Δεκέμβρης 1944 (17)

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2020

STUDIO new star art cinema: Το κινηματογραφικό μεγαλείο του Μπονγκ Τζουν-χο πολύ πριν τα «Παράσιτα» — Και το εκπληκτικό ντοκιμαντέρ από τη Βόρεια Μακεδονία, «Στη γη του άγριου μελιού» από τη Βόρεια Μακεδονία

Το σινεμά του Μπονγκ Τζουν-χο δεν είναι μόνο τα «Παράσιτα»
*
Μαζί και το εκπληκτικό ντοκιμαντέρ από τη Βόρεια Μακεδονία
«Στη γη του άγριου μελιού» του Λιουμπομίρ Στεφάνοφ


Βλέπε στο τέλος

*

3 από τις πιο δυσεύρετες ταινίες του Μπονγκ Τζου-χο στο STUDIO new star art cinema από 2/7/20
Όταν ο Τζουν-χο ήταν ένας ακόμα ταλαντούχος σκηνοθέτης από την Ασία, κέρδιζε τις εντυπώσεις στα διεθνή φεστιβάλ χάρη στη ξεχωριστή ματιά του, με τρεις ταινίες που σμίλεψαν το στιλ του και αποδεικνύουν τη δεινή ικανότητά του στην κινηματογραφική αφήγηση και άφησε τα ξεκάθαρα σημάδια της κινηματογραφικής ιδιοφυίας του, κάνοντας σαφές ότι τίποτα στην καριέρα του δεν ήταν θέμα τύχης
Πρόκειται για τα φιλμ
«Σκύλος που Γαβγίζει» (2000), «Μνήμες Φόνων» (2003), «Μητέρα» (2009)

STUDIO new star art cinema

Σπάρτης και Σταυροπούλου 33, Πλ. Αμερικής
Τηλ. 2108640054, 2108220008, 6932479731
Το σταθερό κινηματογραφικό μεγαλείο του Μπονγκ Τζουν-χο πολύ πριν τα «Παράσιτα» θριαμβεύσουν στα Όσκαρ.
Το ντεμπούτο του Τζουν Χο «Σκύλος που Γαβγίζει» θίγει τις θεματικές που θα συνεχίσει να εξερευνά και να εμπλουτίζει ο σκηνοθέτης ταινία την ταινία, καθώς τοποθετείται σε ένα υπερμέγεθες συγκρότημα διαμερισμάτων και εστιάζει στη βίαιη πράξη ενός άντρα ο οποίος καλείται να διαχειριστεί τις ενοχές του.
Από την άλλη, οι αριστουργηματικές «Μνήμες Φόνων» εμπνέονται από την αληθινή περίπτωση του πρώτου κατά συρροή δολοφόνου της Νότιας Κορέας και της επίπονης προσπάθειας δύο αστυνομικών να τον πιάσουν. Τέλος, η δεξιοτεχνικά γυρισμένη «Μητέρα» βάζει στο μικροσκόπιο τις λεπτές ισορροπίες των μικρών κοινωνιών, το οιδιπόδειο σύμπλεγμα και τον ευνουχισμό, με τις ταξικές διαφορές να βρίσκονται πάντα στο φόντο.
Από 2 Ιούλη στον ιστορικό κινηματογράφο τέχνης

STUDIO new star art cinema

Μπονγκ Τζουν-χο
Για τη βδομάδα από 2/7 έως 8/7/2020
«Μητέρα»
Πέμπτη – Παρασκευή στις 21.00
*
«Μνήμες Φόνων»
Σάββατο έως Δευτέρα στις 21.00
*
«Σκύλος που Γαβγίζει»
ΤρίτηΤετάρτη στις 21.00
*
STUDIO new star art cinema
Σπάρτης και Σταυροπούλου 33, Πλ. Αμερικής
Τηλ. 2108640054, 2108220008, 6932479731
*
ΘΕΡΙΝΟΣ ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΣ  έως 31/8/2020
Γενική Είσοδος: 5 ΕΥΡΩ
Άνεργοι: 3 ΕΥΡΩ
Ημερήσιο εισιτήριο: 7 ΕΥΡΩ
Οικογενειακό πακέτο 4 ατόμων: 10 ΕΥΡΩ
*
Μαζί και το εκπληκτικό ντοκιμαντέρ
«Στη γη του άγριου μελιού» του Λιουμπομίρ Στεφάνοφ

Πέμπτη έως Τετάρτη στις 19.00
Το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ «Στη Γη του Άγριου Μελιού» («Honeyland») αποτελεί το ντεμπούτο των σκηνοθετών Λιούμπομιρ Στεφάνοφ και Τάμαρα Κοτέφσκα της Βόρειας Μακεδονίας.

Είναι η πρώτη ταινία στην ιστορία υποψήφια για Όσκαρ Ντοκιμαντέρ και Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς (Ξενόγλωσσης) Ταινίας. 

Έχει την υπέροχη όψη ενός σινεμασκόπ έπους, αλλά χτίστηκε ξεκάθαρα μέσα από τη στενή σχέση και την οικειότητα μεταξύ κινηματογραφιστών και υποκειμένου. 

Με αναπάντεχο χιούμορ, δημιουργούν ένα σκληρό και ταυτόχρονα τρυφερό πορτρέτο της λεπτής ισορροπίας μεταξύ ανθρωπότητας και φύσης κι ενός τρόπου ζωής υπό εξαφάνιση. 

Κυρίως, μας χαρίζουν μια αξέχαστη μαρτυρία για την αποφασιστικότητα, τη γενναιότητα και την αντοχή μιας μοναδικής γυναίκας απέναντι στις αντιξοότητες.
*

Στη Γη του Άγριου Μελιού
Honeyland

4 / 5

Ντοκιμαντέρ 2019 | Έγχρ. | Διάρκεια: 85'

Βορειομακεδονική ταινία, σκηνοθεσία Λιούμπομιρ Στεφάνοφ, Τάμαρα Κοτέφσκα

Η Χατίτζε Μουράτοβα, τελευταία μιας γενιάς μελισσοκόμων άγριου μελιού, ζει σε μια απομονωμένη ορεινή περιοχή της Βόρειας Μακεδονίας με την ηλικιωμένη μητέρα της. Η ήρεμη ζωή της όμως θα διαταραχτεί από την άφιξη μιας οικογένειας με θορυβώδεις μηχανές, επτά ανυπάκουα παιδιά, ένα μεγάλο κοπάδι αγελάδες και άπληστη διάθεση.

Αναλυτική κριτική από Χρήστο Μήτση - 20/02/2020

Δύο οσκαρικές υποψηφιότητες (ντοκιμαντέρ και διεθνούς ταινίας) για μια λιτή, διεισδυτική και ανθρώπινη ματιά στον αγώνα μιας μοναχικής γυναίκας και στο τέλος εποχής ενός ολόκληρου τρόπου ζωής.

Ο Ρομπέρτο Ροσελίνι έλεγε πως «στο σεξ και στο θάνατο η κάμερα πρέπει να κάνει ένα βήμα πίσω». Ήταν ένας δημιουργός που ερευνούσε σε βάθος την ανθρώπινη συμπεριφορά, αλλά έστεκε με δέος μπροστά στα ανθρώπινα συναισθήματα, όπως ακριβώς και οι πρωτοεμφανιζόμενοι Ταμάρα Κοτέφσκα και Λιούμπομιρ Στεφάνοφ, οι οποίοι αποδεικνύονται μετρ της «αόρατης» κάμερας.

Παρακολουθούν από απόσταση αναπνοής όλα όσα εξελίσσονται στην καθημερινότητα των ηρώων, οι οποίοι αγνοούν παντελώς την παρουσία του κινηματογραφικού συνεργείου, αποσπώντας από τις αυθόρμητες αντιδράσεις τους «φέτες ζωής» γεμάτες ακατέργαστη, ωμή αλήθεια. Όταν όμως αυτή η πανταχού παρούσα κάμερα είναι έτοιμη να καταγράψει τη δραματικότερη (και συγκινητικότερη) στιγμή της ταινίας, αποτραβιέται σε ένα μακρινό, εξωτερικό πλάνο και αφήνει την πρωταγωνίστρια μόνη με τη βαθιά θλίψη της.

Βγαλμένη θαρρείς από ένα καλογραμμένο κοινωνικό δράμα, η Χατίτζε Μουράτοβα είναι η τελευταία μιας μακράς γενιάς μελισσοκόμων άγριου μελιού, η οποία ζει σε μια απομονωμένη ορεινή περιοχή της Βόρειας Μακεδονίας με την ηλικιωμένη μητέρα της. Στωική, πεισματάρα και αναπόσπαστο κομμάτι μιας αφιλόξενης φύσης, τρυγάει το μέλι που παράγουν οι ελεύθερες μέλισσες των βουνών (μόνο το μισό, καθώς το υπόλοιπο πρέπει να μείνει ως τροφή των εντόμων) και το πουλά στα μακρινά Σκόπια.

Ταυτόχρονα φροντίζει την κατάκοιτη, μισότυφλη μητέρα της, με μόνη παρέα τη γάτα και το σκύλο της, ώσπου στο διπλανό οικόπεδο καταφθάνει ένα πρωινό το τροχόσπιτο μιας τούρκικης οικογένειας που θα αναστατώσει τον τόπο με πολύβουες μηχανές, επτά ανυπάκουα παιδιά, ένα κοπάδι αγελάδες και διάθεση για εκμετάλλευση κάθε ευκαιρίας για εύκολο πλουτισμό. Η μελισσοκομία θα αποδειχτεί γρήγορα μία από αυτές, με τις σύγχρονες μεθόδους τους να διαφέρουν εντελώς από εκείνες της Χατίτζε.

Το «Στη Γη του Άγριου Μελιού», με βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ του Σάντανς και δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ (ντοκιμαντέρ και διεθνούς ταινίας), εντυπωσιάζει με τη λιτότητα με την οποία καταγράφει διαχρονικές αλήθειες πάνω στη σχέση του ανθρώπου με τη γη, την παράδοση και τις αξίες που αυτές του κληρονομούν. Η σκηνοθετική κομψότητά της είναι ολόφρεσκη, ανεπιτήδευτη, η τρυφερότητά της αφοπλιστική και ο τρόπος με τον οποίο σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας γυναίκας που αγωνίζεται να επιβιώσει σε ένα σκληρό περιβάλλον απρόσμενα συγκινητικός.

Ταυτόχρονα, χωρίς επεξηγηματική αφήγηση και παρεμβολή στα δρώμενα, η φαινομενολογική προσέγγιση των Κοτέφσκα και Στεφάνοφ παραμένει κοινωνικά προσανατολισμένη (ο ρόλος του πατέρα στον μοναχικό βίο της Χατίτζε), σχολιάζοντας με διακριτικό χιούμορ την προαιώνια σύγκρουση ανάμεσα στην αρμονική συμβίωση και την άπληστη εκμετάλλευση αλλά και το μελαγχολικό τέλος εποχής ενός ολόκληρου τρόπου ζωής. 

Β. Μακεδονία. 2019. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: CINOBO.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.