Φυσάει δαιμονισμένα απ' τις τουρμπίνες του θεού.
Και κάτω η ζωή μουγκρίζοντας κι ο θάνατος.
Καθώς ρόδι που σπάει ο ουρανός,
ουράνιο ξερνώντας και σκοτωμένα αστέρια.
Καθώς ρόδι που σπάει ο ουρανός,
ουράνιο ξερνώντας και σκοτωμένα αστέρια.
Α. ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ
____________________
Ο ιμπεριαλισμός δολοφονεί σε πόλεμο και «ειρήνη»
*
«Ποτέ πια Χιροσίμα και Ναγκασάκι - Έξω από το ΝΑΤΟ και την ΕΕ - Καμιά εμπλοκή της χώρας μας ενάντια στη Συρία και το Ιράν»
*
Χιροσίμα - Ναγκασάκι
280.000 νεκροί
Αμέτρητα, μέχρι σήμερα, θύματα
*
«Οι ιμπεριαλιστές έχουν αιματοκυλήσει την περιοχή μας, και δε θα διστάσουν να προχωρήσουν σ' ένα γενικευμένο πόλεμο προκειμένου να ελέγξουν τον ενεργειακό πλούτο και τους δρόμους μεταφοράς του. (...) Η περιοχή μας είναι μια πυριτιδαποθήκη έτοιμη να εκραγεί. (...) Η αποτροπή κάθε ιμπεριαλιστικής επέμβασης με λαϊκή πάλη, η αποδέσμευση από τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς με ανατροπή της αστικής εξουσίας στην Ελλάδα και σε κάθε χώρα, είναι η μόνη εγγύηση για σταθερότητα υπέρ των λαών».
Σταύρος Τάσσος, πρόεδρος της ΕΕΔΥΕ
Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη
(6/8/2013*)
Το μανιτάρι της Χιροσίμα
Ισχύς βόμβας, 20.000 ΤΝΤ
Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον Charles Levy,
μέλος πληρώματος σε ένα από τα Υπερφρούρια Β-29
που χρησιμοποιήθηκε στην επίθεση. |
Ο χρόνος σταμάτησε να κυλάει
Η ώρα της έκρηξης νεκρή, σε ρολόι τοίχου
που βρίσκεται σε ένα σπίτι στη Χιροσίμα.
(AP Photo / Ηνωμένα Έθνη).
|
*
«Θεέ μου, τι είναι αυτό που κάναμε!»
Ρόμπερτ Λούις, Β΄πιλότος του βομβαρδιστικού ΕΝΟΛΑ ΓΚΑΙΗ.
Την ίδια έκφραση είχε χρησιμοποιήσει και ο Βρετανός φυσικός Τζέημς Τακ, κατά την πρόβα τζενεράλε της βόμβας, στις 16/7/1945, στην έρημο του Νέου Μεξικού. *
__________
ΝΑΓΚΑΣΑΚΙ, 9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1945, 11:08 π.μ.
7. Τρεις μέρες μετά τη Χιροσίμα
Εφιαλτική εικόνα που τρομοκρατεί την ανθρωπότητα.
Παρ' όλα αυτά, ακολούθησε ο ψυχρός πολέμος και το «κυνήγι των εξοπλισμών».
|
11. Ναγκασάκι. Οι πληγές επουλώνονται,
τα τραύματα δεν κλείνουν ποτέ
Ο Σουμιτέρου Τανιγκούτσι (gen, 1929). Ήταν τότε ένα μικρό αγόρι 16 et;vn. Έμεινε κατάκοιτος 21 μήνες. Γλίτωσε από θαύμα.
|
14. Ναγκασάκι, 2007 |
*
Τερατογενέσεις υπάρχουν ακόμα.
Και τέρατα, επίσης.
Και τέρατα, επίσης.
***
Αστεία και τραγικά ονόματα.
Με την ευχή της μάνας τους και τη βοήθεια του θεού,
για την τιμή του καπιταλισμού.
Τα δυο φονικά όπλα
Ο "Χοντρός" του Ναγκασάκι και το "Μικρό Αγόρι" της Χιροσίμα
_________________________________________________
«Μάλλον, εμείς οι άνθρωποι, έχουμε το δικαίωμα να επιμείνουμε ότι δεν σας δώσαμε την εξουσία να καταστρέψετε τον κόσμο, κ. Μπους».
Τανταντόσι Ακίμπα,
Δήμαρχος Χιροσίμας, 6/8/2002
___________________
Δήμαρχος Χιροσίμας, 6/8/2002
___________________
Υπάρχει τρόπος για εμάς τους ανθρώπους;
Ναι, λέει ο Μπρεχτ.
«Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία».
____________
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1
Πηγή των Φωτογραφιών 1-11 και 13, από αφιέρωμα του περιοδικού EXPERIMENT, Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1995, σε κείμενο ΓΙΩΡΓΗ ΤΟΥΦΕΞΗ και φωτογραφίες: EIJI MIYAZAWA - DENNIS BRACK / BLACK STAR / APEIRON / SCIENCE FOTO LIBRARY / ISSARIS.
Πηγή πληροφοριών στα περί Τίμπετς εδώ.
*Διαβάστε εδώ την ομιλία του Σταύρου Τάσσου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2
Οι φωτό, 1-11 έχουν δημοσιευτεί στην ήλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας Ο ΠΑΛΜΟΣ (οι 6 στην έντυπη μορφή της) εδώ: Ο ΠΑΛΜΟΣ, Αρ. Φ. 7, Σεπτ. 2002 και εδώ: σχολιασμένα slides (σήμερα λείπουν τα σχόλια), με αφορμή τη μαύρη επέτειο.
Ο «Π» -συνδικαλιστικό έντυπο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού ΕΚΟ- εκδιδόταν από το 1975-2005 με ευθύνη του Μπ. Ζ. και προανήγγειλε –κατά κάποιο τρόπο– τη σημερινή... Μποτίλια στον Άνεμο.
Μικρογραφία του παρόντος αφιερώματος (με τις 6 φωτογραφίες και πρόταση για την ταινία) πρωτοπαρουσιάστηκε στην Μποτίλια, ΧΙΡΟΣΙΜΑ: 1945-2008, στις 4/8/2008.
__________________________________________________________
Hiroshima, mon amour. Γαλλία-Ιαπωνία, 1959. Μαυρόασπρη
Διάρκεια: 90 λεπτά
Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ
Σενάριο: Μαργκερίτ Ντιράς
Φωτογραφία: Σασά Βιερνύ, Τακαχάσι Μίτσιο
Πρωτότυπη Μουσική: Ζωρζ Ντελερύ, Τζιοβάνι Φούσκο
Μοντάζ: Ανρύ Κόλπι
Ερμηνεία: Εμανουέλ Ριβά, Εϊτζι Οκάντα, Στέλα Ντασάς, Πιερ Μπαρμπό, Μπερνάρ Φρεσόν
Βραβεία: ΦΙΠΡΕΣΚΙ Κάνες 1959, Κριτικών Νέας Υόρκης 1959
Γαλλίδα ηθοποιός, κατά τη διάρκεια γυρισμάτων ταινίας ειρηνιστικού περιεχομένου στη Χιροσίμα, ζει για 24 ώρες έναν συγκλονιστικό έρωτα με Ιάπωνα αρχιτέκτονα, «ξαναζώντας» ταυτόχρονα την πρώτη ερωτική της ιστορία στον πόλεμο, με Γερμανό στρατιώτη.
Μέσα από το δικό της τραυματικό παρελθόν συναντάει το παρελθόν της Χιροσίμα, τον πυρηνικό της αφανισμό και τις πληγές των κατοίκων της.
Νυχτερινές εικόνες της πόλης, φρικιαστικά επίκαιρα με τα θύματα του εγκλήματος, αισθαντικές ερωτικές σκηνές, δραματικής έντασης και απλότητας διάλογοι, αυτόνομη μουσική είναι λίγα μόνο από τα στοιχεία που άφησαν εκστασιασμένο το κοινό της εποχής.
Μνήμες, πόθος, πάθος, συναισθήματα, οδύνη και ποίηση.
Ένα εκκρεμές από το «τώρα» στο «τότε», από το ατομικό στο συλλογικό δράμα, από τους τόπους στους ανθρώπους.
Μια διαδρομή αυτογνωσίας από έναν πρωτοπόρο δημιουργό της νουβέλ βαγκ.
Ταινία ορόσημο στην ιστορία του σινεμά, που σηματοδοτεί τη νέα αντίληψη των χρόνων, του μοντάζ και της αφήγησης.
Εμείς γερνάμε, αλλά η Χιροσίμα που σημάδεψε τη νιότη μας παραμένει για πάντα νέα.
Μπ. Ζ.
________________________________
Πηγές που λήφθηκαν υπόψη: Ανδρέας Ταρνανάς: Αλαίν Ρεναί (Αιγόκερως, 1986), Βασίλης Ραφαηλίδης: Λεξικό Ταινιών, τ. Γ΄(Αιγόκερως, 2003), Μπάμπης Ακτσόγλου: 1919-1986, Μια συλλογή ταινιών (Εταιρεία STUDIO, 1989).
Περισσότερα: IMDb
Περισσότερα: IMDb
*
___________________________________________________________
(Προσθήκες και πληροφορίες στα αρχικά κείμενα του Α και πληροφορίες στο Β -η Τζία είναι αναντικατάστατη- από την Μποτίλια Στον Άνεμο)
Το ΣΙΝΕΜΑ της Μποτίλιας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.