«Σημαιοφόρος» της πολεμικής προετοιμασίας της ΕΕ
Φωτό: Associated Press
Παρασκευή 24/10/2025 - 09:13
Ως σημαιοφόρος των επικίνδυνων αποφάσεων για την ενίσχυση της πολεμικής προετοιμασίας και της πολεμικής οικονομίας εμφανίστηκε για ακόμη μια φορά ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (κάτω).
Στις δηλώσεις που έκανε μετά το τέλος των εργασιών, υπογράμμισε πως ήδη η ΕΕ έχει κάνει «σημαντικά βήματα ως προς την υλοποίηση μιας κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής πολιτικής», φέρνοντας ως παράδειγμα τη θεσμοθέτηση της εθνικής ρήτρας διαφυγής, «την οποία έχει ήδη αξιοποιήσει η χώρα μας», και το πρόγραμμα SAFE για την ενίσχυση των πολεμικών βιομηχανιών με δάνεια που θα φορτωθούν στις πλάτες τους οι λαοί.
Επιπλέον, χαρακτήρισε «πολύ θετικό» το γεγονός ότι «στον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εντοπίζονται ως εμβληματικά έργα προτάσεις οι οποίες αποτελούσαν ανέκαθεν την ελληνική προτεραιότητα», αναφερόμενος στην «αντιπυραυλική ασπίδα» και στην προστασία όλων των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης από επιθέσεις με drones.
Σε σχέση με την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για έναν «κοινό ευρωπαϊκό μηχανισμό δανειοδότησης» έργων που αφορούν την πολεμική προετοιμασία, πλάι στο πρόγραμμα SAFE, δήλωσε πως «δεν είμαστε ακόμα στο σημείο να μπορούμε να μιλάμε ή να έχει ωριμάσει η ιδέα», αλλά «θα επιμένω να παρουσιάζω αυτή την πρόταση, να τη συζητάμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και πιστεύω ότι θα έρθει η ώρα της. Θα ωριμάσει και αυτή η πρόταση».
Σε σχέση με τη συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα SAFE, επέμεινε ότι «όσο η Τουρκία έχει εκκρεμές casus belli απέναντι στην Ελλάδα, όσο αμφισβητείται η κυριαρχία ελληνικών νησιών στο Αιγαίο, προφανώς και δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε μια τέτοια συμμετοχή». Ευχήθηκε η Τουρκία να αλλάξει άποψη για τα ζητήματα αυτά, «για να μπορέσουμε να μπούμε και σε μια ουσιαστική συζήτηση για το θέμα αυτό», εκτιμώντας πως αυτό δεν θα γίνει στο άμεσο μέλλον.
Πάντως, εμφανίστηκε έτοιμος να επιταχυνθεί το παζάρι με την Τουρκία (και όχι μόνο), ανακοινώνοντας ότι «πολύ σύντομα το υπουργείο Εξωτερικών θα είναι σε θέση να παρουσιάσει έναν πιο σαφή οδικό χάρτη» για την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για ένα πολυμερές σχήμα των κρατών της Αν. Μεσογείου (Ελλάδα, Κύπρος, Αίγυπτος, Τουρκία, Λιβύη). Δήλωσε, επίσης, ότι στην ελληνική κυβέρνηση θα «ήμασταν πολύ ανοιχτοί» να συμμετάσχουν και άλλες χώρες της περιοχής υπό τον «απαράβατο όρο» του σεβασμού στο Διεθνές Δίκαιο και στο Δίκαιο της Θάλασσας, «διότι πρέπει να υπάρχει ένα βασικό πλαίσιο συζητήσεων, τουλάχιστον για ζητήματα τα οποία αφορούν το Διεθνές Δίκαιο». Πρόσθεσε, βέβαια, πως υπάρχουν και άλλα θέματα, τα οποία μπορούν να συζητηθούν, «πιο ήπιας πολιτικής, λιγότερο ακανθώδη», όπως για παράδειγμα η κλιματική κρίση και η πολιτική προστασία, τα οποία θα προετοιμάσουν τη συζήτηση για το «ψητό».
Επιπλέον, αναφέρθηκε στο Ενεργειακό, ζητώντας -με έγνοια για τους εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους- να υπάρχει «ευελιξία» στην προώθηση της «πράσινης μετάβασης» ώστε να μη θίγονται η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας και η «κοινωνική συνοχή» επιβάλλοντας «ένα δυσβάσταχτο κόστος στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις μας». Για το Στεγαστικό, παρέπεμψε στα μέτρα-κοροϊδία που πήρε η κυβέρνησή του, όπως το ...ένα ενοίκιο που στα τέλη Νοέμβρη θα επιστραφεί στους ενοικιαστές, την ώρα που οι τιμές εκτοξεύονται εξαιτίας της πολιτικής που μετατρέπει τη στέγη σε πανάκριβο εμπόρευμα.
Η ΕΕ επικυρώνει το σχέδιο πολεμικής «ετοιμότητας» έως το 2030, που «ματώνει» τους λαούς πριν τους στείλει στα πεδία των μαχών
Πηγή: Eurokinissi
Στο κείμενο συμπερασμάτων του σημερινού Ευρωπαϊκού Συμβουλίου «για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια» η σάπια και πολεμοκάπηλη λυκοσυμμαχία των «κρατών δικαίου» επικύρωσε τον «οδικό χάρτη» που επιδιώκει να την καταστήσει «έτοιμη» έως το 2030, ώστε να υπερασπιστεί τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών μονοπωλίων σε μια γενίκευση της σύρραξης. Θυμίζουμε πως στις 16 Οκτώβρη η Κομισιόν υπό τον τίτλο «Οδικός Χάρτης για την Αμυντική Ετοιμότητα 2030» («Defence Readiness Roadmap 2030», βλ. κάτω) είχε παρουσιάσει το σχέδιο πολεμικής προετοιμασίας της.
Φυσικά στο κείμενο, αλλά και σε όσα τελικά δεν «προχώρησαν» ακόμα - όπως η κατάσχεση των «παγωμένων» ρωσικών περιουσιακών στοιχείων αφού προς ώρας διαφωνεί κυρίως το Βέλγιο αλλά γράφεται πως εκφράζει επιφυλάξεις και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα - αποτυπώνονται και οι αντιθέσεις που υπάρχουν στο εσωτερικό της ΕΕ αφού το κάθε κράτος - μέλος προφανώς έχει ως προτεραιότητα την υπεράσπιση της δικής του αστικής τάξης.
Το κείμενο μιλά για «υπαρξιακή απειλή» της ΕΕ και αναφέρει την «αποφασιστικότητα» του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για να προχωρήσει πιο γρήγορα ο εξοπλισμός της Ένωσης «για να ενεργεί και να αντιμετωπίζει αυτόνομα, συντονισμένα και με ολοκληρωμένη προσέγγιση τις άμεσες και μελλοντικές προκλήσεις και απειλές».
Τίθενται στόχοι για το πώς η σάπια Ένωση θα «μειώσει τις στρατηγικές της εξαρτήσεις, θα αντιμετωπίσει τα κρίσιμα κενά στις ικανότητές της και θα ενισχύσει αναλόγως την ευρωπαϊκή αμυντική τεχνολογική και βιομηχανική βάση σε ολόκληρη την Ένωση, ώστε να είναι σε θέση να παρέχει καλύτερα εξοπλισμό στις ποσότητες και με τον απαιτούμενο ρυθμό».
Στη συνέχεια - το σημείο 14 των συμπερασμάτων - αναφέρει πως «Οι άμεσες απειλές στην ανατολική πλευρά της ΕΕ και η παροχή συγκεκριμένης υποστήριξης στα κράτη μέλη πρέπει να αντιμετωπιστούν ως ζητήματα προτεραιότητας» για να ακολουθήσει το σημείο 15 όπου γράφει ότι «Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη τις απειλές στα υπόλοιπα σύνορα της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει τη σημασία της άμυνάς τους».
Με πρόσχημα τις «υβριδικές επιθέσεις της Ρωσίας και της Λευκορωσίας» η ΕΕ θέτει στο κάδρο της πολεμικής προετοιμασίας - άρα και της σε εξέλιξη σύγκρουσης ΝΑΤΟ-ΕΕ με την Ρωσία - την «απαραίτητη η ενίσχυση της ανθεκτικότητας, της ασφάλειας και της προστασίας των κρίσιμων υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειακών, ψηφιακών και υποθαλάσσιων υποδομών». Άλλωστε, στο κείμενο αναφέρονται και οι περιβόητες υποδομές «διπλής χρήσης». Δηλαδή οι υποδομές που κρίνουν οι μακελάρηδες ότι θα παίξουν ρόλο στην πολεμική σύγκρουση θα «αναβαθμίζονται» ενώ άλλες κρίσιμες για την ζωή του λαού θα γίνονται συντρίμμια.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θεωρεί ότι, «για την αντιμετώπιση των πιο άμεσων αναγκών και απειλών, οι εργασίες θα πρέπει να επικεντρωθούν ιδιαίτερα σε συγκεκριμένα έργα για την ενίσχυση των κοινών προσπαθειών των κρατών μελών να ενισχύσουν τις ικανότητές τους κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και της αεράμυνας, με συντονισμένο τρόπο, αξιοποιώντας πλήρως τα μέσα SAFE και EDIP και άλλα σχετικά υφιστάμενα χρηματοδοτικά μέσα», που χρυσοπληρώνουν οι λαοί για να πηγαίνουν στα πολεμικά αρπαχτικά που παράγουν τα «μέσα» που στη συνέχει θα πρέπει να «καταναλωθούν» φέρνοντας τον θάνατο.
Τονίζεται η ανάγκη επίτευξης «διαλειτουργικότητας» των συστημάτων, οι επενδύσεις που θα γίνουν να είναι «κοινές» από τα κράτη μέλη ώστε να δημιουργηθούν «οικονομίες κλίμακας» που ουσιαστικά θα επιταχύνουν και την απόφαση - δυνατότητα των βιομηχάνων να παράγουν γιγαντώνοντας τα κέρδη τους.
Συμπληρώνει πως το καθεστώς Ζελένσκι πρέπει να «ενσωματωθεί» στην «στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, ιδίως όσον αφορά την αμυντική καινοτομία και την αμυντική τεχνολογία αιχμής».
Ενδεικτικό για τον φρενήρη ρυθμό της πολεμικής οικονομίας είναι πως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο «χαιρετίζει» το γεγονός ότι τα τραπεζικά παράσιτα έχουν διευκολύνει την χρηματοδότηση των βιομηχάνων και «καλεί την Επιτροπή να παρουσιάσει έναν οδικό χάρτη για τον μετασχηματισμό της αμυντικής βιομηχανίας».
Τέλος το «Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει τη σημασία της συνεργασίας με εταίρους με ομοϊδεάτες, οι οποίοι συμμερίζονται τους στόχους της ΕΕ στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής και της πολιτικής ασφαλείας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει ότι μια ισχυρότερη και πιο ικανή Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας θα συμβάλει θετικά στην παγκόσμια και διατλαντική ασφάλεια και συμπληρώνει το ΝΑΤΟ, το οποίο παραμένει, για τα κράτη που είναι μέλη του, το θεμέλιο της συλλογικής τους άμυνας. Τα ανωτέρω ισχύουν με την επιφύλαξη του ειδικού χαρακτήρα της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας ορισμένων κρατών μελών και λαμβάνουν υπόψη τα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας όλων των κρατών μελών, σύμφωνα με τις Συνθήκες».
Με βάση πιθανά το παραπάνω απόσπασμα, που αποτυπώνει και την σφοδρή αντιπαράθεση χωρών της ΕΕ με τις ΗΠΑ, ανάμεσα σε άλλα και για την πρόθεση τους να μειώσουν τις αγορές αμερικάνικων οπλικών συστημάτων, η προπαγάνδα της κυβέρνησης ισχυρίζεται πως σημειώθηκε «νίκη της ελληνικής διπλωματίας» καθώς, όπως λένε δεν θα συμμετάσχει η Τουρκία (;) στο πρόγραμμα SAFE.
ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΠΟΛΕΜΟΥ ΑΠΟ ΝΑΤΟ - ΕΕ
«Σχέδιο ετοιμότητας» για να σύρουν τους λαούς στον όλεθρο
Φωτό: Associated Press
Παρασκευή 17/10/2025 - 08:08
Οι χώρες της ΕΕ έχουν πέντε χρόνια για να προετοιμαστούν για πόλεμο, καταδεικνύει το στρατιωτικό σχέδιο που παρουσίασε χθες η Κομισιόν υπό τον τίτλο «Οδικός Χάρτης για την Αμυντική Ετοιμότητα 2030» («Defence Readiness Roadmap 2030»).
Με φόντο την ιμπεριαλιστική σύγκρουση ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ και Ρωσίας στην Ουκρανία και την Ανατολική Ευρώπη, τα ευρωπαϊκά μονοπώλια προετοιμάζονται για ευρύτερη σύγκρουση για το ξαναμοίρασμα αγορών, πρώτων υλών, δρόμων μεταφοράς Ενέργειας και Εμπορευμάτων.
Τον Μάρτη του 2025 η Κομισιόν δημοσίευσε τη «Λευκή Βίβλο για την Ευρωπαϊκή Αμυνα», μαζί με το σχέδιο «ReArm Europe / Readiness 2030».
Οπως ζητήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιούνη, ο «Οδικός Χάρτης» για την Αμυνα περιγράφει σαφείς στόχους και ορόσημα για την κάλυψη των ελλείψεων στρατιωτικών ικανοτήτων και την επιτάχυνση των «αμυντικών» επενδύσεων σε όλα τα κράτη - μέλη. Σταθερή παραμένει η στρατιωτική στήριξη της Ουκρανίας, που βρίσκεται στην «πρώτη γραμμή» των ευρωπαϊκών ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών.
«Ο σημερινός Οδικός Χάρτης για την Αμυνα παρουσιάζει ένα σαφές σχέδιο με κοινούς στόχους και συγκεκριμένα ορόσημα στην πορεία μας προς το 2030. Αυτό θα ενισχύσει τις αμυντικές βιομηχανίες μας, θα επιταχύνει την παραγωγή και θα διατηρήσει τη μακροχρόνια στήριξή μας προς την Ουκρανία», τόνισε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Εξήγησε δε ότι το σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις ευρωπαϊκές «εμβληματικές πρωτοβουλίες»:
- Το «Eastern Flank Watch» («Επιτήρηση Ανατολικής Πλευράς»), το οποίο θα ενσωματώνει συστήματα εδάφους με συστήματα αεράμυνας και αντι-drones.
- Την «Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Αμυνας Drone», ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο συστημάτων κατά των drones, που προβλέπει μεταξύ άλλων το «Τείχος κατά των drones» (European Drone Wall). Επίσης, σε μια αναφορά για τις χώρες της Νότιας Ευρώπης σημειώνει ότι «η Ευρώπη δεν μπορεί να παραμείνει αδιάφορη απέναντι στις απειλές που προέρχονται από άλλα μέρη του κόσμου», κατονομάζοντας τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
- Την «Ευρωπαϊκή Αεροπορική Ασπίδα» (European Air Shield) για τη δημιουργία ενός πολυεπίπεδου συστήματος αεροπορικής «άμυνας».
- Την «Ευρωπαϊκή Διαστημική Ασπίδα» (Defence Space Shield) για την προστασία των διαστημικών πόρων της ΕΕ.
Ο «Οδικός Χάρτης» καθορίζει επίσης σχέδια - που αναπτύχθηκαν σε στενό συντονισμό με το ΝΑΤΟ - για τη δημιουργία ενός χώρου στρατιωτικής κινητικότητας σε επίπεδο ΕΕ έως το 2027, με εναρμονισμένους κανόνες και ένα δίκτυο χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων οδών για την ταχεία μεταφορά στρατευμάτων και εξοπλισμού σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ενώ οι χώρες της ΕΕ αυξάνουν ραγδαία τους στρατιωτικούς προϋπολογισμούς, μεγάλο μέρος αυτών των δαπανών «παραμένει κατά κύριο λόγο εθνικό, οδηγώντας σε κατακερματισμό, πληθωρισμό του κόστους και έλλειψη διαλειτουργικότητας», αναφέρει το 16σέλιδο έγγραφο.
Ενας από τους κύριους στόχους του «Οδικού Χάρτη» είναι να καλύψει τα κενά των δυνατοτήτων της ΕΕ σε 9 τομείς: Αεροπορική και πυραυλική «άμυνα», παράγοντες διευκόλυνσης, στρατιωτική κινητικότητα, συστήματα πυροβολικού, Τεχνητή Νοημοσύνη και κυβερνοχώρος, πύραυλοι και πυρομαχικά, drones και αντι-drones, επίγεια μάχη και ναυτιλία.
Το σχέδιο αναφέρεται επίσης σε τομείς όπως η «αμυντική ετοιμότητα» και ο ρόλος της Ουκρανίας, η οποία θα εξοπλιστεί βαριά και θα υποστηριχθεί ώστε να γίνει «ατσάλινος σκαντζόχοιρος» απέναντι στη «ρωσική επιθετικότητα».
Η Κομισιόν καλεί τα κράτη - μέλη να αγοράζουν όπλα από κοινού και έχει τεθεί ο στόχος τουλάχιστον το 40% των στρατιωτικών προμηθειών να είναι κοινές συμβάσεις έως το τέλος του 2027, από λιγότερο από 20% που είναι σήμερα. Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει αντιδράσεις των κυβερνήσεων για την ανάληψη μεγαλύτερου ρόλου από την ΕΕ στον τομέα της «άμυνας», αναφέρεται ότι «τα κράτη - μέλη είναι και θα παραμείνουν κυρίαρχα όσον αφορά την εθνική τους άμυνα».
Ο «Οδικός Χάρτης» θέτει επίσης στόχους ώστε τουλάχιστον το 55% των αγορών όπλων να προέρχεται από την πολεμική βιομηχανία της ΕΕ και της Ουκρανίας έως το 2028 και τουλάχιστον το 60% έως το 2030.
«Τόνωση των επενδύσεων» στην πολεμική βιομηχανία
Η Κομισιόν επιδιώκει ακόμα να χαρτογραφήσει την αύξηση της βιομηχανικής παραγωγικής ικανότητας που απαιτείται για την κάλυψη των ελλείψεων, και να προσδιορίσει τους κινδύνους και τα σημεία συμφόρησης στην αλυσίδα εφοδιασμού κρίσιμων πρώτων υλών. Αυτό ενδέχεται να αποδειχθεί αμφιλεγόμενο, καθώς η ευρωπαϊκή βιομηχανία είναι παραδοσιακά απρόθυμη να μοιραστεί πολλές πληροφορίες σχετικά με την παραγωγή και τις αλυσίδες εφοδιασμού με τις Βρυξέλλες.
Η κάλυψη των κενών απαιτεί μια πολεμική βιομηχανία της ΕΕ που να μπορεί να παρέχει τις ικανότητες που χρειάζονται τα κράτη - μέλη στην αναγκαία κλίμακα και ταχύτητα. Θα πρέπει να αξιοποιηθεί το πλήρες δυναμικό της καινοτομίας για την «άμυνα», συμπεριλαμβανομένων των ουκρανικών λύσεων. Θα πρέπει να διασφαλιστεί η ανθεκτικότητα των αλυσίδων εφοδιασμού στον τομέα της «άμυνας», μεταξύ άλλων με τη μείωση των κρίσιμων εξαρτήσεων στις πρώτες ύλες και σε άλλες εισροές.
Μια απλουστευμένη και ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή αγορά «αμυντικού» εξοπλισμού είναι καίριας σημασίας για την κλιμάκωση της παραγωγής, την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και την προώθηση της καινοτομίας. Στόχος είναι μέχρι το 2030 η δημιουργία μιας πραγματικής αγοράς σε επίπεδο ΕΕ, με εναρμονισμένους κανόνες, που θα επιτρέπουν στη βιομηχανία να παράγει αποτελέσματα με ταχύτητα και όγκο.
Η ΕΕ «αυτονομείται» από «εχθρούς» και «φίλους»
Ο «Οδικός Χάρτης για την Αμυνα» βάζει στο «χαρτί» την πολεμική προπαρασκευή της ΕΕ για να υπερασπιστεί τη θέση της έναντι άλλων ιμπεριαλιστών ανταγωνιστών. Θεωρείται «απάντηση» στη Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και στη «θολή» δέσμευση των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά την ευρωπαϊκή «ασφάλεια και άμυνα».
«Μια στρατιωτικοποιημένη Ρωσία αποτελεί μια διαρκή απειλή για την ευρωπαϊκή ασφάλεια στο άμεσο μέλλον», αναφέρει το έγγραφο, ενώ δεν λείπουν και νύξεις απέναντι στην Κίνα και στις ΗΠΑ: «Τα αυταρχικά κράτη επιδιώκουν όλο και περισσότερο να παρεμβαίνουν στις κοινωνίες και στις οικονομίες μας». «Οι παραδοσιακοί σύμμαχοι και εταίροι αλλάζουν επίσης την εστίασή τους προς άλλες περιοχές του κόσμου».
Επισημαίνεται δε ότι «η αμυντική στάση και οι ικανότητες της Ευρώπης πρέπει να είναι έτοιμες για τα πεδία μάχης του αύριο».
Ο στόχος είναι «να καταστεί η ΕΕ πιο ανεξάρτητη σε έναν πολύ πιο επικίνδυνο κόσμο».
Το σχέδιο επιμένει ότι η ΕΕ θα συνεργαστεί στενά με το ΝΑΤΟ. Ωστόσο, καθώς οξύνονται οι αντιθέσεις, το ΝΑΤΟ και ορισμένες κυβερνήσεις έχουν εκφράσει «ανησυχίες» ότι η ΕΕ θα δημιουργήσει μια παράλληλη στρατιωτική δομή, που θα περιπλέξει τα πολεμικά σχέδια, αντί να ενσωματωθεί ομαλά στο ΝΑΤΟ.
Πενταπλασιασμός του στρατιωτικού προϋπολογισμού
Υπενθυμίζεται πως με το πρόγραμμα «ReArm Europe» η ΕΕ θα συμβάλει στην κινητοποίηση έως και 800 δισ. ευρώ για στρατιωτικές δαπάνες από τα κράτη - μέλη, συμπεριλαμβανομένων του προγράμματος SAFE για δάνεια προς εξοπλισμούς ύψους 150 δισ. ευρώ, του «Ευρωπαϊκού Βιομηχανικού Προγράμματος Αμυνας», ύψους 1,5 δισ. (βρίσκεται ακόμα υπό διαπραγμάτευση), του «Ευρωπαϊκού Ταμείου Αμυνας» και, μόλις εγκριθεί το 2027, του επόμενου πολυετούς προϋπολογισμού της Ενωσης.
Σύμφωνα με αναφορές, οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να πενταπλασιάσουν τις στρατιωτικές δαπάνες της ΕΕ στον επόμενο προϋπολογισμό, για την περίοδο 2028 - 2034, στα 131 δισ. ευρώ.
Περισσότερες αγορές αμερικανικών όπλων για το Κίεβο ζήτησε ο Χέγκσεθ
Υπενθυμίζεται ότι σε μια κρίσιμη στιγμή για την εξέλιξη της ιμπεριαλιστικής σύγκρουσης στην Ουκρανία, με την ένταση να ανεβαίνει σε όλες τις πλευρές, προχθές συνεδρίασαν στις Βρυξέλλες οι υπουργοί Αμυνας του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.
Οι συνομιλίες εστίασαν στην ενίσχυση της αεράμυνας του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου έναντι ρωσικών «παρενοχλήσεων», στις «αμυντικές» δαπάνες, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της Χάγης για 5% του ΑΕΠ, στις στρατιωτικές ικανότητες της «Ευρώπης» και στη στήριξη του Κιέβου.
Τα μέλη του ΝΑΤΟ επιδιώκουν επίσης να ευθυγραμμίσουν τη στάση τους σχετικά με τις αναχαιτίσεις ή και καταρρίψεις εχθρικών drones και μαχητικών αεροσκαφών. Οι προτάσεις για κάλυψη αυτών των «κενών» και εφαρμογή μιας «πιο αποτελεσματικής αποτροπής» αναμένονται στις αρχές του 2026.
Στο μεταξύ, από την πλευρά του ο υπουργός Πολέμου των ΗΠΑ Πιτ Χέγκσεθ κάλεσε τους Ευρωπαίους «συμμάχους» να αγοράζουν περισσότερα όπλα από τις ΗΠΑ μέσω του μηχανισμού PURL (Prioritized Ukraine Requirements List), ο οποίος αντικατέστησε τις αμερικανικές «δωρεές» όπλων στην Ουκρανία.
Μέσω της PURL οι ευρωπαϊκές χώρες αγοράζουν αμερικανικά όπλα, που μεταφέρονται στο ΝΑΤΟ για να ενισχύσουν τις Ενοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας.
Σουηδία, Εσθονία, Φινλανδία και άλλα κράτη δεσμεύτηκαν να συνεισφέρουν στην PURL την αγορά αμερικανικών όπλων για την Ουκρανία. Το Κίεβο έχει ήδη λάβει δύο δόσεις βοήθειας ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν από Ολλανδία και σκανδιναβικές χώρες. Γερμανία και Καναδάς έχουν δεσμευτεί να χρηματοδοτήσουν δύο ακόμα δόσεις, ύψους 500 εκατ. ευρώ η κάθε χώρα, και το Κίεβο ελπίζει ότι σύντομα θα οριστικοποιηθούν άλλες δύο δόσεις.
Ριζοσπάστης, 17/10/2025




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.