Μίλησε για τους «Ωκεανούς» των επιχειρηματικών κερδών και των ιμπεριαλιστικών παζαριών που οξύνουν τους ανταγωνισμούς
Δευτέρα 09/06/2025 - 18:29
Ομιλία στη 3η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για τους Ωκεανούς, στη Νίκαια της Γαλλίας πραγματοποίησε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όπου για ακόμα μια φορά αναφέρθηκε στις προτεραιότητες της κυβέρνησης σχετικά με την ενίσχυση της καπιταλιστικής κερδοφορίας σε Ωκεανούς και στεριά, ενώ αναφέρθηκε και σε στοιχεία των ιμπεριαλιστικών παζαριών που βρίσκονται σε εξέλιξη και οξύνουν τους ανταγωνισμούς και ανάμεσα στους ΝΑΤΟικούς συμμάχους.
Είναι ενδεικτικό ότι την «εθνική παρέμβαση» στη Διάσκεψη ο Μητσοτάκης την ξεκίνησε λέγοντας «Είμαστε ένα ναυτικό έθνος, με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο» δίνοντας εξ αρχής το «στίγμα» του για ποιους γίνονται οι «εθνικές παρεμβάσεις» και τα σχέδια για τους Ωκεανούς.
Στη συνέχεια, αφού αναμάσησε διάφορα για την «προστασία της βιοποικιλότητας» από τους ιμπεριαλιστές που καταστρέφουν τον πλανήτη με τους πολέμους, με την «πράσινη» και «μαύρη» καπιταλιστική οικονομία, ανακοίνωσε ότι «η Ελλάδα έκανε ένα πολύ σημαντικό βήμα για την προστασία των θαλασσών σε εθνικό επίπεδο: πριν το τέλος αυτού του μήνα ξεκινάμε τη νομική διαδικασία για τη δημιουργία δύο νέων εθνικών θαλάσσιων πάρκων, ένα στο Ιόνιο Πέλαγος και ένα στις νότιες Κυκλάδες στο Αιγαίο Πέλαγος, σε πρώτη φάση, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα».
Πρόσθεσε ότι «Με τα νέα πάρκα, θα αυξήσουμε σημαντικά τις θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές στα χωρικά μας ύδατα: μόλις ολοκληρωθούν αυτά τα πάρκα, θα υπερβούμε σημαντικά το όριο του 30% πολύ πριν από τον στόχο 30×30 του 2030. Και βέβαια, θα απαγορεύσουμε την αλιεία με μηχανότρατες σε όλα τα θαλάσσια πάρκα μας (...) με στόχο να κηρύξουμε το 10% των χωρικών υδάτων μας ως ζώνες χωρίς αλιευτική δραστηριότητα».
Φυσικά τα παραπάνω «πάρκα» όπως και ο πολυδιαφημισμένος «Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός» (βλ. κάτω) δεν αφορούν ούτε την «προστασία του περιβάλλοντος» ούτε προφανώς αποτελούν κάποιου είδους «ασπίδα» στις απαράδεκτες αξιώσεις της ΝΑΤΟικής Τουρκίας, όπως συχνά αναπαράγεται. Υπηρετούν τα συμφέροντα και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στους σχετικούς τομείς και εντάσσονται στα διάφορα ιμπεριαλιστικά παζάρια που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Τέλος, ο πρωθυπουργός επέλεξε να πει «μια λέξη για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Θα πρέπει να επιταχύνουμε αλλά ταυτόχρονα να συντονίσουμε αυτή την ενεργειακή μετάβαση. Η απανθρακοποίηση πρέπει να είναι παγκόσμια, αλλιώς θα είναι αναποτελεσματική. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ελλάδα προσχώρησε στην Πρωτοβουλία για τους Κόμβους Ναυτιλιακής Καθαρής Ενέργειας (CEM Hubs), η οποία υλοποιείται από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), που συνδέει παραγωγούς, λιμάνια, πλοιοκτήτες και επενδυτές για την αύξηση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η πρόσφατη συμφωνία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η οποία και η ίδια δεν είναι χωρίς προκλήσεις, πρέπει να γίνει σεβαστή από όλες τις χώρες, αποφεύγοντας τμηματικές ρυθμίσεις».
Μετάφραση: Η αποτελεσματικότητα της «απανθρακοποίησης της ναυτιλίας» δεν έχει καμία σχέση με το περιβάλλον. Αφορά το ποιος εφοπλιστικός στόλος για τους δικούς του λόγους επιλέγει τι θα κάνει και πότε με κριτήριο την ενίσχυση της κερδοφορίας του, με τα αστικά κράτη να στηρίζουν τους «στόλους» τους στον ανταγωνισμό τους με άλλους.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ο «θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός» υπηρετεί τα συμφέροντα των ομίλων, δεν αποτελεί «ασπίδα» στις απαράδεκτες αξιώσεις της Τουρκίας
Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε την εξής ανακοίνωση για τον «Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό» (βλ. κάτω):
Τετάρτη 16/04/2025 - 17:23
«Ο πολυδιαφημισμένος ''θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός'' υπηρετεί μόνο τα συμφέροντα και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στους τομείς της ενέργειας, της ναυτιλίας, του τουρισμού, της ''γαλάζιας'' και ''πράσινης ανάπτυξης''. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ''ασπίδα'' στις απαράδεκτες αξιώσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως προβάλλεται από την κυβέρνηση.
Καθόλου τυχαίο δεν είναι πως αυτός ο σχεδιασμός βασίζεται στις φιλομονοπωλιακές κατευθύνσεις της ΕΕ και κυρίως της Οδηγίας 89/2014. Εντάσσεται συνεπώς στο πλαίσιο του γενικότερου ευρωενωσιακού σχεδιασμού, σε μια περίοδο μάλιστα που η ΕΕ διεξάγει ένα πολύπλευρο παζάρι με την κυβέρνηση της Τουρκίας, μεταξύ άλλων και για τη συμμετοχή της τελευταίας στη λεγόμενη ''ευρωπαϊκή άμυνα''. Εντάσσεται επίσης στο πλαίσιο των γενικότερων εξελίξεων, όπου οι ανταγωνισμοί και τα παζάρια ανάμεσα στις αστικές τάξεις Ελλάδας και Τουρκίας δυναμώνουν, όπως άλλωστε και οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί ισχυρότερων δυνάμεων, που απειλούν να συμπαρασύρουν στη ''δίνη'' των αιματοχυσιών κι άλλους λαούς.
Επιπλέον, στον χάρτη που δόθηκε στη δημοσιότητα αποτυπώνονται και οι συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας - Αιγύπτου και Ελλάδας - Ιταλίας, που δεν έγιναν με βάση τον κανόνα της μέσης γραμμής και απέδωσαν μειωμένη επήρεια σε ελληνικά νησιά, δίνοντας στίγμα για το τι μπορεί να ακολουθήσει στα παζάρια και με άλλες χώρες, όπως η Τουρκία. Πρόκειται για συμφωνίες, που καταψήφισε στη βουλή το ΚΚΕ. Η προοπτική σύναψης νέων συμφωνιών ''με γειτονικά κράτη'' χωρίς τη μέση γραμμή και τα πλήρη κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας ''φωτογραφίζεται'' εξάλλου και στο κείμενο της κυβέρνησης.
Κανένας εφησυχασμός και καμιά αυταπάτη για αυτούς που σέρνουν τους λαούς στα σφαγεία των πολέμων για την εξυπηρέτηση των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων».
«ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ»
Χάρτης «αποτύπωσης» των συμφερόντων των επιχειρηματικών ομίλων σύμφωνα με την «Πράσινη Συμφωνία» της ΕΕ (Οδηγία 89/2014), στο πλαίσιο των ιμπεριαλιστικών «παζαριών»
Τετάρτη 16/04/2025 - 15:16
Δόθηκε στη δημοσιότητα σήμερα από τα υπουργεία Εξωτερικών και Ενέργειας - Περιβάλλοντος ο χάρτης για τον «Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό».
Όσα παρουσιάζονται στον χάρτη, χωρίς στην παρούσα φάση να υπάρχουν αναλυτικές λεπτομέρειες για ορισμένα ζητήματα που θα αναφερθούμε παρακάτω, καθώς και όσα γράφονται στο δελτίο Τύπου των υπουργείων επιβεβαιώνουν το βασικό στόχο: την καπιταλιστική ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των οικονομικών ομίλων, στην ενέργεια, τη ναυτιλία, τον τουρισμό κ.α, στο όνομα της προστασίας του περιβάλλοντος, εν μέσω ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και παζαριών. Σύμφωνα και με το άρθρο 6 της Οδηγίας 89/2014, που προβλέπει προώθηση των συνεργασιών και με τρίτες χώρες.
Συγκεκριμένα στο χάρτη αποτυπώνονται (με μπλε γραμμή οριοθέτησης) οι συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας - Αιγύπτου και Ελλάδας - Ιταλίας που δεν έγιναν με βάση τον κανόνα της μέσης γραμμής και απέδωσαν μειωμένη επήρεια σε ελληνικά νησιά, δίνοντας στίγμα για το τι μπορεί να ακολουθήσει στα παζάρια και με άλλες χώρες όπως η Τουρκία. Συμφωνίες, που καταψήφισε στη Βουλή το ΚΚΕ.
Γίνεται σαφές, όπως ρητά αναφέρεται στο δελτίο Τύπου, ότι η δημοσιοποίηση του χωροταξικού σχεδιασμού γίνεται ώστε να «υπηρετήσει μια σειρά αλληλένδετους στόχους, όπως η κλιματική ανθεκτικότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων, η βελτίωση και προστασία των θαλάσσιων μεταφορών, η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας, η ιχθυοκαλλιέργεια και η ενίσχυση των διασυνοριακών έργων κοινού ενδιαφέροντος». Ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και υποχρέωση της Ελλάδας με βάση σχετικές οδηγίες της ΕΕ.
Δηλαδή οι στόχοι είναι να επιταχυνθούν οι σχεδιασμοί για την εκμετάλλευση πλουτοπαραγωγικών πηγών από εγχώριους και ξένους ομίλους μέσα σε μια περίοδο που ακριβώς αυτοί οι σχεδιασμοί «σπρώχνουν» σε επικίνδυνες διευθετήσεις που αφορούν και τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου.
Πρέπει να καταγραφεί ότι την ίδια μέρα που δόθηκε στη δημοσιότητα ο ελληνικός χωροταξικός σχεδιασμός, ανάλογη διαρροή έγινε από την τουρκική κυβέρνηση στην εφημερίδα Milliyet. Εκεί αναφέρεται ότι «Η Τουρκία έφτασε στο στάδιο της ολοκλήρωσης της μελέτης Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού: Eμβαθύνεται η Γαλάζια Πατρίδα» και ουσιαστικά ισχυρίζεται πως «Στο Αιγαίο Πέλαγος, όπου υπάρχουν πολλές διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η μέση γραμμή μεταξύ των ηπειρωτικών χωρών λήφθηκε ως σύνορο». Δηλαδή η Τουρκία «σβήνει» την επήρεια των ελληνικών νησιών του Αιγαίου, με το άρθρο μάλιστα να σημειώνει ότι η εν λόγω μελέτη «εκπονήθηκε σύμφωνα με το ναυτιλιακό κεκτημένο της ΕΕ»!
Σε κάθε περίπτωση, παρά τις «τυμπανοκρουσίες» από μεριάς κυβέρνησης για την δημοσιοποίηση του ελληνικού χωροταξικού σχεδιασμού, είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικές οι διευκρινιστικές «ερωτήσεις - απαντήσεις» που συνοδεύουν το δελτίο Τύπου.
Δηλαδή αναφέρεται ότι η εν λόγω «χάραξη» δεν «αποτυπώνει άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων», δεν συνιστά επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια, όπως αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας με βάση το διεθνές δίκαιο ούτε «συνιστά οριοθέτηση ΑΟΖ».
Το μόνο που κάνει, σύμφωνα με τις ίδιες τις διαρροές της κυβέρνησης σε μέσα ενημέρωσης είναι πως «ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός γίνεται τμήμα του ευρωπαϊκού κεκτημένου»...
Ενός κεκτημένου, δηλαδή, που θέλει την ΕΕ να αναγνωρίζει στην Τουρκία «στρατηγικό ρόλο» στην «ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφαλείας», στο πλαίσιο των παζαριών για αποστολή στρατευμάτων στην Ουκρανία και στροφής της ΕΕ στην πολεμική Οικονομία. Ενός «κεκτημένου» που υπηρετεί τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων στο πλαίσιο της Στρατηγικής της ΕΕ για την «Γαλάζια Ανάπτυξη» για τη διαχείριση κι εκμετάλλευση των θαλάσσιων ζωνών, πόρων και μεταφορών.
Το ότι μάλιστα όλα τα παραπάνω προβάλλονται ως «αντίβαρο» στις απαράδεκτες αξιώσεις της Τουρκίας που ουσιαστικά δεν επέτρεψαν την διεξαγωγή εργασιών για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ δείχνει τα επικίνδυνα παζάρια που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.