Για τα γενέθλια της Σοφίας Λόρεν
20 Σεπτεμβρίου 1934
Έξι από τις καλύτερες ταινίες της
20 - 26/9
*
ΑΛΚΥΟΝΙΣ
Εισ.: €7.00
Παιδ.-φοιτ. / άνω των 65 & Εκπαιδευτικοί/Ατέλεια/Στρατιωτ ικό €5.00,
για ανέργους €3.00,οικογενειακό πακέτο τριών ατόμων €10.00
Parking διαθέσιμο κάτω από τον κινηματογράφο
για ανέργους €3.00,οικογενειακό πακέτο τριών ατόμων €10.00
Parking διαθέσιμο κάτω από τον κινηματογράφο
*
ΠΕΜΠΤΗ – 18.00
*
(Βλέπε πιο κάτω)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – 18.00
*
ΣΑΒΒΑΤΟ - 19.00
*
(Βλέπε πιο κάτω)
ΚΥΡΙΑΚΗ – 18.00
*
ΔΕΥΤΕΡΑ 18.00
*
ΤΡΙΤΗ-ΤΕΤΑΡΤΗ 18.00
*
Επίσης, από 20/9 έως 26/9/2018
1) «Ο ΓΑΛΑΖΙΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ»του ΓΙΟΖΕΦ ΦΟΝ ΣΤΕΡΝΜΠΕΡΓΚ
Γερμανική ταινία (1930), σκηνοθεσία Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ με τους: Μάρλεν Ντίτριχ, Έμιλ Γιάνινγκς
Ένας παλαιών αρχών καθηγητής ερωτεύεται μια τραγουδίστρια του καμπαρέ και οδηγείται στην καταστροφή
Γερμανική ταινία (1930), σκηνοθεσία Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ με τους: Μάρλεν Ντίτριχ, Έμιλ Γιάνινγκς
Ένας παλαιών αρχών καθηγητής ερωτεύεται μια τραγουδίστρια του καμπαρέ και οδηγείται στην καταστροφή
2) «METROPOLIS» του ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ
ΣΑΒΒΑΤΟ - ΚΥΡΙΑΚΗ 20.00
Γερμανική ταινία (1927), σκηνοθεσία Φριτς Λανγκ με τους: Μπριγκίτε Χελμ, Άλφρεντ Άμπελ, Γκούσταβ Φρέλιχ
Στη φουτουριστική Μητρόπολη, η κοινωνία είναι χωρισμένη ανάμεσα στην εύπορη άρχουσα τάξη και στους εργάτες. Όταν ο γιος του ιδρυτή της πόλης ερωτεύεται τη φτωχή Μαρία, την κόρη ενός εργάτη, αποφασίζει να τη βοηθήσει για να αποκατασταθεί η κοινωνική δικαιοσύνη.
*
3) «Μ, Ο ΔΡΑΚΟΣ ΤΟΥ ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ» του ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ
Γερμανική ταινία (1931), σκηνοθεσία Φριτζ Λανγκ με τους: Πέτερ Λόρε, Έλεν Γουίντμαν
Στο Βερολίνο του 1930 η αστυνομία αλλά και ο υπόκοσμος αναζητούν έναν κατ’ εξακολούθηση δολοφόνο μικρών παιδιών.
ΔΕΥΤΕΡΑ - ΤΕΤΑΡΤΗ 20.00
*
3) «Μ, Ο ΔΡΑΚΟΣ ΤΟΥ ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ» του ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ
Γερμανική ταινία (1931), σκηνοθεσία Φριτζ Λανγκ με τους: Πέτερ Λόρε, Έλεν Γουίντμαν
Στο Βερολίνο του 1930 η αστυνομία αλλά και ο υπόκοσμος αναζητούν έναν κατ’ εξακολούθηση δολοφόνο μικρών παιδιών.
ΔΕΥΤΕΡΑ - ΤΕΤΑΡΤΗ 20.00
*
ΔΕΥΤΕΡΑ - ΤΕΤΑΡΤΗ 22.00
*
ΖΕΦΥΡΟΣ
Tηλ. επικοινωνίας: 2103462677
Εισ.: €7.00, φοιτ./ άνω των 65/Εκπαιδευτικοί /άνεργοι €6.00
ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ €5.00
Από 20/9/18 έως 26/9/18
1) «New York Confidential» τoυ Russell Rouse
Aμερικανική ταινία (1955), σκηνοθεσία Ράσελ Ράουζ με τους: Αν Μπάνκροφτ, Μπρόντερικ Κρόφορντ, Ρίτσαρντ Κόντε
Εκτελεστής της μαφίας, ο Νικ Ματζέλαν αφήνει το Σικάγο για ένα επαγγελματικό χτύπημα στη Νέα Υόρκη. Ενθουσιασμένος με την αποτελεσματικότητά του, ο αρχιγκάνγκστερ Τσάρλι Λούπο θα τον κάνει δεξί του χέρι.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 21.00 και 23.00
*
STUDIO
Εισ.: € 7.00,
Παιδ.-φοιτ. / άνω των 65 & Εκπαιδευτικοί/Ατέλεια/Στρατιωτικο €5.00,
Άνεργοι €3.00. Οικογενειακό πακέτο τριών ατόμων €10.00.
Κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ τα δύο άτομα € 7,00, κάθε ΤΡΙΤΗ-ΤΕΤΑΡΤΗ €5.00.
Parking διαθέσιμο κάτω από τον κινηματογράφο
Παιδ.-φοιτ. / άνω των 65 & Εκπαιδευτικοί/Ατέλεια/Στρατιωτικο €5.00,
Άνεργοι €3.00. Οικογενειακό πακέτο τριών ατόμων €10.00.
Κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ τα δύο άτομα € 7,00, κάθε ΤΡΙΤΗ-ΤΕΤΑΡΤΗ €5.00.
Parking διαθέσιμο κάτω από τον κινηματογράφο
από 20/9/18 έως 26/9/2018
ΠΕΜΠΤΗ στις 18.00
*
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στις 18.00
*
ΣΑΒΒΑΤΟ -ΚΥΡΙΑΚΗ στις 18.00
*
ΔΕΥΤΕΡΑ στις 18.00
*
ΤΡΤΗ στις 18.00
*
ΤΕΤΑΡΤΗ στις 18.00
*
ΠΕΜΠΤΗ-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στις 20.00
*
ΣΑΒΒΑΤΟ-ΚΥΡΙΑΚΗ στις 20.00
*
ΔΕΥΤΕΡΑ-ΤΡΙΤΗ στις 20.00
*
ΤΕΤΑΡΤΗ στις 20.00
Πιο δυνατός απ' το διάβολο
Τζον Χιούστον
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ
H κυνική νουάρ κωμωδία, με ανεξίτηλο το αποτύπωμα του μεγάλου Αμερικανού σκηνοθέτη Τζον Χιούστον, «Πιο δυνατός απ' το διάβολο» (1953).
Η γοητευτική ασπρόμαυρη συμπαραγωγή ΗΠΑ, Βρετανίας και Ιταλίας χαρακτηρίζεται δικαίως μικρό διαμαντάκι.
Πέραν του εντυπωσιακού καστ με αναγνωρίσιμους καρατερίστες σαν τον Ρόμπερτ Μόρλεϊ, τον Πέτερ Λόρε, τους Μάρκο Τούλι και Σάρο Ούρτζι, με τον τεράστιο διαχρονικό γόη Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και πανέμορφες γυναίκες σαν την Τζίνα Λολομπρίτζιντα και την Τζένιφερ Τζόουνς, σημειώνουμε ότι το σενάριο της ταινίας έγραψε ο 28χρονος τότε Τρούμαν Καπότε...
Η ταινία, που από οικονομική - αρχικά - αποτυχία έγινε αμέσως κλασικό «καλτ» φιλμ, υποτίθεται ότι θα βασιζόταν σε ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα του Τζέιμς Χέλβικ.
Η ιστορία αυτού του ημισοβαρού θρίλερ, που θα έθιγε τα «κακά» της αποικιοκρατικής εκμετάλλευσης, στην αρχή ήταν τοποθετημένη σε μια μικρή πόλη της Γαλλίας.
Ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ αυτό τουλάχιστον είχε υπόψη του, όταν υπέγραφε το συμβόλαιο της ταινίας και εν μέρει την χρηματοδοτούσε.
Ο Χιούστον, όμως, που ξαφνικά αποφάσισε να γυρίσει μια κωμωδία σε μια ιταλική κωμόπολη, ακύρωσε το πρωτότυπο σενάριο που κρατούσε στα χέρια του από την πρώτη ήδη μέρα των γυρισμάτων και προσέλαβε το νεαρό Τρούμαν Καπότε, για να ξαναγράψουν μαζί το σενάριο από την αρχή.
Τον έφερε στο Ραβάλο της Ιταλίας και το σενάριο γραφόταν παράλληλα με τα γυρίσματα, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των διαλόγων ολοκληρωνόταν λίγο πριν αναλάβει ρόλο η κάμερα.
Η ιστορία αυτού του ημισοβαρού θρίλερ, που θα έθιγε τα «κακά» της αποικιοκρατικής εκμετάλλευσης, στην αρχή ήταν τοποθετημένη σε μια μικρή πόλη της Γαλλίας.
Ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ αυτό τουλάχιστον είχε υπόψη του, όταν υπέγραφε το συμβόλαιο της ταινίας και εν μέρει την χρηματοδοτούσε.
Ο Χιούστον, όμως, που ξαφνικά αποφάσισε να γυρίσει μια κωμωδία σε μια ιταλική κωμόπολη, ακύρωσε το πρωτότυπο σενάριο που κρατούσε στα χέρια του από την πρώτη ήδη μέρα των γυρισμάτων και προσέλαβε το νεαρό Τρούμαν Καπότε, για να ξαναγράψουν μαζί το σενάριο από την αρχή.
Τον έφερε στο Ραβάλο της Ιταλίας και το σενάριο γραφόταν παράλληλα με τα γυρίσματα, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των διαλόγων ολοκληρωνόταν λίγο πριν αναλάβει ρόλο η κάμερα.
Η ταινία πραγματεύεται τη θεματική της εκκεντρικής συμπεριφοράς. Στο κέντρο κινείται ένα ζευγάρι τυχοδιώκτες (Μπόγκαρτ - Λολομπρίτζιντα), που συνοδεύεται από μια συμμορία απροσάρμοστων απατεώνων, την τετράδα Μόρλεϊ, Λόρε, Τούλι και Μπάρναρντ, που σκοτώνουν τον καιρό τους σε μια παραθαλάσσια ιταλική πόλη, περιμένοντας να ολοκληρωθούν οι επισκευές στο σκουριασμένο καράβι που θα τους μεταφέρει στη βρετανική Ανατολική Αφρική, όπου ελπίζουν να υφαρπάξουν γη πλούσια σε ουράνιο. Όλοι έχουν μυστικά σχέδια για τα ευρήματα ουρανίου. Στην παραθαλάσσια πόλη, συναντούν ένα ακόμη, εντελώς αταίριαστο και περίεργο ζευγάρι (Τζόουνς - Αντερντάουν).
Τα δύο αυτά ζευγάρια ερωτεύονται χιαστί και μέχρι το τέλος της ταινίας ειλικρινά δεν ξέρουμε ποιος δουλεύει ποιόν. Ο Αντερντάουν, σύζυγος της Τζόουνς, θίγει τους τρόπους της βρετανικής υψηλής τάξης και δε φαίνεται να έχει καν παρατηρήσει ότι η σύζυγός του είναι ερωτευμένη με τον Μπόγκαρτ. Η σύζυγος του Μπόγκαρτ έχει ερωτευτεί τον Αντερντάουν και αυτός φαίνεται να το αγνοεί. Αυτό μοιάζει να είναι και το «μέτρο» της ταινίας, με το θεατή να μην είναι ποτέ βέβαιος αν το ζευγάρι Μπόγκαρτ/Λολομπρίτζιντα διαπράττουν μοιχεία ή απλά προσπαθούν με αυτόν τον τρόπο να ανακαλύψουν τα μυστικά σχέδια του άλλου ζευγαριού για το ουράνιο. Στους πουριτανούς λογοκριτές του Χόλιγουντ δεν άρεσε καθόλου η ιδέα της μοιχείας, έτσι ο Χιούστον και ο Καπότε κατέστησαν αυτό το στοιχείο αινιγματικό.
Υπάρχουν στιγμές στην ταινία, που κανείς αισθάνεται τον Καπότε να καγχάζει τον εαυτό του, επιβάλλοντας απίθανους διαλόγους στους χαρακτήρες. Στην Ιταλιάνα Λολομπρίτζιντα που έκανε την πρώτη της αγγλόφωνη ταινία, στον Μπόγκαρτ που περιγράφει το παρελθόν του: «Ημουν ένα ορφανό μέχρι τα είκοσί μου. Στη συνέχεια, μια πλούσια και όμορφη κυρία με υιοθέτησε» και ιδίως στον Πέτερ Λόρε, με το φημισμένο μονόλογο για το χρόνο: «Ο χρόνος... - λέει ο Λόρε - Τι είναι ο χρόνος; Οι Ελβετοί τον κατασκευάζουν. Οι Γάλλοι τον κρατούν. Οι Ιταλοί τον σπαταλούν. Οι Αμερικάνοι λένε ότι ο χρόνος είναι χρήμα. Οι Ινδουιστές λένε ότι δεν υπάρχει... Ξέρεις τι λέω εγώ; Οτι ο χρόνος είναι ένας απατεώνας».
Μεγάλο μέρος χιούμορ παράγουν οι δύο γλυκύτατες και ταλαντούχες ηθοποιοί, η Τζόουνς, που υποδύεται μια γυναίκα από εκείνες που άθελά τους ξεφουρνίζουν ακριβώς ό,τι τους έρχεται στη γλώσσα και η Λολομπρίτζιντα, που περιφέρεται από το πρωί ως το βράδυ με προκλητικές τουαλέτες, αλλά και η συμμορία του Μόρλεϊ, του απατεώνα με το υπέροχο παγωτατζίδικο κουστούμι, που τριγυρίζει ανάρμοστα ντυμένη για το ζεστό καιρό, ιδρώνει και στριφογυρίζει, ενώ ο Λόρε ατάραχος ρουφά συνεχώς ένα τσιγάρο, με μια βάση που κρατά σαν φλάουτο.
Γεννώνται αμφιβολίες από τη διαδοχή των σκηνών που είναι φωτεινές, τους σπιρτόζικους, κοφτούς και υπαινικτικούς διαλόγους, τους ανδρικούς χαρακτήρες καρικατούρες και τις γυναίκες με το ισχυρό ένστικτο αυτοσυντήρησης και την τετράγωνη λογική. Με την ταινία του αυτή, ο Τζον Χιούστον δείχνει πόσο πολύ έχασε το Χόλιγουντ υποτιμώντας τους καρατερίστες ηθοποιούς...
Παραγωγή: «Beat the Devil» - ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Ιταλία (1953)
Μεγάλο μέρος χιούμορ παράγουν οι δύο γλυκύτατες και ταλαντούχες ηθοποιοί, η Τζόουνς, που υποδύεται μια γυναίκα από εκείνες που άθελά τους ξεφουρνίζουν ακριβώς ό,τι τους έρχεται στη γλώσσα και η Λολομπρίτζιντα, που περιφέρεται από το πρωί ως το βράδυ με προκλητικές τουαλέτες, αλλά και η συμμορία του Μόρλεϊ, του απατεώνα με το υπέροχο παγωτατζίδικο κουστούμι, που τριγυρίζει ανάρμοστα ντυμένη για το ζεστό καιρό, ιδρώνει και στριφογυρίζει, ενώ ο Λόρε ατάραχος ρουφά συνεχώς ένα τσιγάρο, με μια βάση που κρατά σαν φλάουτο.
Γεννώνται αμφιβολίες από τη διαδοχή των σκηνών που είναι φωτεινές, τους σπιρτόζικους, κοφτούς και υπαινικτικούς διαλόγους, τους ανδρικούς χαρακτήρες καρικατούρες και τις γυναίκες με το ισχυρό ένστικτο αυτοσυντήρησης και την τετράγωνη λογική. Με την ταινία του αυτή, ο Τζον Χιούστον δείχνει πόσο πολύ έχασε το Χόλιγουντ υποτιμώντας τους καρατερίστες ηθοποιούς...
Παραγωγή: «Beat the Devil» - ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Ιταλία (1953)
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 2/7/2015
***
ΣΟΦΙΑ ΛΟΡΕΝ
1) «ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ» του ΒΙΤΟΡΙΟ ΝΤΕ ΣΙΚΑ
Μια από τις συγκλονιστικότερες αντιπολεμικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ, με ρεσιτάλ ερμηνείας από το πρωταγωνιστικό ζεύγος Σοφία Λόρεν-Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, από τους παραγωγούς του ΔΟΚΤΩΡ ΖΙΒΑΓΚΟ.
Το σύμβολο της γυναικείας σαγήνης, η Σοφία Λόρεν «συστέλλεται» για να μεταδώσει πληθώρα συναισθημάτων σε μια συνταρακτική ιστορία αγάπης, από τον ανέμελο έρωτα έως την αγωνία της ιστορικής πραγματικότητας, σε ένα κόσμο που αγωνίζεται, φθείρεται και συνεχίζει να ζητά απαντήσεις.
Η Σοφία Λόρεν βραβεύεται με David di Donatello καλύτερης ηθοποιού.
Ο Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι, ο ελληνικής καταγωγής, ο κορυφαίος του ιταλικού κινηματογράφου, εταμορφώνεται από νεαρό νεοσύλλεκτο, σε χαμένη ψυχή που αργοσβήνει στο ρωσικό χειμώνα και εν συνεχεία σε ανώνυμο εργάτη με την κρυφή ζωή που γκρεμίζεται.
Λουντμίλα Σαβέλιεβα η ηθοποιός που έγινε γνωστή μέσα από το ρόλο της Νατάσα Ρόστοβα στην επική ταινία «Πόλεμος και Ειρήνη».
Στα χέρια του Βιτόριο Ντε Σίκα, το «Ηλιοτρόπιο» μετατρέπεται από φτηνό μελόδραμα σε μια δυνατή, σπαραχτική ιστορία.
Η μουσική του Χένρι Μαντσίνι (υποψήφια για Όσκαρ) βρίσκεται ανάμεσα στις καλύτερες στιγμές μιας ανεπανάληπτης καριέρας.
*
2) «Η ΑΤΙΜΑΣΜΕΝΗ» του ΒΙΤΟΡΙΟ ΝΤΕ ΣΙΚΑ
Το αριστούργημα του Βιττόριο ντε Σίκα, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια,με τους Σοφία Λόρεν, Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Ελεονώρα Μπράουν.Ραφ Βαλόνε.
Η ταινία απέσπασε συνολικά 11 Διεθνή βραβεία.
Η ερμηνεία της Λόρεν της χάρισε το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου
και το βραβείο της καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ των Καννών.
και το βραβείο της καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ των Καννών.
Η Σοφία Λόρεν γίνεται η πρώτη ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ ερμηνείας σε ξενόγλωσσο φιλμ και βραβεύτηκε επίσης στις Κάνες και στα BAFTA.
Το αριστούργημα του Βιττόριο ντε Σίκα, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια,με τους Σοφία Λόρεν, Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Ελεονώρα Μπράουν.Ραφ Βαλόνε.
Το αριστούργημα του Βιττόριο ντε Σίκα, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια,με τους Σοφία Λόρεν, Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Ελεονώρα Μπράουν.Ραφ Βαλόνε.
Από τον Κάρλο Πόντι δημιουργό των μεγάλων διεθνών επιτυχιών Δόκτωρ Ζιβάνγκο, La strada.
Το σκληρό πρόσωπο του πολέμου μέσα από την απλή ιστορία των ανθρώπων που προσπαθούσαν να επιβιώσουν στο βομβαρδισμένο τοπίο. Και ξαφνικά η αγάπη γίνεται λαγνεία, η αθωότητα γίνεται ντροπή, καθώς δύο γυναίκες είναι παγιδευμένες από το βίαιο πάθος και τον αξέχαστο τρόμο!
*
3) «ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΜΕΡΑ» του ΕΤΟΡΕ ΣΚΟΛΑ
Η ωραιότερη ταινία του Έτορε Σκόλα μια από τις πλέον συγκλονιστικές δημιουργίες του που σημάδεψε τόσο το έργο του, όσο και τον Ιταλικό αλλά και Ευρωπαϊκό Κινηματογράφο.
Ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι και η Σοφία Λόρεν σε μια σπουδαία ταινία από τον Κάρλο Πόντι, δίνουν σάρκα και οστά σε ένα αξέχαστο όσο και πρωτότυπο κινηματογραφικό ντουέτο.
13 ΔΙΕΘΝΗ ΒΡΑΒΕΙΑ και 2 ακόμα ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ:
2 Υποψηφιότητες για OSCAR (Καλύτερης ξένης ταινίας & Α' Αντρικού ρόλου)
Χρυσός Φοίνικας ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ καλύτερης σκηνοθεσίας 2014 restored film
ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΗΠΑ για καλύτερη ταινία
2 Βραβεία DAVID DI DONATELLO (Σκηνοθεσίας και Α' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ)
3 ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ ΙΤΑΛΙΑΣ (Καλύτερη ταινία, Αντρικός και Γυναικείος ρόλος)
3 Βραβεία ΙΤΑΛΙΚΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Κορυφαίο φιλμ του μοντέρνου κινηματογράφου πάνω στην αλλοτρίωση του ατόμου από την κυρίαρχη ιδεολογία, που έρχεται μέσα από τα εργαλεία της: Κράτος, παιδεία, οικογένεια, θρησκεία.
*
4) Το Φιλουμένα Μαρτουράνο - Γάμος Αλά Ιταλικά, είναι , κωμική και αισθηματική ταινία, παραγωγής 1964 σε σκηνοθεσία Βιττόριο ντε Σίκα, βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του Εντουάρντο Ντε Φιλίππο, που συμμετείχε επίσης στη συγγραφή του σεναρίου.
Η ταινία έλαβε δυο υποψηφιότητες για Όσκαρ.Κλασική ιταλική κωμωδία του Βιτόριο Ντε Σίκα με πρωταγωνιστές τους δύο κορυφαίους σταρ του Ιταλικού κινηματογράφου, τη Σοφία Λόρεν (Βραβείο Νταβίντ ντι Ντονατέλο Α΄ Γυναικείου Ρόλου) και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.
Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του διάσημου θεατρικού έργου του Eduardo De Filippo «Φιλουμένα Μορτουράνο», που ανέβηκε σε όλες σχεδόν τις σκηνές του κόσμου. ρόλο τον οποίο η Sophia Loren επιθυμούσε διακαώς να υποδυθεί στο σινεμά και δικαίως, αφού αποτελεί ίσως τον χαρακτηριστικότερο ρόλο της καριέρας της.
Η χυμώδης Sophia και ο χειμαρρώδης Marcelo υποδύονται για άλλη μια φορά το ζευγάρι σε μια από τις πιο επιτυχημένες και απολαυστικές κινηματογραφικές συναντήσεις τους.
Τόσο στην ταινία αυτή όσο και στις εξίσου καλές «Yesterday, Today and Tomorrow» και «A Special Day» αποδεικνύουν πόσο καλή χημεία έχουν μεταξύ τους, κάτι το οποίο ο σκηνοθέτης Vittorio De Sica εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο.
Ο νεαρός ναπολιτάνος καρδιοκατακτητής Domenico (Marcelo Mastroianni) επιτυχημένος επιχειρηματίας που του αρέσει να κυνηγάει ασύστολα γυναίκες, συναντιέται με την πόρνη Φιλουμένα (Σοφία Λόρεν) σε έναν οίκο ανοχής της Νάπολης κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Την ερωτεύεται, την εγκαθιστά σε ένα διαμέρισμα και της δίνει δουλειά στις επιχειρήσεις του.
Όταν αρκετό καιρό μετά ο Ντομένικο, που εξακολουθεί να «παίζει» με τις γυναίκες και συμπεριφέρεται πλέον στη Φιλουμένα σαν σε υπηρέτριά του, αποφασίζει να παντρευτεί μία νεότερη υπάλληλό του, η Φιλουμένα υποκρίνεται την ετοιμοθάνατη και τον παντρεύεται στο «νεκρικό» κρεβάτι με τις ευχές της Εκκλησίας…
Η Φιλουμένα «ανασταίνεται» όμως και του αποκαλύπτει την ύπαρξη τριών παιδιών της, λέγοντας του ότι ένα από αυτά -χωρίς να καθορίζει ποιο ακριβώς- είναι δικό του.
Ο Ντομένικο έξαλλος με την απάτη της Φιλουμένας διαλύει τον γάμο, με την συναίνεση της, καθώς έχει βαρεθεί τους τρόπους του, αλλά μένει πλέον με το σαράκι του «ποιος είναι ο γιος του».
Θα καταφέρει να τον βρει μόνος του, ή θα χρειαστεί την βοήθεια της Φιλουμένας;
Ένας ύμνος στους νεανικούς έρωτες που περνούν και αφήνουν ανεξίτηλα τα σημάδια στη ζωή κάποιου.
Κυρίως όμως αποτελεί μια κλασική ταινία εποχής που βλέπει τον έρωτα
και την αγάπη μέσα από συνεχείς δολοπλοκίες και τερτίπια μιας γυναίκας που κάνει τα πάντα για να κρατήσει οτιδήποτε θεωρεί μοναδικό και αξεπέραστο.
Εξαιρετικά μεστή ταινία του σπουδαίου Βιτόριο Ντε Σίκα, που αναλύει τις δομές της οικογένειας και της μισαλλοδοξίας στην Ιταλία του Νότου, αμέσως μετά τον Β Παγκόσμιο: Άντρες-γόηδες, γυναίκες-αντικείμενα του πόθου, χρήμα που εξαγοράζει τα πάντα και επιφανειακές σχέσεις…
Οι ερμηνείες των δύο ιερών τεράτων του Ιταλικού σινεμά, Μαστρογιάνι και Λόρεν είναι έξοχα ρεαλιστικές, οι δε καταστάσεις που προκύπτουν από την σύγκρουση του ζευγαριού είναι ανθρώπινες και συγκινητικές.
Η ταινία έχει βάθος, ανθρωπιά και ελπίδα ότι τελικά οι άνθρωποι δεν είναι τόσο ανάλγητα γαϊδούρια όσο φαίνονται!
*
5) Το «Χθες, σήμερα, αύριο» (Ieri, oggi, domani) γυρίστηκε το 1963 από τον Βιτόριο Ντε Σίκα.
Είναι μια σπονδυλωτή ηθογραφική κωμωδία με πρωταγωνιστές τη Σοφία Λόρεν και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Κεντρικός άξονας που διατρέχει και τις τρεις αυτόνομες ιστορίες της ταινίας είναι η γυναίκα σε αρχετυπικούς ρόλους: ως μητέρα, ως κακομαθημένη σύζυγος, ως πόρνη.
Ο τίτλος υπαινίσσεται τη διαχρονικότητα αυτών των στερεότυπων γύρω από τη γυναίκα, που υποσκάπτονται και παρωδούνται διακριτικά καθώς εξελίσσεται η κάθε μία από τις ιστορίες. Η Λόρεν μεταμορφώνεται και γίνεται ιδανική εικόνα για κάθε έναν από αυτούς τους ρόλους, καταδεικνύοντας το θηλυκό ως το ισχυρότερο φύλο.
Ο Μαστρογιάνι ανταποκρίνεται με χαρακτηριστική άνεση είτε ως σύζυγος είτε ως υποψήφιος εραστής είτε ως πελάτης. Η ερμηνεία του είναι ο καταλύτης που καθορίζει το είδος της κωμωδίας και στις τρεις ιστορίες.
Αντελίνα
Η πρώτη, η «Αντελίνα», διαδραματίζεται στον ιταλικό Νότο σύμφωνα με το σενάριο του Εντουάρντο Ντε Φίλιπο.
Η Λόρεν, χυμώδης και εκρηκτική, λάμπει μέσα στη φτώχεια της. Ταυτίζεται με την εξιδανικευμένη σύζυγο και μητέρα σύμφωνα με τα ήθη της εποχής, γίνεται μία από τις γυναίκες που δίνουν χρώμα στις πολύβουες γειτονιές της Νάπολης. Εργάζεται στις γωνιές των δρόμων, στο πεζοδρόμιο που δεν παραπέμπει σε τίποτα αρνητικό για το ήθος της, πουλώντας λαθραία τσιγάρα.
Ο Ντε Σίκα επιλέγει το ύφος της νεορεαλιστικής κωμωδίας για το πορτρέτο της όμορφης Αντελίνας.
Η ιστορία αρχίζει με το ανθρώπινο πλήθος να λειτουργεί ως προστατευτική ασπίδα γύρω από τα παιδιά και τον άνεργο άνδρα της Αντελίνας, όταν ένας αστείος ανθρωπάκος, εισπράκτορας του δημοσίου, καταφθάνει φουριόζος με ένα καμιόνι για να κατασχέσει τα έπιπλα της Αντελίνας, που δεν έχει να πληρώσει (αλλά και να είχε, πάλι δεν θα πλήρωνε) ένα πρόστιμο για τα λαθραία τσιγάρα.
Δεν βρίσκει τίποτα για να πάρει, γιατί τα έπιπλα έχουν μεταφερθεί σε γειτονικά σπίτια, και φεύγει αφήνοντας πίσω του την απειλή των καραμπινιέρων.
Ένας νεοφερμένος δικηγόρος, που εμφανίζεται σαν κομήτης, καθησυχάζει τους πάντες ανακαλύπτοντας ελαφρυντικά στο βάρος που κουβαλάει στην κοιλιά της η Αντελίνα. Οι έγκυες τυγχάνουν ασυλίας και δεν φυλακίζονται.
Η Αντελίνα, που έχει απεριόριστη σεξουαλική όρεξη και συλλαμβάνει διαρκώς παιδιά, βρίσκει λύση στο πρόβλημά της: θα είναι συνεχώς με την κοιλιά φουσκωμένη.
Εύκολο να το πει, δύσκολο να το κάνει όταν οι αντοχές του άνδρα της αρχίζουν να υποχωρούν.
Ο Λατίνος εραστής αποδεικνύεται ένας ανίσχυρος και δυστυχής κηφήνας απέναντι στην όμορφη και ελκυστική βασίλισσα ενός μελισσιού από παιδιά που γεμίζουν με φωνές τους δρόμους της Νάπολης.
Άννα
Η δεύτερη ιστορία τιτλοφορείται «Αννα» και βασίζεται σε μια νουβέλα του Αλμπέρτο Μοράβια. Εδώ, το σκηνικό αλλάζει. Από το φτωχό Νότο μεταφερόμαστε στον πλούσιο βιομηχανικό Βορρά, και η νεορεαλιστική κωμωδία παραχωρεί τη θέση της στη δραματική κομεντί, που κι αυτή έχει στόχο τα ήθη.
Η Άννα, μια γυναίκα μόνη, κινδυνεύει να πνιγεί στον πλούτο του βιομηχάνου συζύγου της που την παραμελεί. Στο τέλος της σύντομης ιστορίας της διαπιστώνουμε πως δεν υφίσταται κίνδυνος «πνιγμού», μια και το υπαρξιακό δράμα της είναι πανάλαφρο σαν φελλός. Διασχίζει τους δρόμους του Μιλάνου με μια Ρολς Ρόις και συναντάει ένα νεαρό άνδρα, κατώτερο κοινωνικά, στον οποίο μιλάει με πάθος για την ανάγκη της να ερωτευτεί αληθινά και με απέχθεια για τη φρικτή ζωή της ανάμεσα στα πλούτη. Το δράμα της, όμως, διαρκεί όσο και η σύντομη βόλτα με το πολυτελές αμάξι στην ύπαιθρο του ιταλικού Βορρά.
Μάρα
Η τρίτη ιστορία, η «Μάρα», έχει ηρωίδα μια πόρνη πολυτελείας στη Ρώμη της ντόλτσε βίτα. Είναι μια ανάλαφρη σάτιρα ηθών που κάποιες στιγμές γίνεται σεξοκωμωδία.
Η Λόρεν είναι απολαυστική στο ρόλο της μπριόζας και ανεξάρτητης Μάρας, η οποία διαλέγει τους πελάτες της. Ζει στο ρετιρέ μιας παλιάς πολυκατοικίας και γίνεται θηλυκός σατανάς για ένα νεαρό ρασοφόρο φοιτητή της θεολογίας που επισκέπτεται τη γιαγιά του στο διπλανό διαμέρισμα. Κυριεύει το μυαλό και τις αισθήσεις του και τον οδηγεί σε απόγνωση και στην απόφαση να παρατήσει το Βατικανό και να εξαφανιστεί μακριά στη Λεγεώνα των Ξένων.
Η Μάρα, όμως, κάνει τάμα για να τον ξαναφέρει στα συγκαλά του. Τον τόνο σε αυτή την ιστορία τον δίνει ο Ρουσκόνι (Μαστρογιάννι), ένας Μπολονέζος πελάτης της που βρίσκεται στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού καθώς κάθε φορά που πλησιάζει η ώρα της απόλαυσης, η Μάρα τον αφήνει σύξυλο.
Η σκηνή του στριπτίζ είναι η καλύτερη της ταινίας.
Ο Ντε Σίκα κέρδισε τέσσερις φορές το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας στη διάρκεια της πλουσιότατης καριέρας του, μία από αυτές -η τρίτη κατά σειράν- ήταν για το «Χθες, σήμερα, αύριο».
***
Γραφείο Τύπου NEW STAR
Phone: 2108220008, 2108220023
E-mail: newstarcine@gmail.com
*
Το ΣΙΝΕΜΑ της Μποτίλιας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.