Απειλεί να βάλει χέρι στους λογαριασμούς χιλιάδων λαϊκών νοικοκυριών
Φοροληστεία στο λαό, «μερίσματα» και προνόμια στο κεφάλαιο
Φοροληστεία στο λαό, «μερίσματα» και προνόμια στο κεφάλαιο
*
Κατά 66,3% αυξήθηκαν την τελευταία τριετία όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στην Εφορία και βρίσκονται αντιμέτωποι με «αναγκαστικά μέτρα είσπραξης»
− Μέχρι τον περασμένο Οκτώβρη περίπου 4,2 εκατ. φορολογούμενοι βρίσκονταν στις λίστες με τα ληξιπρόθεσμα χρέη, που δείχνει την αδυναμία εκατοντάδων χιλιάδων λαϊκών νοικοκυριών να αντεπεξέλθουν στην άγρια φοροληστεία.
− Απ' αυτούς πάνω από 1,1 εκατ. φορολογούμενοι βρίσκονται «υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης», δηλαδή σε καθεστώς κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών και άλλων μέτρων.
− Το δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2018, ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός «έβαλε στο χέρι» περίπου 4,5 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμα χρέη, εξαπολύοντας σαφάρι στα υπερχρεωμένα λαϊκά στρώματα.
− Η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη το 2019, καθώς ετοιμάζονται νέοι φόροι και χαράτσια για το λαό, σε αντίθεση με τις φοροαπαλλαγές και ελαφρύνσεις που προβλέπει ο προϋπολογισμός για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
*
Με αντιλαϊκούς φόρους και χαράτσια νέας κοπής - σε συνέχεια και συμπληρωματικά με αυτά που έχουν προηγηθεί στη διάρκεια της μνημονιακής περιόδου - ξεκινά το 2019, με φόντο την επίτευξη των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα στον κρατικό προϋπολογισμό.
Την ίδια ώρα, και ενώ ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός έχει στην ημερήσια διάταξη την κλιμάκωση των κατασχέσεων για τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» οικονομικά αδύναμων λαϊκών νοικοκυριών, η κυβέρνηση προχωρά σε ένα «κρεσέντο» παρεμβάσεων για τη στήριξη των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων και ισχυρών επιχειρήσεων, με φοροελαφρύνσεις, απαλλαγές, κρατικές επιδοτήσεις και άλλα προνόμια.
Χαράτσια και φόροι, παλιάς και νέας κοπής
Σε ό,τι αφορά την απογείωση της φοροληστείας του λαού, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις προβλέπουν μεταξύ άλλων:
- Από την 1η Γενάρη 2019, οι νέες αντικειμενικές τιμές των ακινήτων που ξεκίνησαν φέτος ως βάση υπολογισμού μόνο για τον ΕΝΦΙΑ, έρχονται να συμπαρασύρουν προς τα πάνω και μια σειρά από άλλα χαράτσια που συνδέονται με αυτές, όπως οι φόροι σε γονικές παροχές, κληρονομιές, μεταβιβάσεις ακινήτων, το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) που καταβάλλεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος κ.ά.
Να σημειωθεί ότι την ώρα που η κυβέρνηση καμώνεται ότι τάχα «ανακουφίζει σταδιακά» από τον ΕΝΦΙΑ (που έλεγε ότι θα καταργήσει και διατήρησε), για το καλοκαίρι του 2019 είναι προγραμματισμένη και δεύτερη αύξηση των αντικειμενικών τιμών, σε μια εξέλιξη που έρχεται να δυναμώσει τη φοροληστεία απέναντι στο λαό, τόσο από τον ΕΝΦΙΑ όσο και από τα άλλα χαράτσια που φορτώνονται στη λαϊκή στέγη και στη μικρή ακίνητη περιουσία.
- Στο τέλος του 2018 λήγει το καθεστώς του μειωμένου ΦΠΑ που είχε απομείνει και για την τελευταία ομάδα νησιών του Αιγαίου (Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο), με την απαράδεκτη έτσι κι αλλιώς συσχέτιση της διατήρησής του με τη μετατροπή των νησιών σε χώρο εγκλωβισμού προσφύγων και μεταναστών.
- Παράλληλα, στα σκαριά - σύμφωνα με πληροφορίες - βρίσκεται η νέα κυβερνητική παρέμβαση πάνω στον τρόπο «υπολογισμού» του - ήδη διαλυμένου - αφορολόγητου ορίου. Σε αυτό το πλαίσιο, προωθείται διάταξη για την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού της ετήσιας δαπάνης για κατανάλωση με «πλαστικό χρήμα», προκειμένου να κατοχυρωθεί το αφορολόγητο. Τα ποσοστά αυτά διαμορφώνονται στο 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ, 15% για εισόδημα από 10.000 έως 20.000 και 20% για εισόδημα πάνω 20.000 ευρώ, ενώ ήδη εξετάζεται η αύξηση κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες (15%, 20% και 25% αντίστοιχα).
Σε κάθε περίπτωση, το ακάλυπτο ποσό που προβλέπεται για τις αποδείξεις λιανικής με «πλαστικό χρήμα» θα φορολογείται με 22%, δηλαδή με τον συντελεστή του πρώτου κλιμακίου της φορολογικής κλίμακας, στην πορεία βέβαια για τη νέα διάλυση του αφορολόγητου ορίου που έχει προνομοθετηθεί για το 2020.
Θυμίζουμε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2019 προβλέπει αύξηση της μάζας των φορολογικών εσόδων, τόσο από μισθούς, συντάξεις και άλλα λαϊκά εισοδήματα, όσο και από τους έμμεσους φόρους και τα άλλα χαράτσια. Μεταξύ άλλων, τα καθαρά ποσά φόρων (δηλαδή χωρίς τις επιστροφές σε δικαιούχους) θα απογειωθούν κατά 1 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, από 45,4 δισ. φέτος, προβλέπεται να φτάσουν τα 46,4 δισ. το 2019, στοιχείο ενδεικτικό του εύρους των παρεμβάσεων που θα γίνουν προκειμένου να «κλειδώσει» ο στόχος. Επίσης, ο ΦΠΑ που βαραίνει τη λαϊκή κατανάλωση ενισχύεται, φτάνοντας στα 17,22 δισ. Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης διογκώνονται κατά 89 εκατ., στα 7,4 δισ.
Μπαράζ κατασχέσεων για «οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών
Το μπαράζ της φοροληστείας αποτυπώνεται και στην αδυναμία των λαϊκών νοικοκυριών να ανταποκριθούν, γεγονός που με τη σειρά του αυξάνει τα αντιλαϊκά «αντανακλαστικά» και δυναμώνει τις πιέσεις και τους εκβιασμούς σε βάρος τους. Αποκαλυπτικά σε αυτό το πλαίσιο είναι τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), σύμφωνα με τα οποία τον Οκτώβρη φέτος περίπου 4,2 εκατ. φορολογούμενοι - κατά κύριο λόγο λαϊκά νοικοκυριά - βρίσκονται στις λίστες με τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Την ίδια ώρα, πάνω από 1,1 εκατ. φορολογούμενοι βρίσκονται «υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης», δηλαδή σε καθεστώς κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών και άλλων μέτρων. Εξίσου χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι στο φετινό δεκάμηνο (Γενάρης - Οκτώβρης) ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός «έβαλε στο χέρι» περίπου 4,5 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμα χρέη, μέσω των οποίων αυγαταίνει η μάζα των φορολογικών εσόδων και των πλεονασμάτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για τον Οκτώβρη του 2018:
- Οι «οφειλέτες υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης» έφτασαν σε 1.155.649, από 1.050.077 το Δεκέμβρη του 2017. Δηλαδή, οι λίστες στη διάρκεια του φετινού 10μήνου αυγάτισαν κατά 105.592 κατασχέσεις.
- Τα «έργα και οι ημέρες» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προκύπτουν και από τη σύγκριση των τελευταίων στοιχείων με αυτά των προηγούμενων ετών. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των οφειλετών «υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης» κλιμακώθηκε από 695.074 στο τέλος του 2015 σε 830.056 το 2016 και σε 1.050.077 το 2017, φτάνοντας σε 1.155.649 με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Οκτώβρης 2018).
Σε αυτό το πλαίσιο, στη διάρκεια της περιόδου Δεκέμβρη 2015 - Οκτώβρη 2018 η λίστα με τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης διογκώθηκε κατά 460.575 φορολογούμενους (+66,3%), αύξηση περίπου 154.000 ατόμων κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση.
Μερίσματα στους επιχειρηματικούς ομίλους
Η επίθεση αυτή αποτελεί την άλλη όψη των μέτρων που παίρνει η κυβέρνηση για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του κεφαλαίου.
Χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα είναι τα νέα μέτρα στήριξης του κεφαλαίου που περιλαμβάνονται στο πακέτο με τα «αντίμετρα» του κρατικού προϋπολογισμού. Ανάμεσα σ' αυτά δεσπόζουν:
- Η μείωση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη κατά τέσσερις μονάδες, από το 29% στο 25%, σε βάθος τετραετίας, αρχής γενομένης από το 2019 (28% από 29%). Οι σωρευτικές απώλειες για το κρατικό ταμείο από το 2023 και μετά αναμένονται στα 450 εκατ. ευρώ το χρόνο (142 εκατ. για το 2019) και βέβαια, όπως αναφέρει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, «θα αναπληρώνεται από άλλες πηγές εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού», με την «καμπάνα» να χτυπάει και πάλι για το λαό.
- Η μείωση φορολογίας και επί των διανεμόμενων κερδών, στο 10% από 15%.
- Η κρατική επιδότηση στο 50% των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για νέους μισθωτούς έως 24 ετών, με ποσό ύψους 51 εκατ. για το 2019.
Την ίδια ώρα, σε φάση τελικής επεξεργασίας περνά το σχέδιο για το νέο κρατικό πακέτο στήριξης των εγχώριων τραπεζικών ομίλων, με στόχο να τους ξεφορτώσει από τα «βαρίδια» των «κόκκινων» δανείων για να τα μεταφέρει σε λεγόμενες «κακές» τράπεζες ή εταιρικά σχήματα «ειδικού σκοπού» που θα συγκροτήσει η κάθε τράπεζα, με τη συμβολή νέων «επενδυτών» και «παικτών».
Μεταξύ άλλων, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προετοιμάζει σχέδιο μεταβίβασης προβληματικών δανείων από τις τράπεζες σε νέα εταιρεία, με την παράλληλη έκδοση ομολόγων, που μάλιστα θα έχουν την εγγύηση του Δημοσίου, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι «επενδυτές».
Από την πλευρά του, το υπουργείο Οικονομικών προετοιμάζει τη νέα φουρνιά των παρεμβάσεων τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων.
Η σχετική λίστα περιλαμβάνει:
- Διαμόρφωση «εθνικού προγράμματος ανάπτυξης» κατ' αντιστοιχία με το ΕΣΠΑ. Πρόκειται για «ένα πολυετές αναπτυξιακό πρόγραμμα» που χρηματοδοτείται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και σε αντιστοίχιση με τα κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να «επιτρέπει τον επαρκή προγραμματισμό και σχεδιασμό των έργων και των παρεμβάσεων (...) σε αντίθεση με τον υπάρχοντα μονοετή σχεδιασμό του εθνικού ΠΔΕ, που δεν επέτρεπε κάτι τέτοιο».
- Σχέδιο νόμου - «ομπρέλα» για τον «εκσυγχρονισμό των διαδικασιών υλοποίησης του συνόλου του ΠΔΕ, Εθνικού και Συγχρηματοδοτούμενου».
- Σχέδιο νόμου «για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων». Σ' αυτό προβλέπονται νέες φοροαπαλλαγές και κίνητρα σε ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, σε συνέχεια βέβαια των διατάξεων του «αναπτυξιακού νόμου» που πέρασε η σημερινή κυβέρνηση.
- Δημιουργία «Αναπτυξιακής Τράπεζας» ως ενός ακόμη εργαλείου χρηματοδότησης ισχυρών - «βιώσιμων» επιχειρήσεων.
Α. Σ.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ , 23-24/12/2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.