σπύρος Σαμοΐλης εκείνη τη βραδιά του Νοέμβρη του 1973. Σε μια μπουάτ, κάπου μέσα στα στενά σοκάκια της Πλάκας μια μεγάλη συντροφιά νέων ανθρώπων, προσπαθούσε να διαρρήξει το πνευματικό σκοτάδι που είχε επιβάλλει η χούντα των συνταγματαρχών. Με την παρουσία του Ρίτσου, με τους στίχους της Ρωμιοσύνης, με τη φωνή του να αναδύεται μαλακά μέσα στο ημίφως, ο ποιητής στάθηκε στο πλευρό των νέων, στην ανάγκη τους να ζήσουν ελεύθεροι και περήφανοι.

Ο Σπύρος Σαμοΐλης ήταν σχεδόν 25 χρονών, αλλά είχε ήδη ξεκινήσει την καλλιτεχνική του πορεία μελοποιώντας τους πιο ριζοσπάστες, τους πιο πρωτοπόρους δημιουργούς μας, τον Βάρναλη, τον Ρίτσο, τον Λουντέμη. Η μουσική αποτελεί μέρος της ζωής του από τα παιδικά του χρόνια. Μεγαλώνει τη δεκαετία του ’50  σε ένα χωριό στη νότια Κέρκυρα. Παιδί αγροτών, σε μια μετεμφυλιακή Ελλάδα που αιμορραγεί στις εξορίες και στα ξερονήσια για πολλά χρόνια μετά την τυπική λήξη του πολέμου, ο νεαρός Σπύρος βρίσκει καταφύγιο στη μουσική. Η φιλαρμονική του χωριού και οι καθηγητές του σχολείου γίνονται οι οδηγοί του, τον διδάσκουν τις νότες και την ποίηση, θέτοντας τις βάσεις σε μια πορεία που έμελλε να ξεκινήσει συστηματικά στις αρχές της δεκαετίας του ‘70.

Το 1972, όταν η δαμόκλειος σπάθη της χούντας κρέμεται πάνω από κάθε ελεύθερο πνεύμα, όταν απαγορεύεται να προφέρεται ακόμα και το όνομα του Μίκυ Θεοδωράκη, όταν ο Ρίτσος έχει μόλις επιστρέψει από τις εξορίες, ο Σπύρος Σαμοΐλης οργανώνει την πρώτη του συναυλία στο θέατρο Diana. Είναι 29 Μαΐου του 1972.

«Μέσα από τις φοιτητικές παρέες, γεννήθηκε η ιδέα να βγάλουμε προς τα έξω αυτά τα τραγούδια που λέγαμε μεταξύ μας. Εκείνη την εποχή, στα τέλη Μάη του 1972, δεν υπήρχε ακόμα η λογοκρισία για τις συναυλίες. Η διαδικασία ήταν ακόμα απλή, πήγαινες στην εφορία, σφράγιζαν τα εισιτήρια και τελείωνες. Έτσι ξεκίνησε η συναυλία. Όταν μαζεύτηκε ο κόσμος αναφερθήκαμε, από μικροφώνου, στο έργο του Βάρναλη και του Θεοδωράκη. Εκείνη την εποχή ήταν απαγορευμένη δια ροπάλου η αναφορά των ονομάτων τους, πολύ περισσότερο απαγορεύονταν τα έργα τους. Λοιπόν, αυτή ήταν μια μαγική στιγμή. Μόλις ακούστηκε από μικροφώνου το όνομα του Θεοδωράκη άρχισαν οι φοιτητές να πετάνε τα σακάκια από τη χαρά τους μέχρι την οροφή. Ειδικά όταν ακούστηκε το «Ένας-Όλοι» του Βάρναλη, δεν περιγράφεται ο ενθουσιασμός. Ήμουν νέο παιδί και είδα κάτω στο κοινό τον Βάρναλη μαζί με την Έλλη Αλεξίου… τι να σας πω… θαμπώθηκα»

Ήταν τέτοιος ο ενθουσιασμός, που η φοιτητική παρέα που απαρτίζονταν, κατά κύριο λόγο, από την Ένωση Κερκυραίων Φοιτητών, αποφάσισε να διοργανώσει μια δεύτερη συναυλία λίγες μέρες αργότερα.

«Αποφασίσαμε να πάμε στο θέατρο Royal, απέναντι από το Πολυτεχνείο. Όταν πήγαμε ξανά στην εφορία για τη σφράγιση των εισιτηρίων, όπως την πρώτη φορά, μας σταμάτησαν. Μας ενημέρωσαν ότι, αμέσως μετά την πρώτη συναυλία, είχε βγει καινούριος νόμος για λογοκρισία, που  συμπεριελάμβανε και στις συναυλίες. Ο νόμος βγήκε στις 3 Ιουνίου 1972, πέντε μέρες μετά την πρώτη μας συναυλία.»

Αποτέλεσμα του νέου νόμου, ήταν να λογοκριθούν τα δεκατέσσερα από τα είκοσι τραγούδια που σκόπευαν να παρουσιάσουν. Το νέο το έφερε στην παρέα ο τραγουδιστής Νίκος Πανδής την ώρα που η ορχήστρα έκανε τις τελευταίες πρόβες στο θέατρο. Ο προβληματισμός για το αν, τελικά, θα πραγματοποιούνταν η διοργάνωση ήταν μεγάλος. «Σκεφτήκαμε, με το Γιώργο Ζωγράφο ότι, δεν μπορούσαμε να υποχωρήσουμε. Θα την κάναμε τη συναυλία. Εκείνη τη βραδιά ήρθε ξανά ο Βάρναλης με την Αλεξίου. Καθίσανε στην πρώτη σειρά, μαζί με τον δημοσιογράφο τον Άρη Σκιαδόπουλο, τον Γεραμάνη, τον Χαλιβελάκη και την παρέα. Περίμεναν όλοι να ακούσουν το Βάστα Καρδιά. Το τραγούδι είχε μια μακρόσυρτη εισαγωγή. Όταν τελείωσε έκανα νόημα στο Γιώργο Ζωγράφο να αρχίσει να τραγουδά. Εκείνος με κοίταξε και έμεινε άφωνος. Οι μουσικοί επανέλαβαν την εισαγωγή. Τον κοιτούσα στα μάτια για να δω τι θα κάνει. Τη δεύτερη φορά, που θα έμπαινε να πει τα λόγια, με κοίταξε με νόημα και ενώ θα έπρεπε να πει “Να με ξεριζώσεις χάρε δεν μπορείς…”,  αρχίζει να τραγουδά λέγοντας “λαλαλα Λαέ, Λαέ, Λαέ”. Ο κόσμος φώναζε από κάτω “λόγια – λόγια” και ο Ζωγράφος την ώρα που τραγουδούσε λέγοντας Λαέ, λαέ έκανε με τα χέρια του σινιάλο στον κόσμο ότι του είχαν κλείσει το στόμα… δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν το αίσθημα αυτό… από κάτω ο Βάρναλης προσπαθούσε να καταλάβει τι λόγια ακούγονταν. Έγειρε στην Αλεξίου και της είπε “..δεν καταλαβαίνω, τι λόγια λένε; Δεν ακούω τους στίχους”. Μετά άρχισαν τα κυνηγητά, μια στην Ασφάλεια της Πλάκας, μια στη Μεσογείων…»

Aυτή η δεύτερη συναυλία, ήταν μια από τις πολλές που ακολούθησαν, με τη σταθερή παρουσία ασφαλιτών στο κοινό, την εγκατάσταση κοριών στα μαγαζιά για να μπορεί η Ασφάλεια να παρακολουθεί ό,τι λέγονταν κεκλισμένων των θυρών και σε ορισμένες περιπτώσεις,

την καταστροφή των συναυλιακών χώρων. Όπως λέει ο ίδιος ο Σαμοΐλης:  «πρώτες την πλήρωναν οι φωτεινές επιγραφές και οι τζαμαρίες».

Μια απ’ αυτές τις συναυλίες, τον επόμενο χρόνο, ξεκίνησε στο θέατρο Χατζηχρήστου, αλλά έμελλε να τελειώσει στο Παρίσι. Ο Σπύρος Σαμοΐλης θυμάται και χαμογελά, αλλά διευκρινίζει ότι το χαμόγελο μπόρεσε να το νιώσει πολλά χρόνια μετά, αφού και μετά την μεταπολίτευση οι διώξεις και οι μηνύσεις της Ασφάλειας δεν σταμάτησαν. Εκείνο το βράδυ στο θέατρο Χατζηχρήστου ήταν μια νεαρή κοπέλα που προλόγισε το συνθέτη και τα έργα του. Σύμφωνα με τον ίδιον:

«Η Νόρα Βαλσάμη, τότε ακόμα μικρή κοπέλα στα πρώτα της βήματα, διάβασε τον πρόλογο της συναυλίας που ξεκινούσε λέγοντα ότι, “κάτω από την πολιτική καταπίεση που στην εποχή μας ασκείται πιο έντονα από κάθε άλλη φορά...”. Πάντα μέσα στις συναυλίες υπήρχαν ασφαλίτες για να παρακολουθούν τον κόσμο και εμάς. Μόλις ακούστηκαν αυτά τα λόγια σηκώθηκαν να μας συλλάβουν. Τότε μεσολάβησε ο αδερφός του Κώστα Χατζηχρήστου, που ήταν υπεύθυνος του θεάτρου και ζήτησε να περιμένουν μέχρι το τέλος, να φύγει ο κόσμος. Στο διάλειμμα μας ειδοποίησαν ότι στη λήξη θα μας συλλάβουν. Όταν τελειώσαμε και άρχισε ο κόσμος να έρχεται για να μας χαιρετίσει εμείς κρυφτήκαμε στα υπόγεια του θεάτρου. Ουσιαστικά κρυφτήκαμε στο στόμα του λύκου, αφού το θέατρο Χατζηχρήστου ήταν στην οδό Σταδίου 10, κάτω από την Ασφάλεια. Μείναμε εκεί μέχρι τα ξημερώματα. Μετά φύγαμε για το σπίτι μου στην Καλλιθέα, μαζί με τους φοιτητές. Ξέραμε ότι το πρωί θα με συλλαμβάνανε. Τότε είπαμε να φύγω για Παρίσι, ωστόσο δεν υπήρχαν χρήματα και βάλανε όλα τα παιδιά βερεσέ ό,τι είχαν και πήρα το εισιτήριο. Ευτυχώς το διαβατήριό μου έγραφε επάγγελμα ζωγράφος και όχι μουσικός. Εκείνο το πρωί έφυγα με το τρένο. Στο Παρίσι συνάντησα τον Θεοδωράκη, τη Μερκούρη και άλλους».

Μετά το Παρίσι και την επιστροφή στην Αθήνα η ζωή του Σπύρου Σαμοΐλη δεν αλλάζει. Οι φοιτητικές μαζώξεις, οι προσαγωγές στην Ασφάλεια, η ποίηση, η μουσική συνεχίζονται, όπως πριν. Ο καιρός περνά και φτάνουμε στο φθινόπωρο, λίγες μέρες πριν ξεκινήσουν τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Τότε αποφασίζεται να δοθεί μια συναυλία προς τιμή του Γιάννη Ρίτσου. Ο χώρος θα ήταν η μπουάτ που ήδη φιλοξενεί τον καλλιτέχνη, στην Πλάκα. Όπως μας αποκαλύπτει ο συνθέτης:

«Όταν βγήκε στη σκηνή ο Ρίτσος και άρχισε να απαγγέλει τη Ρωμιοσύνη, το μόνο που άκουγες από κάτω ήταν οι λυγμοί από το κλάμα του κόσμου. Εκείνο το βράδυ, όπως και άλλες φορές, η Ασφάλεια μπήκε στο μαγαζί και άρχισε τα σπασίματα… ο κόσμος, όμως, είχε προλάβει να ακούσει τον ίδιο το Ρίτσο να του διαβάζει… ξέρεις πόσο σημαντικό ήταν αυτό; Πέρα που ήταν μεγάλη τιμή για μένα, η παρουσία του στη συναυλία έδωσε κουράγιο και δύναμη στους ανθρώπους. Τον λάτρευαν τον Ρίτσο, ο ίδιος την ένιωθε τόσο δυνατά την αγάπη του κόσμου που, χρόνια μετά, μου έλεγε ότι χρειάζονταν δεκαπέντε μέρες να συνέλθει από τη συγκίνηση που του προκαλούσε».

Η μετάβαση από τη χούντα στη μεταπολίτευση σήμανε για τον Σπύρο Σαμοΐλη την αρχή μιας ιδιαίτερα δημιουργικής δεκαετίας. Το  1975 διοργανώνει συναυλία από κοινού με τον Μίκη Θεοδωράκη στο Δημοτικό Στάδιο Κέρκυρας. Την ίδια χρονιά βγαίνει ο πρώτος του προσωπικός δίσκος με τίτλο «Βάστα Καρδιά» σε ποίηση Κώστα Βάρναλη, Νίκου Πανδή και Σαράντη Αλεβιζάτου. Εκεί ερμηνεύουν ο Πέτρος Πανδής και η Ελένη Βιτάλη. Σύντομα ακολουθούν οι δίσκοι «Κραυγή στα Πέρατα» σε ποίηση Μενέλαου Λουντέμη και «Οι Γειτονιές του Κόσμου» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου. Στην πορεία των χρόνων μελοποιεί Οδυσσέα Ελύτη, Τάσο Λειβαδίτη, Γιώργο Κοτζιούλα, Μαγιακόφσκι και πολλούς άλλους. Συνεργάζεται με σπουδαίους τραγουδιστές, το Γιώργο Ζωγράφο, τον Αντώνη Καλογιάννη, την Ελένη Βιτάλη, τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου κι άλλους πολλούς. Παράλληλα με την καλλιτεχνική παραγωγή, αρχίζουν οι περιοδείες σε ολόκληρη την ελληνική επαρχεία. Πρόκειται για μια δεκαετή περιπλάνηση, όπου ο συνθέτης καταγράφει ρεκόρ συναυλιών. Εκτιμάται ότι σε αυτή τη δεκαετία, 1976-1986, οργανώνει σχεδόν 2.000 συναυλίες, δηλαδή σχεδόν διακόσιες κάθε χρόνο.

Κλείνοντας το ταξίδι στα πιο αυταρχικά και μαύρα χρόνια της πιο πρόσφατης ιστορίας της πατρίδας μας, ο ίδιος μιλά για την αξία της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε σχέση με τις ανάγκες του λαού. Όπως δηλώνει:

«Το τραγούδι, η μουσική, ο λόγος των ποιητών είναι μεγάλο όπλο στα χέρια των λαών. Ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι μπροστάρης, να προσπαθεί να αλλάξει τον κόσμο. Πολιτική είναι το καθετί που κάνει κανείς και η μουσική, όταν μιλά για τους ανθρώπους και τις ζωές τους, είναι πολιτική δραστηριότητα. Το κοινωνικό τραγούδι είναι το πολιτικό τραγούδι, είναι το τραγούδι του λαού»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γεννημένος στη Λευκίμμη της Κέρκυρας, ο Σπύρος Σαμοΐλης κληρονόμησε από την οικογένειά του δύο μεγάλες αγάπες: Τη μουσική και την αγιογραφία. Η οικογένεια της μητέρας του ήταν λαϊκών μουσικών, η δε οικογένεια του πατέρα του, ζωγράφων, αγιογράφων και ξυλογλυπτών. Το 1966 έρχεται στην Αθήνα, όπου μαθητεύει δίπλα στον Μίκη Θεοδωράκη. Το 1972, μέσα στη χούντα, ανοίγει τη δική του Γκαλερί Ζωγραφικής όπου εκεί κάνει τις πρώτες πρόβες των τραγουδιών του. Στις 29 Μαΐου της ίδιας χρονιάς δίνει την πρώτη του συναυλία στο θέατρο Διάνα. Στην συναυλία αυτή καλεί τον ποιητή Κώστα Βάρναλη, τον οποίο είχε γνωρίσει λίγες μέρες πριν έχοντας μελοποιήσει δυο ποιήματά του. Το θέατρο κατάμεστο από νεολαία και ο ενθουσιασμός του κόσμου μεγάλος. Στις πρώτες θέσεις εκτός από τον Βάρναλη βρίσκεται  ο Γιάννης Ρίτσος και η Έλλη Αλεξίου. Μετά από αυτήν την επιτυχημένη συναυλία οργανώνει δεύτερη συναυλία στο θέατρο Ρουαγιάλ με τη σύμπραξη του Συλλόγου των Κερκυραίων φοιτητών.  Εντούτοις, η λογοκρισία της δικτατορίας είχε αρχίσει πιο πριν και έτσι απαγορεύονται  13 από τα 20 τραγούδια που είχαν προγραμματιστεί και μέσα σ’ αυτά τα τρία του Κώστα Βάρναλη, ο οποίος είναι παρών.
.Κυνηγημένος από τη χούντα, φεύγει το 1973 για το Παρίσι, όπου ξανασυναντά τον Θεοδωράκη. Το 1974, ο Στράτος Διονυσίου τραγουδά σε δίσκο το πρώτο τραγούδι του Σπύρου Σαμοΐλη «Το τραγούδι της πέρδικας», που βραβεύεται στον πανελλήνιο διαγωνισμό τραγουδιού της «Κολούμπια». Ένα χρόνο μετά, το 1975, μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη δίνουν μια συναυλία στο Δημοτικό Στάδιο Κέρκυρας. Ο πρώτος μεγάλος προσωπικός δίσκος του, με τίτλο «Βάστα καρδιά» και σε ποίηση Κώστα Βάρναλη, Νίκου Πανδή και Σαράντη Αλιβιζάτου, κυκλοφορεί το 1975 με ερμηνευτές τον Πέτρο Πανδή

και την Ελένη Βιτάλη. Σύντομα, ακολουθούν οι δίσκοι «Κραυγή στα πέρατα» σε ποίηση Μενέλαου Λουντέμη και «Οι γειτονιές του κόσμου» σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου.

Ο Σπ. Σαμοΐλης μάς θυμίζει την τριπλή λογοκρισία που υπέστη το τραγούδι «Γεια σου, σύντροφε» από τις «Γειτονιές του κόσμου», τόσο από το υπουργείο Προεδρίας όσο και από ΕΡΤ και ΥΕΝΕΔ, καθώς απαγορεύτηκε η μετάδοσή του από ραδιόφωνο και τηλεόραση.

Ο ίδιος δεν το βάζει κάτω. Το 1976 ξεκινά τις περιοδείες του στις συνοικίες της Αθήνας και το 1977 το ατέλειωτο «ταξίδι» του σε όλη την Ελλάδα, δίνοντας σε πόλεις και χωριά μέσα σε 10 χρόνια 2.000 συναυλίες! Συνεργάζεται με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, τον Αντώνη Καλογιάννη, τον Γιώργο Ζωγράφο, την Ελένη Βιτάλη και τον ρεμπέτη Νίκο Περγιάλη. Στις εκλογές του 1977 είναι υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ στην Κέρκυρα, ενώ παράλληλα συνεχίζει να οργώνει, χειμώνα και καλοκαίρι, όλη την Ελλάδα, κάνοντας συναυλίες και στο πιο μικρό και απομακρυσμένο χωριό. Για τις συναυλίες του αυτές υφίσταται διωγμούς, απειλές, εκβιασμούς και ατέλειωτο κυνηγητό από αστυνομικές δυνάμεις και κατάλοιπα της χούντας, ενώ οδηγείται συχνά, μετά από μηνύσεις της αστυνομίας, στα δικαστήρια.

Το 1977, σε συνεργασία με το θεατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ανεβάζει, σε δύο παραστάσεις στο Ηρώδειο, τη λαϊκή όπερά του «Σαν του γιοφυριού της Άρτας», σε ποίηση Νίκου Πανδή. Στη συνέχεια, κυκλοφορούν οι δίσκοι του «Λαϊκές Εικόνες», «Ρεμπέτικη ταβέρνα» και μαζί με τον Ηλία Ανδριόπουλο η «Λαϊκή ανθολογία». Ο συνθέτης έχει βραβευτεί δυο φορές, στο φεστιβάλ Έντεχνου Τραγουδιού του «Οδηγητή», ενώ έχει πάρει βραβεία μουσικής στα Πανελλήνια Φεστιβάλ Θεάτρου: Ιθάκης - Καρδίτσας και Κορίνθου.

Από το 1987 μένει μόνιμα στην Κέρκυρα, όπου αγιογραφεί σε πάρα πολλές εκκλησίες στη νότια Κέρκυρα - αγιογραφίες του υπάρχουν επίσης και σε εκκλησίες της Αθήνας (Καλλιθέα, Μοσχάτο, πλατεία Βάθη). Παράλληλα, συνεχίζει την πορεία του στην ελληνική μουσική, γράφοντας μουσική για θεατρικά έργα και συνεργαζόμενος με τους τραγουδιστές Μιχάλη Βιολάρη, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Σοφία Βόσσου, Καίτη Χωματά, Ρένα Κουμιώτη, Κλειώ Δενάρδου κ.ά. Στην Κέρκυρα, επίσης, εμπνέεται και δημιουργεί τους Πανελλήνιους Ποιητικούς Αγώνες, που από το 2000 διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Λευκιμμαίων και στη συνέχεια το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Τραγουδιού στην Κέρκυρα. Παράλληλα, στο νησί του, έχει δώσει πολλές αντιπολεμικές συναυλίες, με αφορμή τους πολέμους στη Γιουγκοσλαβία, στο Ιράκ κλπ. Αξέχαστη θα του μείνει η συναυλία του στη Σερβία, μπροστά στα ορφανά παιδιά και τις χαροκαμένες μανάδες, κατά την επίσκεψή του με αντιπροσωπεία του Δήμου Λευκιμμαίων.

Εργογραφία

  • Βάστα Καρδιά (1974) ποίηση: Κ, Βάρναλης, Ν. Πανδής, Σαρ. Αλιβιζάτος, με τον Πέτρο Πανδή και την Ελένη Βιτάλη.
  • Κραυγή στα πέρατα (1976) ποίηση: Μεν. Λουντέμης, με το Χρήστο Στυλιανέα και την Ισιδώρα Σιδέρη.
  • Οι γειτονιές του κόσμου (1977) ποίηση: Γιάννης Ρίτσος, με το Νίκο Περγιάλη και τη Μάρω Λύτρα
  • Λαϊκές εικόνες (1985) με το Βασίλη Πάτσιο και την Ελ. Βιτάλη.
  • Λαϊκή ανθολογία, μαζί με το συνθέτη Ηλία Ανδριόπουλο.
  • Σαν του γιοφυριού της Άρτας, σε ποίηση Ν. Πανδή.
  • Τα τραγούδια του φτωχοντουνιά, σε στίχους νέων ποιητών.
  • Λεκανοπέδιο σε ποίηση Σπ. Ζαχαράτου.
  • Ο μαύρος αδελφός, σε ποίηση νέγρων ποιητών και μετάφραση Ρίτας - Μπούμη Παππά.
  • Ο Λάμπρος, μελόδραμα, σε ποίηση Διονυσίου Σολωμού.
  • Συντροφικά τραγούδια, σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη.
  • Πορεία
  • Ίδε ο άνθρωπος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.