Νταβός, Ιαν. 2016: Άλλωστε, εμείς οι αριστεροί έχουμε λόγο χερ καμαράντ |
Πλειστηριασμοί και νέοι φόροι στην αιχμή της αντιλαϊκής επίθεσης
Την ικανότητα της κυβέρνησης στην υλοποίηση όλων των αντιλαϊκών μέτρων και στόχων επιβράβευσε το προχτεσινό Γιούρογκρουπ, όπου μπήκαν οι βάσεις για τον νέο γύρο της επίθεσης.
Στα προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης» προβλέπεται η κατάθεση νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 - 2021, όπου θα ενσωματώνεται το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων.
Σύμφωνα με την «έκθεση συμμόρφωσης» για την Ελλάδα, μετά την 3η «αξιολόγηση», οι τράπεζες σχεδιάζουν 10.000 πλειστηριασμούς για το 2018, με εκτόξευση στους 40.000 ετησίως την προσεχή τριετία. Δηλαδή, συνολικά θα βγουν στο σφυρί 130.000 ακίνητα μέχρι και το 2021!
Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο επίσπευσης των νέων περικοπών στο αφορολόγητο για τη λαϊκή οικογένεια, από το 2019.
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ
«Εμβληματική» αντιλαϊκή συμφωνία στην υπηρεσία των επιχειρηματικών ομίλων
Η ενσωμάτωση μέχρι κεραίας ολόκληρης της γκάμας με τους μνημονιακούς νόμους και τις διατάξεις,
- η συμπλήρωση της αντιλαϊκής πολιτικής με νέες δέσμες μέτρων και, βέβαια,
- η επέκταση του συνολικού «πακέτου» σε βάθος χρόνου
αποτελούν τα κεντρικά γνωρίσματα της επικαιροποιημένης συμφωνίας της κυβέρνησης με την πλευρά της Ευρωζώνης, αναφορικά με το κλείσιμο της 3ης «αξιολόγησης».
Σε σχόλιό του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για το Eurogroup αναφέρει:
«Όπως ήταν αναμενόμενο, το Eurogroup επιβράβευσε την κυβερνητική ικανότητα στην υλοποίηση -και με το παραπάνω- όλων των αντιλαϊκών μέτρων και στόχων και έθεσε τις βάσεις για το νέο γύρο επίθεσης, με επέκταση πλειστηριασμών και ιδιωτικοποιήσεων, επίσπευση της νέας φοροεπιδρομής για να πιαστούν τα "ματωμένα" πλεονάσματα και θωράκιση της ασφυκτικής εποπτείας στο όνομα της "βιωσιμότητας" του χρέους και με στόχο την εξεύρεση χρηματοδότησης για το μεγάλο κεφάλαιο.
Αποδεικνύεται ότι το τέλος των μνημονίων, που προπαγανδίζει η κυβέρνηση, διαψεύδεται απ’ την πραγματικότητα, αφού όλες οι παλιές και νέες δεσμεύσεις θα ισχύουν για πολλά χρόνια ακόμη».
Σε αυτό το φόντο, στα «γεμάτα» ξεκινούν οι διεργασίες τόσο για την επόμενη φουρνιά με τα προαπαιτούμενα όσο και για τη μορφή των μνημονίων για την περίοδο μετά το 2018 και μάλιστα σε ορίζοντα δεκαετιών, όπως επιβεβαιώνεται και από τα «σενάρια» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με τα ματωμένα πλεονάσματα και τη διαχείριση του κρατικού χρέους.
Όπως ήταν επόμενο, η προχτεσινή συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ, επιβραβεύοντας την κυβέρνηση για τη «βρώμικη δουλειά», προχώρησε στην εκταμίευση της δόσης για τη χρηματοπιστωτική στήριξη προς το ελληνικό κράτος.
Παράλληλα, η συμφωνία - απόφαση έρχεται να φωτίσει από αρκετές πλευρές αυτά που ήδη κυοφορούνται για την «επόμενη μέρα».
Η συνολική εκταμίευση για την 3η «αξιολόγηση», ύψους 6,7 δισ. ευρώ, θα αποδοθεί σε 2 υποδόσεις, η δεύτερη από τις οποίες (1 δισ. ευρώ) έχει ως όρο και προϋπόθεση την «απρόσκοπτη ροή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών», όπως τονίζεται στην ανακοίνωση του Γιούρογκρουπ.
Να σημειωθεί ότι τα υπό διαμόρφωση «πακέτα» της «επόμενης μέρας» θα συνδέουν την ενεργοποίηση του όποιου μηχανισμού στήριξης με την εφαρμογή «διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», όπως ήδη συμβαίνει σήμερα με την εκταμίευση της υποδόσης και την κλιμάκωση των πλειστηριασμών.
Αποκαλυπτική είναι η «έκθεση συμμόρφωσης» (Compliance Report) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όπως αναφέρεται, για το 2018 οι τράπεζες σχεδιάζουν 10.000 πλειστηριασμούς, με περαιτέρω διόγκωση στους 40.000 ετησίως για την προσεχή τριετία, συνολικά δηλαδή βγαίνουν στο σφυρί 130.000 ακίνητα.
Ενόψει και των επερχόμενων νέων χτυπημάτων στο όποιο υπάρχον καθεστώς αναφορικά με την προστασία της πρώτης λαϊκής κατοικίας, η «έκθεση συμμόρφωσης» επισημαίνει ακόμη πως
«μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη είναι ότι ορισμένοι σχεδιαζόμενοι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί αποσύρθηκαν καθώς οι οφειλέτες έσπευσαν να εξοφλήσουν το χρέος τους πριν από τη δημοπρασία».
Είναι φανερό δηλαδή το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί έρχονται να βάλουν το «πιστόλι στον κρόταφο» της λαϊκής οικογένειας, να την αναγκάσουν να προσέλθει στα γκισέ των τραπεζών, που βέβαια έχουν στα συρτάρια τους κάθε είδους λεόντειες συμφωνίες.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει ότι
«η έκθεση συμμόρφωσης των θεσμών για την 3η αξιολόγηση (...) αποτελεί το υλικό πληροφόρησης των κρατών - μελών της Ευρωζώνης για τη λήψη απόφασης και όχι το κείμενο της συμφωνίας».
Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τους τρόπους που θα επιλέξουν οι τραπεζίτες, τα επίσημα κείμενα και οι συμφωνίες (συμπληρωματικό μνημόνιο, συμφωνία στο Γιούρογκρουπ κ.ά.) προβλέπουν
- την κλιμάκωση των πλειστηριασμών,
- το σφίξιμο της θηλιάς γύρω από την πρώτη κατοικία,
- σε συνδυασμό βέβαια και με τις άλλες «εναλλακτικές»,
που έτσι κι αλλιώς βρίσκονται στη φαρέτρα των τραπεζών, με βάση το γενικό αντιλαϊκό νομοθετικό πλέγμα στο οποίο πρωτοστάτησε η σημερινή κυβέρνηση.
Παράλληλα, η νέα φουρνιά με τα προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης», μεταξύ άλλων, προβλέπει την κατάθεση νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 - 2021, όπου και θα ενσωματώνεται το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων.
Επιπλέον, επαναλαμβάνεται ότι οι ελληνικές αρχές μπορεί να χρειαστεί να επισπεύσουν κατά ένα χρόνο την εφαρμογή των φορολογικών μέτρων που είχαν συμφωνηθεί να ισχύσουν από το 2020, για το 2019 (περαιτέρω καρατόμηση αφορολόγητου ορίου), σε περίπτωση που εντοπιστούν «αποκλίσεις» από το στόχο για τα πρωτογενή πλεονάσματα του 2019.
Κατά τ' άλλα οι επόμενες αντιλαϊκές παρεμβάσεις προβλέπουν:
- ΕΝΦΙΑ: Μέχρι το Μάρτη του 2018, προβλέπονται οι αλλαγές στις τιμές ζώνης των ακινήτων, με κατεύθυνση την εξομοίωση με τις εμπορικές τιμές. Η τυχόν μείωσή τους θα αντισταθμιστεί με αυξήσεις στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να εισπράττονται τα προβλεπόμενα χαράτσια (2,65 δισ. σε ετήσια βάση).
- ΦΠΑ στα νησιά: Πλήρης κατάργηση της έκπτωσης στο τέλος Ιούνη 2018.
- Συντάξεις: «Επανυπολογισμός συντάξεων», ενόψει της περαιτέρω κατακρεούργησης από το 2019.
- ΕΚΑΣ: Μέχρι τον Ιούνη, προβλέπεται η υπουργική απόφαση για το νέο συντριπτικό χτύπημα.
- ΔΕΗ: Με «ορόσημο» το Φλεβάρη κατατίθεται ο νόμος για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων.
- «Κόκκινα» δάνεια: Οι τράπεζες καλούνται να αξιοποιήσουν όλα τα διαθέσιμα εργαλεία τα οποία έχουν νομοθετηθεί στη διάρκεια της 1ης και της 2ης «αξιολόγησης» του 3ου προγράμματος, ενώ σημειώνεται ότι «χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων μείωσής τους το 2018 και το 2019».
- Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί για ληξιπρόθεσμες οφειλές λαϊκών νοικοκυριών στο Δημόσιο από την 1η Μάη.
- Κοινή είσπραξη φόρων και ασφαλιστικών εισφορών: Εκπόνηση ενός «οδικού χάρτη» για την ενιαία είσπραξη φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Αναμένεται στα τέλη Γενάρη 2018.
- Κρατική διοίκηση. Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση νευραλγικών θέσεων του κρατικού μηχανισμού, προωθείται η λεγόμενη «αποπολιτικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης», με προκηρύξεις διαγωνισμών σε επιτελικές θέσεις όλων των υπουργείων.
- Ιδιωτικοποιήσεις. Επιβεβαιώνεται το επιχειρησιακό πρόγραμμα που «τρέχει» η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ. Στις λίστες των ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνονται κρατικά μετοχικά πακέτα σε ΔΕΗ, ΔΕΣΦΑ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ, επέκταση σύμβασης παραχώρησης στο «Ελ. Βενιζέλος», Ελληνικό κ.ά.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση, το Γιούρογκρουπ
«επαναβεβαιώνει τη σημασία μιας φιλόδοξης συνολικής στρατηγικής ανάπτυξης με ισχυρή κυριότητα από τις ελληνικές αρχές. Οι αρχές καλούνται να την ολοκληρώσουν σε συνεργασία με τα θεσμικά όργανα πολύ πριν από το τέλος του προγράμματος».
Μεταξύ άλλων, η αντιλαϊκή συμφωνία - απόφαση εστιάζει στα παρακάτω:
- Εκφράζεται «ικανοποίηση» για την εφαρμογή «σχεδόν του συνόλου» από τις «προαπαιτούμενες δράσεις» της 3ης «αξιολόγησης». Ειδικότερα, ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2018 «συμμορφώνεται με τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα», ενώ σύμφωνα με την «έκθεση συμμόρφωσης» οι «ελληνικές αρχές έχουν υπερβεί τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί τα τελευταία τρία χρόνια (2015 - 2017)».
- Αναφορικά με τη συγκέντρωση της μάζας με τους αντιλαϊκούς φόρους και τα άλλα χαράτσια, επισημαίνεται πως «οι ελληνικές αρχές συνέχισαν επίσης την ενίσχυση της είσπραξης των φόρων μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων».
- Σχετικά με την κατακρεούργηση κοινωνικών κονδυλίων, η απόφαση εστιάζει στη «βελτίωση της δικαιοσύνης και της αποτελεσματικότητας του συστήματος κοινωνικής Πρόνοιας».
- Ειδική αναφορά και επιβράβευση δίνεται για τις αναδιαρθρώσεις που αφορούν την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων. Συγκεκριμένα, «το επιχειρηματικό περιβάλλον βελτιώθηκε με περαιτέρω ενέργειες που αποσκοπούν στο άνοιγμα των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων, τη βελτίωση του συστήματος αδειοδότησης των επενδύσεων, την άρση κανονιστικών ρυθμίσεων που περιορίζουν αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό στις αγορές προϊόντων καθώς και το άνοιγμα των ενεργειακών αγορών».
- Επίσης, η «πρόοδος στο πλαίσιο της υποστήριξης της επίλυσης των μη εξυπηρετούμενων τραπεζικών δανείων επιτεύχθηκε με περαιτέρω ενέργειες και την έναρξη ηλεκτρονικών δημοπρασιών».
Αντιλαϊκή πολιτική στο διηνεκές
Την ίδια ώρα, οι προβλέψεις αναφορικά με τους ισχνούς ρυθμούς ανάκαμψης (μετά από σωρευτική κατρακύλα πάνω από 25%) συνδέονται με την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής και βέβαια των αναδιαρθρώσεων.
Σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οποιαδήποτε καθυστέρηση στη διαδικασία ολοκλήρωσης του προγράμματος θα είναι «βλαβερή» για την ανάκαμψη. Επίσης, διαπιστώνονται «κίνδυνοι» από το ενδεχόμενο «υποεκτέλεσης» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή για τα κεφάλαια και τις κρατικές ενισχύσεις που διοχετεύονται σε επιχειρηματικούς ομίλους.
Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εστιάζει μεταξύ άλλων στους παρακάτω άξονες:
- Σύμφωνα με το «βασικό σενάριο», η αναλογία του κρατικού χρέους ως προς το ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 181,1% το 2017, στο 165% το 2020, στο 127,2% το 2030 και στο 96,4% το 2060. Οπως προκύπτει, η μάζα του κρατικού χρέους το 2060 θα παραμένει πολύ πάνω από τα όρια που προβλέπονται στο Σύμφωνο Σταθερότητας της ΕΕ.
Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα, το ελληνικό κρατικό χρέος το γ' τρίμηνο του 2017 σκαρφάλωσε στα 313,5 δισ. από 311,34 δισ. το γ' τρίμηνο του 2016.
- Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, για το ζήτημα της «βιωσιμότητας» του χρέους θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και μια σειρά από «αρνητικές εξελίξεις» στην ελληνική οικονομία. Σε αυτό το επίπεδο, εντοπίζονται «σημαντικοί κίνδυνοι για την ανάπτυξη» εξαιτίας της «γήρανσης του πληθυσμού», καθώς και από τις τάσεις που διαμορφώνονται αναφορικά με την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας.
- Επιπλέον, διατυπώνονται «αβεβαιότητες» αναφορικά με τη δυνατότητα των ελληνικών κυβερνήσεων να διατηρήσουν τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για πολλές δεκαετίες ακόμη (τουλάχιστον μέχρι το 2060).
Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Κλ. Ρέγκλινγκ, αναφορικά με το πρόγραμμα της αντιλαϊκής εποπτείας στην Ελλάδα, χαρακτηριστικά τόνισε: «Εάν υπάρξει επιπρόσθετη ελάφρυνση χρέους, φυσικά τα κράτη της Ευρωζώνης και ο ESM θα θέλουν να διασφαλίσουν ότι ως αντάλλαγμα οι πολιτικές θα παραμείνουν υγιείς». Ο ίδιος μιλώντας στον ΣΚΑΪ πρόσθεσε ότι
«η Ελλάδα θα βρεθεί υπό επίβλεψη μετά το τέλος του προγράμματος, όπως και οι άλλες χώρες που δέχτηκαν πρόγραμμα», χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη διαδικασία «φυσιολογική» και «πιο σημαντική σε αυτήν την περίπτωση γιατί η Ελλάδα πήρε περισσότερα χρήματα από τον ESM σε σχέση με τις άλλες χώρες»...
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 24/1/2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.