Δεκέμβρης 1944 (17)

Ο Φιντέλ θα ζει παντοτινά. Ο Φιντέλ είναι αθάνατος

Έφοδος στις Μονκάδες τ’ Ουρανού!: Fidel vivirá para siempre! Fidel es inmortal! - Ο Φιντέλ θα ζει παντοτινά! Ο Φιντέλ είναι αθάνατος!
Φιντέλ: Ένα σύγγραμμα περί ηθικής και δυο μεγάλα αρχίδια στην υπηρεσία της ανθρωπότητας (Ντανιέλ Τσαβαρία)
* Φιντέλ: Αυτός που τους σκλάβους ανύψωσε στην κορφή της μυρτιάς και της δάφνης
* Πάμπλο Νερούδα: Φιντέλ, Φιντέλ, οι λαοί σ’ ευγνωμονούνε * Νικολάς Γκιγιέν: Φιντέλ, καλημέρα! (3 ποιήματα)
* Ντανιέλ Τσαβαρία: Η Μεγάλη Κουβανική Επανάσταση και τα Ουτοπικά Αρχίδια του Φιντέλ * Ντανιέλ Τσαβαρία: Ο ενεργειακός βαμπιρισμός του Φιντέλ * Ραούλ Τόρες: Καλπάζοντας με τον Φιντέλ − Τραγούδι μεταφρασμένο - Video * Χουάν Χέλμαν: Φιντέλ, το άλογο (video)


Κάρλος Πουέμπλα - Τρία τραγούδια μεταφρασμένα που συνάδουν με τη μελωδία:
* Και τους πρόφτασε ο Φιντέλ (Y en eso llego Fidel) − 4 Video − Aπαγγελία Νερούδα * Δεν έχεις πεθάνει Καμίλο (Canto A Camilo) * Ως τη νίκη Κομαντάντε (Hasta siempre Comandante)
* Τα φρούρια του ιμπεριαλισμού δεν είναι απόρθητα: Μικρή ιστορική αναδρομή στη νικηφόρα Κουβανική Επανάσταση και μέχρι τις μέρες μας ‒ Με αφορμή τα 88α γενέθλια του Φιντέλ ‒ Εκλογικό σύστημα & Εκλογές - Ασφάλεια - Εκπαίδευση - Υγεία (88 ΦΩΤΟ) * Φιντέλ

Σάββατο 10 Μαΐου 2025

Κώστας Γουλιάμος: Συνεκδοχή πολιτισμικής/λογοτεχνικής ανομίας – Το λογοτεχνικό ή καλλιτεχνικό life style ή “Ο Φασουλής φρενήρης σε ζωοπανηγύρεις” (Ι)

Κώστας Γουλιάμος

Συνεκδοχή πολιτισμικής/λογοτεχνικής ανομίας (Ι)

(Βλέπε δεύτερο μέρος και τρίτο μέρος)

Κάποιοι, εκμεταλλευόμενοι ανερυθρίαστα την ιδιότητά τους σε συμβούλια ή επιτροπές πολιτισμικών ιδρυμάτων προσπαθούν με κάθε τρόπο και μέσο να επιβάλλουν το δικό τους προσωπικό όχημα.

Περιφέροντες εαυτούς —και αλλήλους— εντός κι εκτός της επικράτειας, επιχειρούν με αξιοθρήνητο φανατισμό και ανάλαφρες δράσεις ή/και εκδοτικές κατασκευές είτε να επιβάλλουν τ’ όχημά τους είτε να διατηρήσουν ή αυξήσουν τα προνόμιά τους.

Οργανώνονται πίσω από περιστασιακές συμμαχίες ετερόκλητων συμφερόντων, ιδεών και δικτύων.

Στοιχίζονται πίσω από μια ετερογονία ιδιοτελών σκοπών κι εγωπαθών σχεδίων.

Συν τω χρόνω, αποκτούν μια παστεριωμένη ταυτότητα (παρα)λογοτεχνικού ή καλλιτεχνικού life style, εκμεταλλευόμενοι κυρίως το γεγονός πως σε δυστοπικά περιβάλλοντα και συνθήκες μεταλλάξεων, ανθίζουν υβριδικά σχήματα εκκωφαντικής σιωπής αλλά και απουσίας “ποιητικής νοημοσύνης”, κατά την ονοματολογία του Ελύτη.

Συν τοις άλλοις, περιφέρουν το προσωπικό τους όχημα μαζί με τους “πιστούς” τους, που με τη σειρά τους -και παρά τις όποιες αντιρρήσεις- τελικά συναινούν στην επιστράτευση, προβάλλοντας παντός τύπου δικαιολογίες.

Έτσι το όχημα συνεχίζει μια διαδρομή χαμαιλεόντειας δεξιότητας μέσα από ρηχές δράσεις, τετριμμένες κοινοτοπίες και προσεκτικές δηλώσεις ή πράξεις αντιπερισπασμού, τέτοιες ακριβώς που να μη θίγεται το status quo του ηγεμονικού λόγου.

Προφανώς όλ` αυτά χρησιμεύουν ως ύλη ελεγχόμενης κατεύθυνσης προς αποκάθαρση του status quo και, συνάμα, υλικό νάρκωσης ώστε η λογοτεχνία να γίνεται πλέον -αδιάκριτα και αδιάκοπα- αντιληπτή ως ένας τρόπος διανοητικής χειραγώγησης και χειριστικής αντιμετώπισης των υποκειμένων της, παρά ως ένα πεδίο ρηγμάτωσης.

Δεν χωρεί άλλωστε αμφιβολία πως στις τρέχουσες συνθήκες όλη η τράπουλα είναι σημαδεμένη. Ήδη στο παρελθόν ο Ελύτης έθετε μια διαχρονική διαπίστωση: “χρόνια τώρα οι ποιητές γίνονται κωμικοί με την επίμονη προσπάθειά τους να δείξουνε πράγματα που κι ο πιο ηλίθιος αναγνώστης γνωρίζει”. Πιο παλιά, ο Γεώργιος Σουρής έγγραφε το ποίημα “Ο Φασουλής φρενήρης σε ζωοπανηγύρεις”.

Χωρίς υπερβολή τολμώ να υποστηρίξω ότι στις σημερινές συνθήκες η ενσωμάτωση της κοινωνικής μηχανικής, της εμπορευματοποίησης και των πραγμοποιημένων σχέσεων στη λογοτεχνία, έχει ως αποτέλεσμα την ένταση κι επέκταση της μετάλλαξης του λογοτέχνη ως λογοτέχνη/καλλιτέχνη-φετίχ.

Δημιουργείται έτσι ένα πρότυπο ποιητή, λογοτέχνη ή καλλιτέχνη που προσαρμόζεται και συμπεριφέρεται ως εταιρεία, καθώς —μέσα σε διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες γενικευμένης επισφάλειας— έχει απωλέσει όχι μόνο το τη δικό του λόγο αλλά και τη χειραφετητική του ιδιότητα.

Γενικά, όλο αυτό το παρασκήνιο των παραληρηματικών δράσεων αποκαλύπτει την πλαστική συσκευασία του λογοτέχνη/καλλιτέχνη-φετίχ

Εταιρεία Συγγραφέων - Hellenic Authors Society Εταιρία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης UNESCO HeIpss TlmeNews (Μποτ'ίλια Στον Άνεμο)

Κώστας Γουλιάμος fb

*

Ο Κώστας Γουλιάμος είναι τακτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών, πρώην πρύτανης Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, ποιητής, συγγραφέας.

Ήταν υποψήφιος βουλευτής με το ΚΚΕ (Μάιος – Ιούνιος 2023).

Σεπ. 2023 Βραβείο “εξαιρετικής προσφοράς στη γενική εκπαίδευση”.

Οκτ. 2024 Βραβείο Φιλίας από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας

Πανελλήνιο βραβείο ποίησης «Jean Moreas» στον Κώστα Γουλιάμο

*

Υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΚΚΕ στις εκλογές Ιουνίου 2024.

Τον Δεκ. 2023 Το International Research Institute for Economics and Management (IRIEM) θέσπισε ετήσιο «Βραβείου Κ. Γουλιάμου για Διδακτορικό Ερευνητή»

Ο Κώστας Γουλιάμος από την Μποτίλια Στον Άνεμο

________

***

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.