Κώστας Γουλιάμος: Literary Agencies
Η Αγοραλογία (marketing) της Λογοτεχνίας ή, άλλως, η άλωση της λογοτεχνίας από πρακτορεία (Literary Agencies) προώθησης συγγραφέων: Κάθε παρέμβαση στη λογοτεχνία καθορίζεται εν πολλοίς από το μηχανισμό πληροφοριών των μέσων μαζικής ενημέρωση (ΜΜΕ), λόγω του συνεχούς και οργανωμένου τρόπου μετάδοσης.
Και αυτός ο τρόπος μετάδοσης, ιδιαίτερα στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, σχετίζεται κυρίως με την εμπορική διάσταση του θέματος, καθότι η όλη επικοινωνία για βιβλία και συγγραφείς διεξάγεται μέσω διαδικασιών και πρακτικών συναλλαγής κατά ολιστικό τρόπο και μ’ επίκεντρο πάντοτε ένα μηχανισμό πληροφοριών: πωλήσεων του βιβλίου, δημοσιεύσεων, κριτικών αποτιμήσεων, βραβείων, δημοσιεύσεων, δημοσίων σχέσεων κ.ο.κ.
Για τον Ernst Alexander Rauter, οι πληροφορίες σχηματίζουν κρίσεις και πεποιθήσεις που αποτελούν μέρος του μηχανισμού που κατευθύνει τις ενέργειές μας ως αποδεκτών της λογοτεχνικής πληροφορίας.
Μ’ αυτόν τον πανταχού παρόντα μηχανισμό πληροφοριών και την τριγωνική σχέση “συγγραφείς-εκδότες-ΜΜΕ” κατασκευάζεται η επιρροή, ικανή να παρασύρει ή/και να εξαπατήσει ακόμα και δαήμονες ανθρώπους.
Με άλλα λόγια, το εργαλείο με το οποίο σήμερα, και μάλιστα όσο ποτέ άλλοτε στην ιστορία της λογοτεχνίας, κατασκευάζονται συγγραφείς και καλλιτέχνες, είναι ο ολιστικός χαρακτήρας της πληροφορίας.
Επειδή λοιπόν κυριαρχεί ο μηχανισμός συναλλαγής διαδικτυακής —και μη— λογοτεχνικής αγοραλογίας που, συνεπαγωγικά, διαμορφώνει και την ανάλογη αντίληψη ή/και κρίση με όλα τα συνεπακόλουθα, θα πρέπει κανείς να είναι τουλάχιστον προσεκτικός όταν σχηματίζει αξιολογικές κρίσεις για συγγραφείς και καλλιτέχνες.
Πολύ δε περισσότερο όταν στην υπόθεση της λογοτεχνίας έχουν πλέον εδώ και πολλά χρόνια διεισδύσει γραφεία μεσαζόντων ή γραφεία λογοτεχνικών πρακτορείων (Literary Agencies) προώθησης λογοτεχνών (και βραβείων τους), κατ’ αντιστοιχία μ’ εκείνα των ποδοσφαιριστών, ηθοποιών, τραγουδιστών κ.ο.κ.
Η εταιρεία, για παράδειγμα, που εμπορεύεται την “επωνυμία” του 21χρονου Νορβηγο-κροάτη μυθιστοριογράφου Oliver Lovrenski, είναι το γνωστό Σκανδιναβικό λογοτεχνικό πρακτορείο (literary agency) υπό τ’ όνομα Salomonsson Agency, που ιδρύθηκε το 2000.
Θ’ αποτελούσε πολιτική αβελτηρία κανείς να πιστεύει πως ο συστηματικά καταιγιστικός μηχανισμός πληροφοριών τις τελευταίες μέρες με επίκεντρο την προώθηση του ίδιου και του βιβλίου του ΚΑΙ στην Ελλάδα, δεν συνδέεται με τη διοίκηση πωλήσεων και στρατηγικής της Λογοτεχνικής Αγοραλογίας απο την Salomonsson Agency, η οποία και διαφημίζει (πως αλλιώς) τον συγγραφέα ως φαινόμενο.
Και όποιος τσιμπήσει...τσίμπησε!
Κάτι βέβαια ανάλογες πρακτικές επικρατούν και με άλλους συγγραφείς, ποιητές, μυθιστοριογράφους από γραφεία λογοτεχνικών πρακτορείων (Literary Agencies) που ευδοκιμούν σχεδόν σε κάθε χώρα, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης.
Γι’ αυτό και βρίθουν τ’ advertorial (ADVERtising in ediTORIAL), που σημαίνει “πληρωμένο άρθρο”, ενσωματώνοντας την αρθρογραφία/συνέντευξη με διαφήμιση σε μορφή ενημέρωσης.
*
*
Ο Κώστας Γουλιάμος είναι τακτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών, πρώην πρύτανης Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, ποιητής, συγγραφέας.
Ήταν υποψήφιος βουλευτής με το ΚΚΕ (Μάιος – Ιούνιος 2023).
Πρόσφατα τιμήθηκε με το Βραβείο “εξαιρετικής προσφοράς στη γενική εκπαίδευση”.
Υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΚΚΕ στις εκλογές Ιουνίου 2024.
Ο Κώστας Γουλιάμος από την Μποτίλια Στον Άνεμο
________
* * *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.