Για ναυαγούς που θέλουν να κολυμπήσουν. Το σημείωμα άλλοτε βιαστικό και ταραγμένο, άλλοτε φλύαρο ή λακωνικό, ακατάληπτο κι ερμητικό, κακογραμμένο κι αδέξιο, ευδιάκριτο ή ξεθωριασμένο. Μπουκαλάκια, φιαλίδια, φιάλες αερίου. Μποτίλιες, μποτίλιες, μποτίλιες... Με καθορισμένο, πάντοτε, στίγμα.
Καλή στεριά, συνταξιδιώτες...
Ή καλή θάλασσα.
Ο Αρτούρο
Κορκουέρα στο σπίτι του, στην περιοχή Τσακλακάγιο στη Λίμα. (Φωτό: CasadelaLiteraturaPeruana)
Ο Ταρζάν και ο Χαμένος Παράδεισος
Αρτούρο Κορκουέρα
Στον Μάριο
Μπενεδέτι
Αααουαούααα…! Αααουαούααα…!
Ο Ταρζάν (ο Τζώνυ Βαϊσμύλερ) είναι κλεισμένος σε ένα
άσυλο
γιατί πιστεύει πως είναι ο Ταρζάν.
Η κραυγή του, που τρομάζει γιατρούς και νοσοκόμες, δεν
είναι η σάλπιγγα
που σήμανε τη θριαμβευτική του εμφάνιση στην οθόνη. Η κραυγή
στον Ταρζάν δεν είναι η δική του. Ήτανε μια μίξη από ήχους
κατασκευασμένους και πατενταρισμένους από τη WarnerBros:
ήταν ένα εργαστηριακό απόσταγμα από τα γρυλλίσματα ενός κουφού
και από τη φωνή κάποιου τενόρου.
Το αυγό του φιδιού το εκκολάπτει το
σύστημα – Ο λαός, με τους κομμουνιστές μπροστά, το τσακίζει!
Τετ,
Σεπ 29, 2021
Εδώ και
δυο μέρες στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης διαδραματίζονται εικόνες που μόνο οργή και
αγανάκτηση προκαλούν.
Χθες το
πρωί, ένα φασιστικό τσούρμο πλήρως εξοπλισμένο με καδρόνια και κουκούλες βγήκε
από το προαύλιο ενός σχολείου, με σκοπό να επιτεθεί σαν τάγμα εφόδου σε
φοιτητές που κινητοποιούνταν έξω από το σχολείο.
Μια
κινητοποίηση που πραγματοποιήθηκε, μάλιστα, ύστερα από επίθεση φασιστικών
στοιχείων, λίγες μέρες πριν, στον ίδιο χώρο, σε τρεις φοιτητές.
Το ίδιο
σκηνικό επαναλήφθηκε και σήμερα το πρωί (29 Σεπ.)
«Ο λαός
χρειάζεται να δει την ουσία πίσω από τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς που δεν
είναι άλλη από τους σφοδρούς γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς και τα παζάρια στα
οποία εμπλέκεται επικίνδυνα η Ελλάδα.
Αναπόσπαστο
κομμάτι αυτών είναι τα υπέρογκα -και χωρίς τέλος- εξοπλιστικά προγράμματα, που
υπηρετούν κυρίως άλλους στόχους και όχι την άμυνα της χώρας, ενώ θα κληθεί να
τα πληρώσει με μεγάλες θυσίες ο ελληνικός λαός.
Είναι
χαρακτηριστικό ότι στις δηλώσεις Μητσοτάκη - Μακρόν περίσσεψαν οι αναφορές για
τον "ευρωατλαντικό προσανατολισμό των εξοπλισμών", για την
"ευρωπαϊκή στρατηγική αυτονομία", για τη "γεωπολιτική ισχύ της
Ευρώπης".
«Καλούμε τους
εργαζόμενους, όλο τον λαό σε συστράτευση ενάντια
στον νέο γύρο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, στον οποίο προχωρά η κυβέρνηση
της ΝΔ και τον οποίο θα πληρώσουν ακριβά τόσο οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες
με νέες αυξήσεις στο ρεύμα, όσο και οι εργαζόμενοι στον κλάδο της Ενέργειας.
Μόνο ο λαός μπορεί να
αντιπαλέψει τη νέα αυτή επίθεση και όχι όλοι όσοι υιοθέτησαν και υλοποίησαν
βήμα-βήμα την πολιτική απελευθέρωσης της Ενέργειας της ΕΕ που οδήγησε στη νέα
αυτή εξέλιξη, ενώ τώρα εμφανίζονται δήθεν αθώοι του εγκλήματος.
Καλούμε τα εργατικά
σωματεία, τους συλλόγους και τους φορείς των λαϊκών στρωμάτων να πάρουν
πρωτοβουλίες και να οργανώσουν τον αγώνα για να ακυρωθούν οι νέες αυξήσεις στα
τιμολόγια του ρεύματος, για να μη μείνει κανένα λαϊκό σπίτι χωρίς ρεύμα, για να
έχουν τα λαϊκά νοικοκυριά πρόσβαση σε φτηνό ρεύμα.
Το ΚΚΕ θα δώσει όλες του
τις δυνάμεις σ’ αυτό τον αγώνα, ο οποίος αντικειμενικά στρέφεται ενάντια στην
πολιτική της απελευθέρωσης, της ιδιωτικοποίησης, μπορεί όμως και να
προετοιμάσει τη λαϊκή αντεπίθεση για έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης
που θα ικανοποιεί τις λαϊκές ανάγκες και στον τομέα της Ενέργειας».
Συμπόρευση
με το ΚΚΕ, για να αναπνεύσει ο λαός, για την κοινωνία της πραγματικής
ελευθερίας, το σοσιαλισμό
Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ
στη μεγάλη πολιτική συγκέντρωση στο 47ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» στο Πάρκο
Τρίτση
«Να ζεις, να τολμάς, να
προχωράς. Για την κοινωνία της πραγματικής ελευθερίας, τον σοσιαλισμό»: Με το
σύνθημα του 47ου Φεστιβάλ να δίνει το στίγμα, κορυφώνονται οι εκδηλώσεις του
τριημέρου, με τη μεγάλη πολιτική συγκέντρωση στο Πάρκο Τρίτση.
Η συγκέντρωση ξεκίνησε με τον χαιρετισμό του Νίκου Αμπατιέλου, (βλ.
κάτω) Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, ενώ στη συνέχεια στο βήμα βρέθηκε ο ΓΓ της
ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, την ώρα που τα συνθήματα αντηχούσαν
δυνατά.
Με τις προσυγκεντρώσεις να
καταφτάνουν στον χώρο, οι κόκκινες σημαίες πλαισίωσαν τον κόσμο που από νωρίς
είχε πάρει τη θέση του στην Κεντρική Σκηνή. «Δυναμώνουμε τον αγώνα για την
ανατροπή του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος. Δυναμώνουμε τον αγώνα για την
κοινωνία της πραγματικής ελευθερίας, τον σοσιαλισμό. Έλα μαζί μας σε αυτόν τον
αγώνα», ήταν το κάλεσμα που ακουγόταν ξανά και ξανά.
Από τα μεγάφωνα της Κεντρικής
Σκηνής του Φεστιβάλ, οι χιλιάδες επισκέπτες αποχαιρετούν τον μεγάλο
μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, τραγουδώντας για όσους «δεν συνεμορφώθησαν
προς τας υποδείξεις».
Η ογκώδης πολιτική συγκέντρωση
πήρε τη σκυτάλη από το πλούσιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ: Από την περιήγηση στην
έκθεση για την Παρισινή Κομμούνα και τη συμμετοχή στις εκδηλώσεις για την πρώτη
«έφοδο στον ουρανό». Από τις συζητήσεις για τον αντεργατικό νόμο και τον αγώνα
για να μείνουν οι διατάξεις του στα χαρτιά, για την επίθεση στα μορφωτικά
δικαιώματα της νέας γενιάς, για την εργαλειοποίηση της επιστήμης που
εκδηλώνεται με χαρακτηριστική ένταση στις συνθήκες της πανδημίας. Από τις
επισκέψεις στο βιβλιοπωλείο και τη γνωριμία με τις εκδόσεις της «Σύγχρονης
Εποχής». Από τις συναυλίες - αφιερώματα σε καλλιτέχνες που έκαναν πρωταγωνιστή
στο έργο τους τον λαό, τις έγνοιες και τα βάσανά του αλλά και τον αγώνα για όλα
τα παραπάνω και ακόμα περισσότερα. Όλα αυτά τροδοφότησαν τον προβληματισμό και
τη σκέψη, τη συζήτηση στις παρέες των νέων. Έδωσαν το έναυσμα και την ώθηση σε
νέους και νέες ώστε να πάρουν θέση στο κόκκινο ποτάμι που πλημμύρισε τον χώρο
στην Κεντρική Σκηνή του Φεστιβάλ.
Χιλιάδες νέοι και νέες, μαζί
με εργαζόμενους κάθε ηλικίας, δυναμώνουν το σύνθημα που επέλεξε η ΚΝΕ για το
Φεστιβάλ της. «Να ζεις»: Διαδηλώνουν για το δικαίωμα τους να ζήσουν με βάση τις
δυνατότητες που προσφέρει σήμερα η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας.
«Να τολμάς»: Διαμηνύουν την αποφασιστικότητά τους να αμφισβητήσουν τον
εργασιακό μεσαίωνα, τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση, τη μετατροπή της υγείας
σε πανάκριβο εμπόρευμα. «Να προχωράς»: Ξεκαθαρίζουν την πρόθεση τους να
πάρουν τη θέση τους στον αγώνα με την πυξίδα τους στραμμένη
στην"κοινωνία της πραγματικής ελευθερίας, τον σοσιαλισμό».
Το «παρών» στη συγκέντρωση
έδωσαν συνδικαλιστές από μια σειρά κλάδους και χώρους δουλειάς, πρωτοπόροι
αγωνιστές εργατοϋπάλληλοι που δίνουν τη μάχη για το μεροκάματο, για το δικαίωμα
στη μόνιμη και σταθερή δουλειά. Επίσης άνθρωποι του καλλιτεχνικού και του
αθλητικού χώρου, πανεπιστημιακοί, καθώς και απόστρατοι αξιωματικοί των ενόπλων
δυνάμεων.
Από το μεγάλο ραντεβού και το
προσκλητήριο του ΚΚΕ δεν μπορούσαν να λείπουν και εκπρόσωποι της ηρωικής
«δρακογενιάς», της ΕΑΜικής Αντίστασης και του ΔΣΕ που πέρασαν από φωτιά και
σίδερο κρατώντας «ψηλά τη σημαία». Παραβρέθηκαν ακόμα οι πρέσβεις της Κούβας
και του Βιετνάμ, καθώς και εκπρόσωπος της πρεσβείας της Παλαιστίνης. Ακόμα, ο
αγωνιστής Δήμαρχος Πάτρας Κώστας Πελετίδης.
Τη δική τους θέση είχαν πάρει
στη συγκέντρωση οι εκπρόσωποι των Κομμουνιστικών Νεολαίων που συμμετείχαν στο
Φεστιβάλ, παρακολουθώντας την ομιλία και διαβάζοντάς την μεταφρασμένη στις
γλώσσες τους.
Η ομιλία του Δ. Κουτσούμπα
«Συντρόφισσες και σύντροφοι,
Φίλες και φίλοι
Είμαστε όλοι εδώ! Παρόντες! Το
ΚΚΕ, η ΚΝΕ είναι εδώ! Είμαστε εδώ, αποφασισμένοι να "γυρίσουμε τον
ήλιο". Να κάνουμε πράξη "το όνειρο όλων των πεινασμένων και των
αδικημένων". Για "όλου του κόσμου το ψωμί, το φως και το τραγούδι"!
Με εφόδιο την πολύτιμη πείρα από την «πρώτη έφοδο στον
ουρανό» και το βλέμμα στραμμένο στους σύγχρονους αγώνες
Προσέλκυσε το ενδιαφέρον η Κεντρική Συζήτηση
Με εφόδιο την πολύτιμη πείρα από την «πρώτη έφοδο στον
ουρανό» και το βλέμμα στραμμένο στους σύγχρονους αγώνες για «την κοινωνία της
πραγματικής ελευθερίας», πλήθος νεολαίας παρακολούθησε την Κεντρική Συζήτηση
του 47ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» που έγινε το απόγευμα της Παρασκευής στη
Λαϊκή Σκηνή, με θέμα την Παρισινή Κομμούνα.
Στην εκδήλωση μίλησαν ο Μάκης
Παπαδόπουλος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και η Κωνσταντίνα Τσιουπρά,
μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.
«150 χρόνια από την
πρώτη έφοδο στον ουρανό... Δυναμώνουμε τον αγώνα για την κοινωνία της
πραγματικής ελευθερία»: Κάτω από τον τίτλο αυτό, οι εισηγητικές ομιλίες
αλλά και η συζήτηση που ακολούθησε, βοήθησαν τους παρευρισκόμενους να
ανατρέξουν στην πείρα της ιστορικής διαδρομής από τις μέρες της Κομμούνας μέχρι
το σήμερα.
Ανέδειξαν πως πίσω από τις
διαφορετικές μορφές της εκάστοτε διακυβέρνησης προβάλλει το πρόσωπο του ίδιου
εχθρού, του αστικού κράτους, της δικτατορίας του κεφαλαίου, της εξουσίας της
αστικής τάξης σε βάρος της εργατικής τάξης και της λαϊκής πλειοψηφίας.
Υπογράμμισαν πως καμία «προοδευτική» διακυβέρνηση δεν μπορεί να αλλάξει τον
ταξικό χαρακτήρα του κράτους αυτού. Φώτισαν το συμπέρασμα της επαναστατικής
θεωρίας πως η εργατική τάξη δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τον σημερινό κρατικό
μηχανισμό για να ανοίξει τον δρόμο για την κοινωνική απελευθέρωση, αλλά για να
«χτίσει» τη δική της κοινωνία πρέπει πρώτα να «γκρεμίσει» το κράτος των
εκμεταλλευτών της.
Στη συζήτηση παρευρέθηκαν οι
πανεπιστημιακοί Γ. Μηλιός, Γ. Οικονομάκης, Δ. Πατέλης και Α. Χρύσης.
Ακολουθούν εκτενή αποσπάσματα
από τις ομιλίες του Μάκη Παπαδόπουλου και της Κωνσταντίνας Τσιουπρά.
Μ. Παπαδόπουλος: Από τους Βερσαλλιέρους
μέχρι το σύγχρονο επιτελικό κράτος, συνεχίζουμε την αναμέτρηση με τη δικτατορία
του κεφαλαίου
Η σημερινή μας συζήτηση αφορά
το μέλλον. Γιατί ολόκληρη η ιστορική διαδρομή των 150 χρόνων απ’ τη στιγμή που
υψώθηκε η κόκκινη σημαία στο Δημαρχείο του Παρισιού προσφέρει πολύτιμα
συμπεράσματα για τις μεγάλες μάχες που έρχονται, για τον αγώνα μας για μια
κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.
Ο Νερούδα και η Ματίλντε στο σπίτι τους στην Ισλα Νέγρα.
[…] στης θάλασσας τα βράχια, / μες στην κρυφή μονιά τους, θ’ αράξουν τα φιλιά μας.
(σονέτο XXXII κάτω)
Τα 100
Σονέτα του Έρωτα (CienSonetosdeAmor) γράφτηκαν για
τον μεγάλο έρωτα του Νερούδα, την Ματίλντε Ουρούτια (MatildeUrrutiaCerda, Τσιγιάν -Chillán, 5 Μαϊου 1912
– Σαντιάγο, 5 Ιανουαρίου του 1985). Είναι η τρίτη σύζυγος του Πάβλο Νερούδα,
από το 1966 μέχρι το θάνατό του το 1973, η οποία εργαζόταν ως φυσιοθεραπεύτρια
στη Χιλή και ήταν η πρώτη γυναίκα παιδοθεραπεύτρια στη Λατινική Αμερική.
Η σχέση του
ποιητή με την Ματίλντε, «παράνομη» αρχικά, κρατήθηκε μυστική και οι συναντήσεις
τους γίνονταν στο σπίτι τους στο Σαντιάγο, το καταφύγιό τους (μουσείο σήμερα),
τη LaChascona (αυτή με τα
ατίθασα, τα ανυπότακτα, τα ανακατεμένα μαλλιά, τα μαλλιά αφάνα που λέμε). Εκεί
βρίσκεται και το διπλό πορτρέτο της Ματίλντε –έργο του Διέγο Ριβέρα–
όπου «κρυμμένο» μέσα στα κόκκινα σγουρά μαλλιά βρίσκεται το προφίλ του
Νερούδα.
Διέγο Ριβέρα, LaChascona (1953).
Τα 100
Σονέτα πρωτοδημοσιεύτηκαν στην Αργεντινή το 1959.
Η Ματίλντε
με τον Νερούδα είχαν πρωτοσυναντηθεί στο Σαντιάγο το 1946 και ξανά στο
Μεξικό το 1949, όπου ο ποιητής βρισκόταν εξόριστος επειδή ήταν μέλος του
Κομμουνιστικού Κόμματος της Χιλής.
Με την ορμή των πλέον πετυχημένων εκδηλώσεων των τελευταίων χρόνων, σε όλες
τις μεγάλες πόλεις απ' όπου πέρασε τις προηγούμενες μέρες, οι προβολείς του47ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»ανάβουν
τώρα στην Αθήνα, όπου και θα κορυφωθούν οι εκδηλώσεις, φωτίζοντας το κάλεσμά
του:«Να ζεις, να τολμάς, να προχωράς - Για
την κοινωνία της πραγματικής ελευθερίας, τον Σοσιαλισμό!».
Από μεθαύριο, Πέμπτη 23 Σεπτέμβρη, ανοίγουν οι πύλες του στο Πάρκο
Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης», στο Ιλιον, που για τρεις
μέρες θα γεμίσει με έναν πλούτο εκδηλώσεων, συναυλιών, συζητήσεων, εκθέσεων
κ.ά.
Το Σάββατο 25 Σεπτέμβρη, στις 20.30, είναι η μεγάλη πολιτική συγκέντρωση,
όπου θα απευθύνει χαιρετισμό ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, Νίκος Αμπατιέλος, και
θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.
Επίσης, ολόκληρη η τρίτη μέρα του Φεστιβάλ, το Σάββατο 25 Σεπτέμβρη, θα
είναι αφιερωμένη στον Μίκη Θεοδωράκη, τον μεγάλο δημιουργό που «έφυγε» από τη
ζωή.
Αναλυτικά ολόκληρο το πρόγραμμα στο Φεστιβάλ της Αθήνας έχει ως εξής: