Δεκέμβρης 1944 (17)

Πέμπτη 4 Μαΐου 2023

STUDIO new star art cinema: Το σινεμά που λατρεύει το σινεμά αποτίνει φόρο τιμής στο «1900», το αριστουργηματικό έπος του Μπερτολούτσι - Από 11 Μαΐου, σε ψηφιακά αποκατεστημένη uncut έκδοση

«Το όραμα ενός ρομαντικού θεατή του κινηματογράφου για την ταξική πάλη – ένα ποίημα αγάπης για τον κινηματογράφο καθώς και για τη ζωή όσων ζουν κοινοτικά στη γη»

Pauline Kael

*

«Το πολυεθνικό έργο του Μπερτολούτσι είναι, από πολλές απόψεις, η κορυφή της ιδιότυπης τέχνης του, γεμάτη από κοινωνικοπολιτική διορατικότητα, καλλιτεχνική άνθηση και ξεκάθαρη συγγραφική εμπιστοσύνη. Αυτή η κυκλοφορία του 1976 είναι ο ορισμός της φιλόδοξης δημιουργίας ταινιών»

Jeremy Carr, MUBI

*

«Ένα μοναδικό έπος με εκπληκτικά πρωτότυπες εικόνες των οποίων τα νοήματα ξεπερνούν την περιγραφή»

Caryn James, New York Times

*

Η ιστορία μιας ολόκληρης χώρας και μιας παιδικής φιλίας, στην ιστορική αυτή τοιχογραφία του βραβευμένου με δύο Όσκαρ Μπ. Μπερτολούτσι με δύο ξεχωριστούς πρωταγωνιστές (Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ), να δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας.

Καθώς τα άκρα της ταξικής σύγκρουσης γίνονται μεγαλύτερα στον 21ο αιώνα, το «1900» είναι μια απτή αφηγηματική σύνθεση που καταπιάνεται με τα σκιερά κίνητρα και τις πράξεις που διαιωνίζουν το αφιλόξενο σύστημα που μαστίζει τις γενιές μας

 

1900 – NOVECENTO

*

Ennio Morricone OST

ΣκηνοθεσίαΜπερνάρντο Μπερτολούτσι / Bernardo Bertolluchi
ΣενάριοFranco Arcalli, Giuseppe Bertolucci, Bernardo Bertolucci
ΗθοποιοίΡόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Στεφανία Σαντρέλι, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Ντομινίκ Σαντά, Αλίντα Βάλι
ΜουσικήΈνιο Μορικόνε
Χώρα ΠαραγωγήςΙταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία
Έτος Παραγωγής1976
Διάρκεια317 λεπτά (Part 1 - 162 min, Part 2 - 154 min)

Συνοψη

Η παράλληλη ιστορία δύο νέων που γεννήθηκαν την πρωτοχρονιά του 1900, σε γειτονικά σπίτια: ο γιός ενός τσιφλικά και ο γιος ενός κολίγα. Τα παιδιά συνδέονται με στενή φιλία, μεγαλώνουν μαζί, ανακαλύπτουν την φύση και τον έρωτα, μοιράζονται τις γυναίκες, αλλά όσο περνούν τα χρόνια, η ταξική διαφορά που στα νεανικά τους χρόνια είχε μικρή σημασία, αυξάνει όλο και περισσότερο, για να καταλήξει να αποτελεί ανάμεσά τους, ένα χάσμα.

Πρόκειται για ένα έντονα πολιτικοποιημένο έργο, το οποίο είχε ως στόχο να αφηγηθεί την γέννηση των σοσιαλιστικών ιδεών και της επαναστατικής ουτοπίας, από τις αρχές του αιώνα μέχρι και την πτώση του φασισμού. 

Ο Μπερτολούτσι είπε ότι έκανε το «1900» ως «ένα είδος διαλόγου» με τον πρώην μέντορά του Πιερ Πάολο Παζολίνι. Περιορίζοντας τη φυσική εμβέλεια της ιστορίας, ο Μπερτολούτσι προσεγγίζει τους χαρακτήρες του μέσω μιας περιφερειακής επίγνωσης της κοινοτικής σημασίας τους καθώς μειώνεται έναντι της αναπτυσσόμενης βιομηχανικής κοινωνίας γύρω τους. Είναι μια ιστορία φτιαγμένη από κομμάτια ανέκδοτης εμπειρίας ανθρώπων που ζουν στην Πάρμα. Ο Μπερτολούτσι δημιούργησε ένα κινηματογραφικό ύφος που περιέχει και γεμίζει με εμπειρία δεκαετιών ένα  τηλεσκόπιο μέσα από τις εικόνες που τραβήχτηκαν από την παρατηρητική κάμερα του Vittorio Storaro. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε ντόπιους αγρότες ως πρόσθετους στην ταινία και η παρουσία τους προσθέτει άλλο ένα στρώμα ιστορικής γνώσης στην αυθεντικά μετριασμένη αφήγηση. Όπως ο Όρσον Γουέλς δημιούργησε μια νέα κλίμακα με τον «Πολίτη Κέιν», έτσι και ο Μπερτολούτσι όρισε τι μπορεί να περιέχει η επική κινηματογραφική φόρμα.

IMDB

1900 - BERNARDO BERTOLUCCI

Flickr: ΑΦΙΣΕΣ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - BANNER

Wikipedia


Ο παραπάνω πίνακας έγινε σύμβολο κοινωνικών αγώνων. Ο δημιουργός του είναι ο Ιταλός μεταϊμπρεσιονιστής ζωγράφος Giuseppe Pellizza da Volpedo (1868-1907), o οποίος γεννήθηκε και πέθανε στο Volpedo της Βορείου Ιταλίας, στην περιοχή του Πιεντεμόντιου. Το επικό έργο, που απεικονίζει μία μαζική διαδήλωση και φέρει τον τίτλο «H τέταρτη τάξη», αποτελεί αντανάκλαση των αγροτικών εξεγέρσεων εναντίον των άλλοτε ισχυρών γαιοκτημόνων που είχαν ξεσπάσει στην Ιταλία στις αρχές του 20ού αιώνα. Σήμερα στεγάζεται στο μουσείο Museo del Novecento στο Μιλάνο και μια παλαιότερη έκδοση βρίσκεται στην Πινακοθήκη Μπρέρα. Ο Pellizza αυτοκτόνησε το 1907, μετά τον θάνατο της γυναίκας του και του γιου του.

O πίνακας του Pellizza de Volpedo χρησιμοποιήθηκε ως φόντο για τους τίτλους της ταινίας του Ιταλού σκηνοθέτη Μπερνάρντο Μπερτολούτσι με τον τίτλο 1900 (ένα κινηματογραφικό αριστούργημα που προβλήθηκε το 1976), η ιστορία της οποίας αναφέρεται στην κοινωνική σύγκρουση και μεταβολή που συνέβη στην Ιταλία στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Η ιστορία μιας ολόκληρης χώρας και μιας παιδικής φιλίας, στην υπέροχη αυτή ταινία του βραβευμένου με δύο Όσκαρ Μπερτολούτσι με δύο ξεχωριστούς πρωταγωνιστές (Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ), να δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας.

*

Για όποια άλλη πληροφορία είμαστε στη διάθεσή σας


Official Site New Star Art Cinema

https://www.newstarartcinema.gr/

New Star Art Cinema

Φίλοι του Studio

Στούντιο New Star Art Cinema

New Star Art Cinema

New Star Art Cinema

*

Η NEW STAR ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΣΕ ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ ΤΗΝ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΟ ΜΠΕΡΤΟΛΟΥΤΣΙ

Από 11/05 σε ψηφιακά αποκατεστημένη έκδοση από τη New Star.

Οι σινεφίλ της Αθήνας θα έχουν τη μοναδική  ευκαιρία να τη δουν συνολικά για πρώτη φορά σε εμπορική διανομή στην έκδοση των 317 min, αλλά και σε δύο μέρη σε συνεχόμενες ημέρες, όπως το είχε προετοιμάσει ο ίδιος ο Μπερτολουτσι. 

1900 – NOVECENTO

Σκηνοθεσία: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι / Bernardo Bertolluchi
Σενάριο: Franco Arcalli, Giuseppe Bertolucci, Bernardo Bertolucci
Ηθοποιοί: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Στεφανία Σαντρέλι, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Ντομινίκ Σαντά, Αλίντα Βάλι
Μουσική: Ένιο Μορικόνε
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 1976
Διάρκεια: 317 λεπτά (Part 1 – 162
min, Part 2 – 15 min)

ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΜΙΑ ΤΑΙΝΊΑ, ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΚΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΠΟΥ ΡΕΕΙ ΚΑΙ ΜΑΣ ΕΜΠΛΕΚΕΙ ΤΟΣΟ ΥΠΝΩΤΙΣΤΙΚΑ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΜΑΣ ΝΑ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΕΝΙΟ ΜΟΡΙΚΟΝΕ

Συνοψη

Η παράλληλη ιστορία δύο νέων που γεννήθηκαν την πρωτοχρονιά του 1900, σε γειτονικά σπίτια: ο γιός ενός τσιφλικά και ο γιος ενός κολίγα. Τα παιδιά συνδέονται με στενή φιλία, μεγαλώνουν μαζί, ανακαλύπτουν την φύση και τον έρωτα, μοιράζονται τις γυναίκες, αλλά όσο περνούν τα χρόνια, η ταξική διαφορά που στα νεανικά τους χρόνια είχε μικρή σημασία, αυξάνει όλο και περισσότερο, για να καταλήξει να αποτελεί ανάμεσά τους, ένα χάσμα.

Πρόκειται για ένα έντονα πολιτικοποιημένο έργο, το οποίο είχε ως στόχο να αφηγηθεί την γέννηση των σοσιαλιστικών ιδεών και της επαναστατικής ουτοπίας, από τις αρχές του αιώνα μέχρι και την πτώση του φασισμού. 

Περνάνε, τρέχουν όλες οι ανθρώπινες και ιστορικές διαδρομές ενός επικού έργου: σε αυτή τη «μάχη» ανάμεσα σε δύο κουρασμένους και γερασμένους άνδρες εμπεριέχεται η ουσία ενός κόσμου που, αν και έχουν περάσει δεκαετίες ολόκληρες, έχουν αρχίσει και τελειώσει πόλεμοι, παλιά έθνη καταρρέουν και νέα εμφανίζονται, παραμένει ο ίδιος, ο παλιός γερασμένος κόσμος, που σπαράσσεται από μια ενιαία σύγκρουση, που κυριαρχεί σε όλες τις αφηγήσεις και είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής: η ταξική πάλη.

ΕΧΟΥΝ ΠΕΙ:

Το 1976 ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, έχοντας συγκεντρώσει μία πλειάδα σπουδαίων ηθοποιών - Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Στεφανία Σαντρέλι, Μπαρτ Λάνκαστερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Ντομινίκ Σαντά και Αλίντα Βάλι, παρουσιάζει την ταινία - έπος 1900, που  αφηγείται την πορεία, μέσα από τις πρώτες πέντε δεκαετίες του 20ού αιώνα, της ιταλικής αγροτικής τάξης και πιο ειδικά των χωρικών της μεγάλης πεδινής περιοχής της Εμίλια. Στο συγκεκριμένο μέρος, η σοσιαλιστική ιδέα είναι βαθιά ριζωμένη από παλιά και παρακολουθούμε τις εξελίξεις, μέσα από την παράλληλη ιστορία δύο νέων που γεννήθηκαν την Πρωτοχρονιά του 1900.

Τα παιδιά συνδέονται με στενή φιλία, μεγαλώνουν μαζί, ανακαλύπτουν τη φύση και τον έρωτα, μοιράζονται τις γυναίκες, αλλά όσο περνούν τα χρόνια, η ταξική διαφορά που στα νεανικά τους χρόνια είχε μικρή σημασία, αυξάνει όλο και περισσότερο, για να καταλήξει να αποτελεί ανάμεσά τους, ένα χάσμα.

Η ταινία αρχίζει με την εικόνα ενός ζωγραφικού πίνακα που παρασταίνει με επική έξαρση μια αγροτική πορεία. Πρώτα προβάλλεται σε γκρο πλάνο το κεντρικό πρόσωπο και ύστερα με οπισθοχώρηση του φακού, η συνολική σύνθεση, όπου οι κεντρικές μορφές χάνονται στη μάζα. Η ιστορία μιας ολόκληρης χώρας μέσα από μια παιδική φιλία. Το «1900» ακολουθεί σ’ όλη τη διάρκειά του αυτή την κίνηση, περνώντας εξακολουθητικά από το άτομο στην ομάδα και κάνοντας να κυριαρχεί το συλλογικό στοιχείο πάνω στο ατομικό. Αξίζει να σημειώσουμε ότι την χαρακτηριστική μουσική σύνθεση, υπογράφει ο σπουδαίος, Ένιο Μορικόνε.

Γιώργος Ρούσσος

*

Για τη δέκατη τρίτη ταινία του ο Μπερτολούτσι ήθελε να εκφράσει αυτό που έβλεπε ότι η ιταλική κοινωνία «πολυπολιτισμικής» μετατράπηκε σε «μονοκουλτούρα», λόγω της επιρροής της βιομηχανικής επανάστασης, και ακριβέστερα του καπιταλισμού. Το ρευστο χρονικό δεν σαρώνει τόσο πολύ στο χρόνο όσο συνοδεύει το κοινό σε ανεξίτηλα σύνθετα γεγονότα που γεμίζουν με προσωπικά, κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά. Η επιρροή του Λουκίνο Βισκόντι, καθώς και του αγαπημένου σκηνοθέτη του Μπερτολούτσι, Ζαν Ρενουάρ, ξυπνούν στη «δεκαετία του 1900» μια ιδιαίτερα αυθεντική αίσθηση του χρόνου, του τόπου και των τάσεων των δεκαετιών. Ο Μπερτολούτσι αναφέρει, ακολουθώντας τη συμβουλή του Ρενουάρ «να αφήνεις πάντα μια πόρτα ανοιχτή στο πλατό, για να επιτρέψεις στην πραγματικότητα να μπει στην ταινία».

Το αποτέλεσμα είναι ένας προκλητικός νατουραλισμός και ερωτική ειλικρίνεια που χρωματίζει την ταινία με εκρήξεις συγκλονιστικής συναισθηματικής ενέργειας.

Ο ιταλικός τίτλος της ταινίας «Novecento» («Εικοστός Αιώνας») καθορίζει πιο ξεκάθαρα από τον αμερικανικό χαρακτηρισμό της και την τολμηρή πρόθεση του Μπερτολούτσι να αγκαλιάσει το πρώτο μισό του 20ού αιώνα της Ιταλίας μέσα από ένα ουτοπικό πρίσμα φτωχών βορειοιταλών σοσιαλιστών αγροτών, που ζουν και εργάζονται στον αμπελώνα της επαρχίας. των γαιοκτημόνων,  τους Padroné. Ακολουθούμε τις τροχιές του Όλμο και του Αλφρέντο, που γεννήθηκαν την ίδια μέρα από αντίθετες κοινωνικές τάξεις.

Τρεις γενιές ιστορικής ιταλικής εμπειρίας εκθέτουν την αγροτική ζωή στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο Ιταλία. Όπως υπονοεί η εμβληματική κόκκινη και μαύρη αφίσα με θέμα το «1900», η ιστορία είναι μια περίπλοκη μελέτη της κοινωνικής παρακμής κάτω από τις φασιστικές ιδεολογίες του Μουσολίνι. Παρά το γεγονός ότι ορισμένοι κριτικοί είδαν ως αποτυχημένο αριστερό σκηνικό, ο Μπερτολούτσι δεν είχε αυταπάτες σχετικά με τη δυνατότητα του «1900» ή οποιασδήποτε ταινίας για αυτό το θέμα, να επιφέρει οποιοδήποτε βαθμό κοινωνικής αλλαγής. Διότι όσο παθιασμένη κι αν είναι η απεικόνιση του αγώνα των αγροτών από τον Μπερτολούτσι, παραμένει εκπληκτικά διφορούμενος στην αναπαράσταση αφηγηματικών νημάτων που αψηφούν την παρερμηνεία. Για τον τεράστιο χρόνο που καλύπτει η ιστορία, το "1900" επιτυγχάνει μια κλιμακούμενη, συγκλονιστική δραματική γροθιά μέσω της υπέροχης χρήσης του μοντάζ από τον Μπερτολούτσι, που επιλέγει να τοποθετήσει γυαλιστερές σκηνές μιας φανταστικής ιστορίας όπως μεταφράζονται από ιστορίες που μοιράζονται οι ντόπιοι αγρότες της Πάρμας.

Παρόλο που περιλαμβάνει την εμβέλεια δύο Παγκοσμίων Πολέμων, το «1900» δεν είναι μια πολεμική ταινία. Ο Μπερτολούτσι είπε ότι έκανε το «1900» ως «ένα είδος διαλόγου» με τον πρώην μέντορά του Πιερ Πάολο Παζολίνι. Περιορίζοντας τη φυσική εμβέλεια της ιστορίας, ο Μπερτολούτσι προσεγγίζει τους χαρακτήρες του μέσω μιας περιφερειακής επίγνωσης της κοινοτικής σημασίας τους καθώς μειώνεται έναντι της αναπτυσσόμενης βιομηχανικής κοινωνίας γύρω τους. Είναι μια ιστορία φτιαγμένη από κομμάτια ανέκδοτης εμπειρίας ανθρώπων που ζουν στην Πάρμα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο Μπερτολούτσι δημιούργησε ένα κινηματογραφικό ύφος που περιέχει και γεμίζει με εμπειρία δεκαετιών ένα  τηλεσκόπιο μέσα από τις εικόνες που τραβήχτηκαν από την παρατηρητική κάμερα του Vittorio Storaro. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε ντόπιους αγρότες ως πρόσθετους στην ταινία και η παρουσία τους προσθέτει άλλο ένα στρώμα ιστορικής γνώσης στην αυθεντικά μετριασμένη αφήγηση. Όπως ο Όρσον Γουέλς δημιούργησε μια νέα κλίμακα ταινίας με τον «Πολίτη Κέιν», έτσι και ο Μπερτολούτσι όρισε τι μπορεί να περιέχει η επική κινηματογραφική φόρμα.

Το πάθος του Μπερτολούτσι να δείξει τους αγώνες των ανθρώπων που μεγάλωσε γύρω μας οδήγησε σε έναν αναπόφευκτα γλυκόπικρο διάλογο ανάμεσα στις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος--Padroné και αγρότης - Alfredo και Olmo. Οι ταινίες του Bertolucci φημίζονται για το ότι διχάζουν το κοινό. Για κάθε άτομο που πιστεύει ότι το "Last Tango In Paris" είναι ένα αριστούργημα, υπάρχει άλλος που το θεωρεί ανεπανόρθωτα καταστροφικό.

Η κοινωνική ανάλυση του Μπερτολούτσι στο «1900» φουσκώνει μέσα στα σώματα των χαρακτήρων του. Η καταστροφή που καρπώνεται ο Αττίλας προς τους γείτονές του δεν είναι τίποτα λιγότερο από έναν πόλεμο ενός ανθρώπου κατά της ανθρωπότητας που λειτουργεί ύπουλα, υπό το πρόσχημα μιας πολιτικής βδελυγμίας, για να ξεσπάσει μια κοινότητα που ήδη βαδίζει σε μια λεπτή εκεχειρία με τη φτώχεια.

Το "1900" είναι ένα βαθιά προσωπικό όραμα της ιταλικής ιστορίας που καταδεικνύει την καρδιά ενός κοινωνικού αγώνα που έχει αρχίσει να διεξάγεται μεταξύ του καπιταλισμου και των κουρασμένων καταναλωτών του. Ο συνεχιζόμενος χορός μεταξύ του Όλμο και του Αλφρέντο (που αντιπροσωπεύει την πολιτική Αριστερά και Δεξιά της Ιταλίας), γίνεται ένα εξουδετερωτικό paux de deux κάτω από το χιουμοριστικό βλέμμα του Μπερτολούτσι.

Αν η λήθη είναι το τελικό της αποτέλεσμα, τότε τουλάχιστον μπορεί να έχει μια αίσθηση κοινής εμπειρίας. Υπό αυτή την έννοια, η ιστορία της Ιταλίας γίνεται η επαρχία όλων των χωρών μέσω των τολμηρών προσπαθειών του Μπερτολούτσι με μια ταινία που ωθήθηκε σε μια εξορία που μόνο το πιο τολμηρό κοινό μπορεί να αντλήσει για το καθαρτικό της αποτέλεσμα. Καθώς τα άκρα της ταξικής σύγκρουσης γίνονται μεγαλύτερα στον 21ο αιώνα, το «1900» είναι μια απτή αφηγηματική σύνθεση που καταπιάνεται με τα σκιερά κίνητρα και τις πράξεις που διαιωνίζουν το αφιλόξενο σύστημα που μαστίζει τις γενιές μας. Όταν οι αγρότες μοιράζονται την περιουσία του Padrone τους με μια ομάδα αφιχθέντων αγροτών προσφύγων, βλέπουμε την ανθρωπιά του κομμουνιστικού ήθους σε δράση και συνειδητοποιούμε τις ανθρωπιστικές αξίες που διακυβεύονται. Για μια φευγαλέα στιγμή ο Μπερτολούτσι βρίσκει την ουτοπία, το ίδιο και εμείς.

Cole Smithey

*

ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΟ ΜΠΕΡΤΟΛΟΥΤΣΙ

Τα πρώτα βήματα

Γεννήθηκε στην Πάρμα στις 16 Μαρτίου 1941 και ήταν γιος του ποιητή, ιστορικού και κινηματογραφικού κριτικού, Ατίλιο Μπερτολούτσι (1911-2000). Ποιητής και ο ίδιος, ξεκίνησε την κινηματογραφική του καριέρα ως βοηθός του Πιερ Πάολο Παζολίνι στην ταινία «Ακατόνε» (1961), το ύφος της οποίας επηρέασε την πρώτη του ταινία «Βίαιος θάνατος» (1962), που είχε ως θέμα της την αστυνομική έρευνα για τον θάνατο μιας πόρνης στην Σικελία. Βαθιά πολιτικοποιημένος και ενταγμένος στην Αριστερά, όπως και άλλοι σπουδαίοι Ιταλοί σκηνοθέτες, δήλωνε κομμουνιστής, αλλά δεν εντάχθηκε στο ΚΚΙ, παρά μόνο στα τέλη της δεκαετίας του 60.

Το 1964, γύρισε το ρομαντικό δράμα «Πριν από την επανάσταση», ταινία που ένα μέρος της είναι αυτοβιογραφικό κι ένα άλλο της βασισμένο στο μυθιστόρημα του Σταντάλ «Μοναστήρι της Πάρμας». Πρωταγωνιστούσε η πρώτη του σύζυγος Αντριάνα Άστι. Ακολούθησε «Ο σύντροφος » (1968), ενώ στη συνέχεια σκηνοθέτησε ένα σκετς της σπονδυλωτής ταινίας «Amore e rabbia» («Αγάπη και Οργή»,1969) και έγραψε το σενάριο της ταινίας του Σέρτζιο Λεόνε «Κάποτε στη Δύση» (1969).

Η κορύφωση της καριέρας του

Η δεκαετία του 70 ήταν η πιο δημιουργική της καριέρας του, σε μια περίοδο που ο ιταλικός κινηματογράφος βρισκόταν στα πρόθυρα της παρακμής. Το 1970 σκηνοθέτησε την ταινία «Η στρατηγική της αράχνης» εμπνευσμένη από ένα διήγημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, με θέμα την ιστορία ενός αντιφασίστα ήρωα που αποδεικνύεται προδότης. Θα ακολουθήσει τον επόμενο χρόνο η ταινία «Ο Κονφορμίστας», βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια, με θέμα την ιστορία ενός πολιτικού χαμαιλέοντα, που από δραστήριος φασίστας θα περάσει στην αντίπερα όχθη μετά την πτώση του φασισμού στην Ιταλία το 1943.

Το 1972, θα σκηνοθετήσει το ερωτικό δράμα «Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι» με θέμα τον ψυχοφθόρο έρωτα ενός ώριμου αμερικανού (Μάρλον Μπράντο) και μιας νεαρής παριζιάνας (Μαρία Σνάιντερ). Η ταινία θα προκαλέσει παγκόσμιο σκάνδαλο για τις «ωμές» ερωτικές σκηνές και θα απαγορευτεί ή θα «πετσοκοφτεί» σε πολλές χώρες του κόσμου. Καθιέρωσε όμως τον Μπερτολούτσι ως ένα από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στον ευρωπαϊκό χώρο.

Ακολούθησε το πιο φιλόδοξο εγχείρημά του, το επικό και μεγαλειώδες «1900» (1976), που καταγράφει την πορεία της Ιταλίας μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέσα από την παράλληλη ιστορία δύο νέων, του γιου ενός τσιφιλικά (Ρόμπερτ Ντε Νίρο) και του γιού ενός χωρικού (Ζεράρ Ντεπαρντιέ), που γεννήθηκαν την πρωτοχρονιά του 1900. Η χρυσή δεκαετία του 70 για τον Μπερτολούτσι θα κλείσει με το ψυχαναλυτικό μελόδραμα «Το Φεγγάρι», με θέμα την σχέση μιας λυρικής καλλιτέχνιδας με τον 15χρονο γιο της.

Η δεκαετία του ογδόντα άνοιξε για τον ιταλό δημιουρυργό με την ταινία «Η τραγωδία ενός γελοίου ανθρώπου (1981), με ρεσιτάλ ηθοποιίας από τον Ούγκο Τονιάτσι, στον ρόλο ενός μικροεπιχειρηματία, που αμφιταλαντεύεται αν θα πρέπει να πληρώσει τα λύτρα των απαγωγέων του γιου του ή αν θα πρέπει να σώσει την καταρρέουσα επιχείρησή του.

Η διεθνής αναγνώριση

Τα επόμενα χρόνια θα γυρίσει μια σειρά διεθνών εμπορικών παραγωγών, που όμως δεν προσθέτουν το παραμικρό στο έργο του. Η κριτική θα κάνει λόγω για απώλεια «των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του» και της «επαναστατικής του ψυχής». Η αρχή θα γίνει με την ταινία «Ο τελευταίος αυτοκράτορας (1987), με ήρωα τον τελευταίο αυτοκράτορα της Κίνας Που Γι, που απέσπασε εννέα Όσκαρ (1988),άμεσά τους και εκείνο της καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Θα ακολούθησαν οι ταινίες «Τσάι στη Σαχάρα» (1990), «Ο Μικρός Βούδας» (1994), «Κλεμμένη Ομορφιά» (1996), «Πολιορκία μιας γυναίκας» (1998), «Οι Ονειροπόλοι» (2003), με θέμα ένα νεανικό έρωτα στα χρόνια του Γαλλικού Μάη του 68 και «Εγώ και Συ» (2012).

Μεταξύ των πολλών βραβείων με τα οποία τιμήθηκε, ξεχωρίζουν ο Χρυσός Λέοντας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (2007) και ο Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ των Καννών (2011), και τα δυο για το σύνολο του έργου του.

Ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι πέθανε στις 26 Νοεμβρίου 2018 στην Ρώμη, ύστερα από πολύχρονη μάχη με τον καρκίνο. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ήταν καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι, εξαιτίας χρόνιου προβλήματος με την μέση του. Από το 1979 ήταν παντρεμένος σε τρίτο γάμο με την αγγλίδα σεναριογράφο Κλερ Πέπλοου.

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/1948

Φιλμογραφία
1964:
 Πριν την επανάσταση
1970:
 Η στρατηγική της αράχνης
1970:
 Κονφορμίστας
1972:
 Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι
1976:
 1900
1987:
 Ο τελευταίος αυτοκράτορας
1990:
 Τσάι στη Σαχάρα
1993:
 Ο μικρός Βούδας
1996:
 Κλεμμένη Ομορφιά
2003:
 Οι ονειροπόλοι
2012:
 Εγώ και εσύ
La commare secca (1962)
La via del petrolio (1965)
Il canale (1966)
Partner (1968)
Amore e rabbia (1969, segment: "Agonia")
The Spider's Stratagem (Strategia del ragno, 1970)
La salute è malata (1971)
12
dicembre (1971)
1900
 (Novecento, 1976)
La luna (1979)
Tragedy of a Ridiculous Man (La tragedia di un uomo ridicolo, 1981)
L'addio an Enrico Berlinguer (1984)
The Last Emperor (1987)
12
registi per 12 città (1989, segment "Bologna")
Besieged (1998)
Ten Minutes Older: The Cello (2002, segment: "Histoire d'eaux")
The Dreamers (2003)
Me and You (2012)

ΕΝΙΟ ΜΟΡΙΚΟΝΕ

Ο Ένιο Μορικόνε γεννήθηκε στη Ρώμη στις 10 Νοεμβρίου 1928. Ο πρώτος δάσκαλός
του στη μουσική ήταν ο πατέρας του Μάριο Μορικόνε, ο οποίος έπαιζε τρομπέτα σε μικρές
ορχήστρες. Ξεκίνησε να συνθέτει σε ηλικία 6 ετών και στα 12 του έγινε δεκτός στην Ακαδημία της Αγίας Καικιλίας (το παλαιότερο ωδείο του κόσμου), όπου έλαβε μαθήματα τρομπέτας από τον Ουμπέρτο Σεμπρόνι, σύνθεσης και χορωδιακής μουσικής υπό την καθοδήγηση του κλασικού συνθέτη Γκοφρέντο Πετράσι.
Άρχισε να γράφει μουσική για το θέατρο και το ραδιόφωνο, αλλά και έργα λόγιας
μουσικής για φωνή και πιάνο, όπως το «Imitazione», βασισμένο σε κείμενο του Ιταλού ποιητή Τζιάκομο Λεοπάρντι. Αργότερα έγινε ενορχηστρωτής σε στούντιο ηχογράφησης για
δισκογραφικές εταιρείες και συνεργάστηκε με ορισμένους από τους πιο γνωστούς αστέρες της ιταλικής ποπ των δεκαετιών ‘50 και ‘60. Παράλληλα, έγραφε κινηματογραφική μουσική για λογαριασμό άλλων συνθετών, προτού υπογράψει με το δικό του όνομα τη μουσική επένδυση της ταινίας του Λουτσιάνο Σάλτσε «Ο Φασίστας» («Il Federale»), το 1961.
Οι έξι συνεργασίες τους με πρώτο το κλασικό πλέον Για μια χούφτα δολάρια (1964),αλλά
και το Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος (1966) που ακολούθησε, ήταν αντιπροσωπευτικές
χαρίζοντας του παράλληλα και την διεθνή αναγνώριση. Συνέχισε γράφοντας μουσική για όλων των ειδών τις ταινίες από αισθηματικές, μέχρι περιπέτειες κοινωνικά, κωμωδίες και θρίλερ.

Αναρίθμητες είναι και οι μουσικές επενδύσεις του για την μικρή οθόνη στην πατρίδα του
αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, ενώ στη φιλμογραφία του ξεχωρίζουν συνεργασίες και με άλλουςσκηνοθέτες όπως: Μπερτολούτσι, Παζολίνι, Ταβιάνι, Αρτζέντο, Μπράιαν ντε Πάλμα,
Ποντεκόρβο, Μάλικ και πλήθος άλλων. Από τις ταινίες του το κοινό θα θυμάται ακόμα: Γκρίνγκο (1963), Η επιστροφή του Ρίνγκο (1965), Μονομαχία στον κόκκινο ήλιο (1966), Κάποτε στη Δύση (1968), Θεώρημα (1968), Κάποτε στην Αμερική (1984), Χάος (1984), Μπάγκσι (1991). Ήταν συνθέτης, ενορχηστρωτής και μαέστρος, από τους σπουδαιότερους και επιδραστικότερους
συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής. Με το πληθωρικό έργο του διαμόρφωσε την πορεία της κινηματογραφικής μουσικής και ενέπνευσε συνθέτες και σκηνοθέτες σ’ όλο τον κόσμο για πολλές γενιές.
Επηρεασμένος από τις μουσικές πρωτοπορίες του 20ού αιώνα, αλλά και από τη μουσική
του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, διαμόρφωσε στη δεκαετία του ‘60 τον ήχο των σπαγγέτι-
γουέστερν, μέσα από τη συνεργασία του με τον παιδικό φίλο και συμμαθητή του Σέρτζιο Λεόνε.
Συνένωσε τον ήχο της κιθάρας με σφυρίγματα, κραυγές ζώων, απόκοσμες φωνές, αλλά και
άγνωστα στους πολλούς μουσικά όργανα, όπως η οκαρίνα, η εβραϊκή άρπα, οι τρομπέτες
μαριάτσι, το αγγλικό κόρνο και η οκαρίνα.
Ο Μορικόνε υπέγραψε περισσότερα από 500 σάουντρακ για τον κινηματογράφο και την
τηλεόραση, πάνω από 100 συνθέσεις λόγιας («κλασικής») μουσικής, αλλά και τραγούδια που ερμήνευσαν μεγάλα ονόματα του διεθνούς πενταγράμμου, όπως η Μίνα, η Ρίτα Παβόνε, ο Τζίμι Φοντάνα, ο Πολ Άνκα και η Τζόαν Μπαέζ. Συνέθεσε μουσική για όλα τα είδη ταινιών – από ταινίες τρόμου μέχρι κωμωδίες – ενώ κάποιες από τις συνθέσεις του είναι πιο διάσημες από τις ίδιες τις ταινίες στις οποίες ακούστηκαν.
Άφησε πίσω του μία τεράστια μουσική κληρονομιά, γράφοντας μεγάλες στιγμές της
κινηματογραφικής ιστορίας μέσα από ταινίες όπως «Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχημος», «Για Μια Χούφτα Δολάρια», «Κάποτε στη Δύση» και «Κάποτε στην Αμερική» του Σέρτζιο Λεόνε, «Danger: Diabolik» του Μάριο Μπάβα, «Συμμορία των Σικελών» του Ανρί Βερνέιγ, «Μέρες Ευτυχίας» του Τέρενς Μάλικ, «Αποστολή» του Ρόλαντ Τζόφι, «Οι Αδιάφθοροι» του Μπράιαν Ντε Πάλμα, «Ο Επαγγελματίας» του Ζορζ Λοτνέρ, «Σινεμά ο Παράδεισος» και «Μαλένα» του Τζουζέπε Τορνατόρε.
Το 2007 τιμήθηκε με Όσκαρ από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου για τη
συνολική προσφορά του στην τέχνη της κινηματογραφικής μουσικής. Τελικά, βραβεύτηκε με Όσκαρ το 2016, με την έκτη υποψηφιότητά του, για το σάουντρακ της ταινίας του Κουέντιν Ταραντίνο, «Οι Μισητοί Οκτώ».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.