Κώστας Γουλιάμος
Συνεκδοχή πολιτισμικής/λογοτεχνικής ανομίας (ΙΙ)
Σε προηγούμενο σχόλιο διατύπωνα την άποψη ότι στην εποχή μας εκκολάπτεται κι' εμπεδώνεται το πρότυπο του λογοτέχνη/καλλιτέχνη που προσομοιάζει σε συμπεριφορά και δράση με αυτό μιας εταιρείας ή ενός επιχειρηματία. Και κατέληγα στο συμπέρασμα περί «λογοτέχνη/καλλιτέχνη-φετίχ».
Απαντώντας στο εύλογο ερώτημα ορισμένων φίλων, πιστεύω πως ο λογοτέχνης/καλλιτέχνης διαθέτει —mutatis mutandis— κοινά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς και δράσης με μια εταιρεία ή έναν επιχειρηματία.
Για παράδειγμα, υιοθετεί ή καταφεύγει στην οργάνωση συντελεστών προβολής και διαχείρισης συναλλαγών με τις οποίες επιδιώκει το μέγιστο δυνατό όφελος τόσο σ’ επίπεδο κεφαλαίου —υλικού και άυλου— όσο και σε επίπεδο επωνυμίας (branding).
Ιδιάτερα σε ό,τι αφορά στην επωνυμία ο λογοτέχνης/καλλιτέχνης-εταιρεία ή επιχειρηματίας, με τον ανάλογο εκδοτικό οίκο συνεργάζονται μαζί με εξειδικευμένες εταιρείες δημοσίων σχέσεων που με τη σειρά τους καλλιεργούν τη βελτίωση ή τη μεγιστοποίηση του προφίλ των πελατών τους.
Η εκτεταμένη εμπειρία των γραφείων δημοσίων σχέσεων και οι στενές επαφές τους με το χώρο της επικοινωνίας διασφαλίζουν τη διάχυση και προβολή μέσα από εξατομικευμένες καμπάνιες σε:
- Ιστολόγια, ιστότοπους και podcast
- Influencers
- Παραδοσιακά έντυπα, ραδιόφωνο και τηλεόραση
- Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- Βραβεία (κρατικά, περιοδικών, ιδρυμάτων κλπ)
- Ομάδες συζητήσεων, ημερίδες και συμπόσια
- Χορηγίες (διασύνδεση με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κλπ)
Στην εποχή μας βρίθουν διεθνώς τα γραφεία-πρακτορεία (agents) αγοραλογίας (marketing) και δημοσίων σχέσεων που ειδικεύονται στη στρατηγική διαφήμιση βιβλίων ή συγγραφέων, όπως και στην ενίσχυση της επωνυμίας ή της φήμης τους.
Και βέβαια αρκετοί εκδοτικοί οίκοι και συγγραφείς/καλλιτέχνες συνεργάζονται συστηματικά και εντατικά μαζί τους. Όπως ακριβώς κάνουν εταιρείες ή επιχειρηματίες για προϊόντα και υπηρεσίες.
Επομένως μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει —όταν βέβαια δεν εθελοτυφλεί— πώς διαμορφώνεται το λογοτεχνικό/καλλιτεχνικό στερέωμα στο πρώτο τέταρτο του 21ου αιώνα.
Εξού και στο χθεσινό σχόλιο κατέληγα στην ονοματολογία του «λογοτέχνη/καλλιτέχνη-φετίχ». Σε κάθε περίπτωση, η εμπορευματοποίηση της λογοτεχνίας και των υποκειμένων της είναι μια πολύπλευρη έννοια, που έχει ρίζες στην πολιτική και οικονομική θεωρία.
Υπό μια ευρεία έννοια, ο «λογοτέχνης/καλλιτέχνης-φετίχ» είναι παράγωγο του μετασχηματισμού των άυλων κοινωνικών-δημιουργικών σχέσεων σε εμπορικές σχέσεις, που με τη σειρά τους χρησιμοποιούν συχνά τη γλώσσα, τις πρακτικές και τις ιδεολογικές θέσεις του κεφαλαιοκρατικού συστήματος.
(φωτό: Jian Wang)
HeIpss TlmeNews (Μποτίλια Στον Άνεμο) Εταιρία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης Ένωση Μεσσήνιων Συγγραφέων Εταιρεία Συγγραφέων - Hellenic Authors Society UNESCO
*
Ο Κώστας Γουλιάμος είναι τακτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών, πρώην πρύτανης Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, ποιητής, συγγραφέας.
Ήταν υποψήφιος βουλευτής με το ΚΚΕ (Μάιος – Ιούνιος 2023).
Σεπ. 2023 Βραβείο “εξαιρετικής προσφοράς στη γενική εκπαίδευση”.
Οκτ. 2024 Βραβείο Φιλίας από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας
Πανελλήνιο βραβείο ποίησης «Jean Moreas» στον Κώστα Γουλιάμο
*
Υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΚΚΕ στις εκλογές Ιουνίου 2024.
Ο Κώστας Γουλιάμος από την Μποτίλια Στον Άνεμο
________
***
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.