Δεκέμβρης 1944 (17)

Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2022

Πράσινη υπ-ανάπτυξη: Με οδηγία της ΕΕ μετατρέπουν βουνά και λαγκάδια σε «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες» για «fast track» ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά — Την ψήφισαν ΝΔΣΥΡΙΖΑΠΑΣΟΚΙΝΑΛ — Καταψήφισε το ΚΚΕ — Τι προβλέπει η Οδηγία Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ: Fast track εγκατάσταση ανεμογεννητριών και χτύπημα των κινητοποιήσεων

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΤΟΥ «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ»

Με οδηγία της ΕΕ μετατρέπουν βουνά και λαγκάδια σε «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες» για «fast track» ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά

Την ψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ. Καταψήφισε το ΚΚΕ

Την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων για επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας προβλέπει Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ψήφισαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ και καταψήφισε το ΚΚΕ. Με την Οδηγία, όλες οι περιοχές θεωρούνται εν δυνάμει «κατάλληλες» να αξιοποιηθούν για τέτοιες εγκαταστάσεις, ενώ άδειες και εγκρίσεις θα δίνονται πλέον με «φαστ τρακ» διαδικασίες σε επιχειρηματικούς ομίλους.

Όλα αυτά στο όνομα της «πράσινης ανάπτυξης» και της απεξάρτησης από τους υδρογονάνθρακες, στόχος που επιταχύνεται από τα ευρωπαϊκά μονοπώλια και τις κυβερνήσεις, στη σκιά του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία.

Παράλληλα, με την ίδια Οδηγία επιχειρούν να αντιμετωπίσουν και να καταστείλουν τις λαϊκές αντιδράσεις στη σωρηδόν εγκατάσταση ΑΠΕ σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, ώστε τα επενδυτικά σχέδια του κεφαλαίου να υλοποιούνται χωρίς εμπόδια.

Η απαράδεκτη Οδηγία προχωρά στην τροποποίηση προηγούμενων που ισχύουν για τις ΑΠΕ και την ενεργειακή απόδοση. Κι αυτό επειδή η ΕΕ και οι μονοπωλιακοί όμιλοι εντοπίζουν μια σειρά από «προβλήματα» που προκύπτουν από την εφαρμογή τους και δυσκολεύουν την επιχειρηματική δράση στις ΑΠΕ, επομένως και την απρόσκοπτη κερδοφορία των ομίλων.

Βασικά ζητήματα που σπεύδουν να διευθετήσουν με αυτήν την Οδηγία είναι οι «χρονοβόρες και πολύπλοκες» διοικητικές διαδικασίες αδειοδότησης για τις επενδύσεις σε ΑΠΕ και συναφείς υποδομές, η «σύγκρουση» με όποιες διατάξεις προβλέπουν έστω και στοιχειώδη μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, οι λαϊκές αντιδράσεις σε τέτοιες περιπτώσεις, καθώς και προβλήματα που σχετίζονται με τις συνδέσεις του δικτύου και τις διαδικασίες λειτουργίας.

Εξαιτίας αυτών των «εμποδίων», όπως τα αντιλαμβάνονται η ΕΕ και οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, η Επιτροπή εκτιμάει ότι ο χρόνος παράδοσης για έργα ΑΠΕ μπορεί να διαρκέσει έως και 10 χρόνια, επιβραδύνοντας τις επενδύσεις, άρα και την κερδοφορία των «πράσινων» ομίλων, που καραδοκούν να ξεκοκαλίσουν το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η νέα Οδηγία κάνει ένα βήμα παραπέρα στο ξεχαρβάλωμα ακόμα και των ελάχιστων τυπικών προϋποθέσεων που υπήρχαν μέχρι σήμερα για την εγκατάσταση και λειτουργία των ΑΠΕ, προκειμένου αυτές οι επενδύσεις να απαγκιστρωθούν από διοικητικά και γραφειοκρατικά κωλύματα, αλλά και από τις λαϊκές αντιδράσεις.

Ούριος άνεμος για μεγαλύτερα κέρδη

Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της,

«οι χρονοβόρες διοικητικές διαδικασίες αποτελούν ένα από τα βασικά εμπόδια για τις επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις σχετικές υποδομές τους. Τα εμπόδια αυτά περιλαμβάνουν την πολυπλοκότητα των εφαρμοστέων κανόνων για (...) τη διοικητική αδειοδότηση των έργων, συμπεριλαμβανομένων πιθανών περιορισμών που σχετίζονται με την ιστορική σημασία ορισμένων τόπων, την πολυπλοκότητα και τη διάρκεια της αξιολόγησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των έργων (...)

Προκειμένου να επιταχυνθεί ο ρυθμός ανάπτυξης των έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, είναι απαραίτητο να θεσπιστούν κανόνες που θα απλοποιούν και θα συντομεύουν τις διαδικασίες χορήγησης αδειών».

Με βάση τα παραπάνω, ο σχεδιασμός και η χωροταξία του κράτους για την εγκατάσταση ΑΠΕ προσαρμόζονται ακόμα καλύτερα στον στόχο της ταχύτερης και μεγαλύτερης απόδοσης των καπιταλιστικών επενδύσεων. Στο εξής, τα κράτη - μέλη θα ορίζουν τις κατάλληλες περιοχές από άποψη απόδοσης ως «περιοχές εισόδου/επιτάχυνσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας» και εκεί θα προβλέπονται «fast track» διαδικασίες, ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές ή/και ανεξάρτητα από τις επιβλαβείς επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων και το περιβάλλον.

Σ' αυτές θα γίνεται υποτυπώδης έλεγχος, δεν θα απαιτείται ούτε καν η προϋπόθεση και αυτών των «στημένων» μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αρκεί δηλαδή το επενδυτικό ενδιαφέρον ενός «πράσινου» ομίλου που έχει βάλει στο μάτι μια περιοχή για την εγκατάσταση ΑΠΕ, για να καθορίζεται αυτή ως «περιοχή επιτάχυνσης ΑΠΕ» και να απλοποιούνται οι διαδικασίες παράδοσης στα μονοπώλια.

Οπως εξηγούσε η Κομισιόν στην πρότασή της για την Οδηγία (Μάης 2022), τα κράτη - μέλη θα πρέπει στο εξής

«να καθορίζουν, μετά από στρατηγική περιβαλλοντική αξιολόγηση, ευρύτερες περιοχές όπου οι ΑΠΕ θα επιτρέπονται εξαρχής. Στις περιοχές αυτές οι επενδύσεις θα πρέπει να μπορούν να ξεκινήσουν κατασκευή εντός ενός έτους από το σχετικό αίτημά τους (...)

Μέχρι τώρα, η συνηθισμένη συντηρητική προσέγγιση ήταν ο καθορισμός μόνο ζωνών αποκλεισμού, στις οποίες απαγορεύεται να υποβληθεί αίτηση και μελέτη για ένα έργο, ενώ σε κάθε άλλη θέση εκτός αυτών των ζωνών, ο επενδυτής πρέπει να ακολουθήσει τη μακρά (υπερ-δεκαετή στην Ελλάδα) αδειοδοτική διαδικασία. Τώρα πρέπει να οριστούν και ζώνες όπου οι αιτήσεις για ΑΠΕ δεν θα απορρίπτονται για αδειοδοτικούς λόγους, οι δε λεπτομέρειες και όροι εγκατάστασής τους θα καθορίζονται σε λιγότερο από ένα έτος».

Ακόμα και στοιχειώδεις έλεγχοι «πάνε περίπατο»

Οι παραπάνω κατευθύνσεις ενσωματώθηκαν ως εξής στο τελικό κείμενο της Οδηγίας:

«Στις καθορισμένες περιοχές επιτάχυνσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τα έργα ανανεώσιμης ενέργειας που συμμορφώνονται με τους κανόνες και τα μέτρα που προσδιορίζονται στο σχέδιο ή στα σχέδια που εκπονούνται από τα κράτη - μέλη, θα πρέπει να επωφελούνται από το τεκμήριο ότι δεν έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπάρχει εξαίρεση από την ανάγκη διενέργειας ειδικής εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε επίπεδο έργου (...)

Όλα τα έργα που βρίσκονται σε περιοχές επιτάχυνσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα πρέπει να θεωρούνται εγκεκριμένα στο τέλος της εν λόγω διαδικασίας ελέγχου. Μόνο εάν τα κράτη - μέλη διαθέτουν σαφή στοιχεία που να δικαιολογούν την εκτίμηση ότι ένα συγκεκριμένο έργο είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει τέτοιες σημαντικές απρόβλεπτες δυσμενείς επιπτώσεις, τα κράτη - μέλη θα πρέπει, αφού αιτιολογήσουν την απόφαση αυτή, να υποβάλουν το έργο αυτό σε περιβαλλοντική εκτίμηση».

Με άλλα λόγια, «πάνε περίπατο» κάθε έλεγχος από το κράτος και κάθε υποχρέωση να τηρούνται στοιχειώδεις περιβαλλοντικοί όροι. Βουνά και πεδιάδες μετατρέπονται σε ...«ειδικές οικονομικές ζώνες» για την εγκατάσταση ΑΠΕ, αντίστοιχες εκείνων που καταργούν εργασιακά δικαιώματα και φορολογικές υποχρεώσεις για να αυξάνουν τα κέρδη τους τα μονοπώλια.

Από τις προβλέψεις της Οδηγίας δεν γλιτώνουν βέβαια οι περιοχές που δεν θα εντάσσονται στις fast track επενδύσεις. Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, «στις υπόλοιπες περιοχές οι ΑΠΕ θα πρέπει να αδειοδοτούνται εντός 2 ετών και σε αυτήν την προθεσμία να έχει εκδοθεί οριστική απόφαση επί όλων των αδειών που απαιτούνται για την κατασκευή μιας επένδυσης».

Η Οδηγία, με τη σειρά της, ορίζει ότι «ο καθορισμός περιοχών επιτάχυνσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν θα πρέπει να εμποδίζει τη συνεχιζόμενη και μελλοντική εγκατάσταση έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλες τις περιοχές που είναι διαθέσιμες για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας...».

Στις «διαθέσιμες» περιοχές περιλαμβάνονται βέβαια κι αυτές που έχουν χαρακτηριστεί Natura με προηγούμενους νόμους των κυβερνήσεων, που επιτρέπουν κάθε είδους επιχειρηματική δράση σ' αυτές, με τυπικές και αστείες προϋποθέσεις.

«Υπέρτατο» το συμφέρον του κεφαλαίου

Τέλος, με τη νέα Οδηγία τίθεται προκλητικά η αρχή ότι η εγκατάσταση των ΑΠΕ υπηρετεί «υπέρτατο δημόσιο συμφέρον», με στόχο τη νομιμοποίηση της κρατικής καταστολής σε βάρος των δίκαιων λαϊκών αντιδράσεων, αλλά και την ταχεία παράκαμψη - απόρριψη τυχόν δικαστικών προσφυγών. Όπως εξήγησε η Κομισιόν στην πρότασή της τον περασμένο Μάη,

«αυτό σημαίνει ότι η κάθε περίπτωση εγκατάστασής τους πρέπει να σταθμίζεται και να προχωρά κατά προτεραιότητα, κατά τη διάρκεια της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης και μέχρι να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα».

Θυμίζουμε ότι με το ίδιο αντιλαϊκό νομικό υπόβαθρο απαγορεύτηκαν οι διαδηλώσεις την περίοδο της πανδημίας στο όνομα της δημόσιας υγείας, όταν το ίδιο το κράτος άφηνε απροστάτευτο τον λαό, να αρρωσταίνει και να πεθαίνει επειδή η προστασία της Υγείας λογαριάζεται ως κόστος. Στην ίδια αρχή στηρίζονται και οι αντιαπεργιακοί νόμοι ή οι νόμοι για τις επιτάξεις εργαζομένων, που ψηφίζουν όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις.

Τι προβλέπει η Οδηγία

Με τη συγκεκριμένη Οδηγία τροποποιούνται τρεις προηγούμενες που αφορούν τα ζητήματα των ΑΠΕ. Πιο αναλυτικά, οι τροποποιήσεις της Οδηγίας 2018/2001 για την προώθηση της χρήσης Ενέργειας από ΑΠΕ προβλέπουν:

  • Αύξηση του στόχου της ΕΕ για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στο 45% (από 40%) έως το 2030.
  • Τα κράτη - μέλη να προωθήσουν τη δοκιμή νέων τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
  • Την υποχρέωση των κρατών - μελών να προσδιορίζουν τις χερσαίες και θαλάσσιες περιοχές που είναι απαραίτητες για την εγκατάσταση μονάδων παραγωγής Ενέργειας από ΑΠΕ, προκειμένου να ανταποκριθούν στις εθνικές συνεισφορές τους στον στόχο του 2030 για τις ΑΠΕ.
  • - Υποχρέωση των κρατών - μελών να εγκρίνουν σχέδια που χαρακτηρίζουν «περιοχές εισόδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας» κατάλληλες περιοχές για την εγκατάσταση ΑΠΕ.
  • - Ταχείες διοικητικές και δικαστικές διαδικασίες για προσφυγές στο πλαίσιο αιτήσεων για έργα ΑΠΕ.
  • - Ταχεία διαδικασία χορήγησης αδειών σε «περιοχές εισόδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».
  • - Ταχεία διαδικασία χορήγησης αδειών για την εγκατάσταση εξοπλισμού ηλιακής ενέργειας σε τεχνητές κατασκευές.
  • Καθιέρωση τεκμηρίου ότι οι εγκαταστάσεις για την παραγωγή Ενέργειας από ΑΠΕ, η σύνδεσή τους με το δίκτυο, το ίδιο το σχετικό δίκτυο ή τα στοιχεία αποθήκευσης έχουν «υπέρτατο δημόσιο συμφέρον» για συγκεκριμένους σκοπούς.

Επίσης, οι τροποποιήσεις της Οδηγίας 2010/31 για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων προβλέπουν τη διασφάλιση από τα κράτη - μέλη ότι τα νέα κτίρια είναι κατάλληλα για εγκαταστάσεις παραγωγής ηλιακής ενέργειας και την εγκατάσταση τέτοιων υποδομών με το εξής χρονοδιάγραμμα:

  • Το αργότερο μέχρι 31/12/ 2026 σε όλα τα νέα δημόσια και εμπορικά κτίρια με ωφέλιμο εμβαδόν άνω των 250 τετραγωνικών μέτρων.
  • - Το αργότερο μέχρι 31/12/2027 σε όλα τα υπάρχοντα δημόσια και εμπορικά κτίρια με ωφέλιμο εμβαδόν άνω των 250 τετραγωνικών μέτρων.
  • Και το αργότερο μέχρι 31/12/2029 σε όλα τα νέα κτίρια κατοικιών.

Τέλος, η πρόταση τροποποιεί την Οδηγία 2012/27, αυξάνοντας τον στόχο ενεργειακής απόδοσης της ΕΕ για το 2030 και καλώντας τα κράτη - μέλη να διασφαλίσουν ότι η κατανάλωση Ενέργειας θα μειωθεί τουλάχιστον κατά 13% το 2030 σε σύγκριση με τις βασικές προβλέψεις του 2020.

Ριζοσπάστης, 23-25/12/2022

*

ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ

«Ναι» από NΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ σε «fast track» εγκατάσταση ανεμογεννητριών και χτύπημα των κινητοποιήσεων

«Η κατάπτυστη οδηγία "για την Ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές" που εγκρίθηκε στο Ευρωκοινοβούλιο και την ψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ αποτελεί όχι μόνο ευθεία υπονόμευση των μαζικών λαϊκών κινητοποιήσεων σε όλη τη χώρα ενάντια στην άναρχη μονοκαλλιέργεια των ανεμογεννητριών, αλλά συνιστά μια προκλητική περιφρόνησή τους, δίνοντας μάλιστα το πράσινο φως και για την άγρια καταστολή τους.

Ο πυρήνας των αλλαγών που φέρνει η Οδηγία και συνιστούν επικαιροποίηση παλιότερης, στόχο έχουν όχι μόνο να απαγκιστρωθούν οι "πράσινες" μπίζνες σε ΑΠΕ από διοικητικά και γραφειοκρατικά κωλύματα, αλλά κυρίως να αντιμετωπιστούν οι λαϊκές αντιδράσεις σε περιπτώσεις καταφανούς κινδύνου για την υγεία και το περιβάλλον, καθώς και οι τυχόν δικαστικές προσφυγές κατοίκων, ώστε να επιταχυνθούν οι καπιταλιστικές επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα, με βασικό κριτήριο πάντα την κερδοφορία των ομίλων εκτινάσσοντας περαιτέρω την τιμή της ήδη πανάκριβης για τον λαό Ενέργειας.

Γι’ αυτό και τίθεται προκλητικά η αρχή ότι η εγκατάσταση των ΑΠΕ υπηρετεί "υπέρτατο δημόσιο συμφέρον", με στόχο τη νομιμοποίηση της κρατικής καταστολής των λαϊκών αντιδράσεων και την ταχεία απόρριψη δικαστικών προσφυγών.

Η Οδηγία ορίζει κατάλληλες περιοχές για το κεφάλαιο από άποψη απόδοσης ως "περιοχές εισόδου/επιτάχυνσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας", όπου θα προβλέπονται "fast track" διαδικασίες, ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές ή/και ανεξάρτητα από τις επιβλαβείς επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων και το περιβάλλον. Παραδίδει στα νύχια των "πράσινων" επιχειρηματικών ομίλων και "με τη βούλα" ακόμα και τις περιοχές "Νatura 2000" αφού αναφέρει επί λέξει: "Ενόψει της ανάγκης επιτάχυνσης της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ο καθορισμός περιοχών επιτάχυνσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας δεν θα πρέπει να εμποδίζει τη συνεχιζόμενη και μελλοντική εγκατάσταση έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε όλες τις περιοχές που είναι διαθέσιμες για την ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας...".

Η Οδηγία επίσης προωθεί την εγκατάσταση ΑΠΕ σε περιοχές μεγάλων καπιταλιστικών αγροτικών εκμεταλλεύσεων, που μπορούν να συνδυάσουν την αγροτοκτηνοτροφική παραγωγή με λειτουργία ΑΠΕ, με δέλεαρ την αυτοκατανάλωση Ενέργειας που θα παράγουν, που όπως δείχνει η πείρα κι από άλλες χώρες ότι η τιμή της ενέργειας για τους βιοπαλαιστές αγρότες και κτηνοτρόφους θα εξαρτάται από τους διασυνδεόμενους παρόχους ομίλους και την κερδοφορία τους. Στην πράξη όμως από τα ίδια τα επίπεδα που θα μπορεί να παράγεται η Ενέργεια ευνοούνται οι μεγαλοαγρότες και μεγαλοκτηνοτρόφοι που βρίσκουν νέα πεδία κερδοφορίας. Ταυτόχρονα, η Οδηγία προωθεί και τη χρήση βιομεθανίου και βιοκαυσίμων (που και πάλι μόνο καπιταλιστικές αγροτικές εκμεταλλεύσεις μπορούν να παράγουν) με οδυνηρές συνέπειες που συνεπάγεται για την παραγωγή τροφίμων, το ξεκλήρισμα των φτωχομεσαίων αγροτών, την επισιτιστική επάρκεια, την αύξηση των τιμών των αγροτικών προϊόντων και ειδών διατροφής, την καταστροφή του περιβάλλοντος.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη προβάλλει απτά και αναμφισβήτητα την ουσία της "πράσινης μετάβασης", τους επιδιωκόμενους στόχους της. Αποδεικνύει ότι είναι σε βάρος του εργαζόμενου λαού, για να ωφεληθεί το κεφάλαιο και οι επενδύσεις του στους σχετικούς τομείς, αναδεικνύοντας τον ρόλο της ΕΕ και των αστικών κυβερνήσεων.

Το εργατικό - λαϊκό κίνημα, οι μαζικοί φορείς, οι Αγροτικοί Σύλλογοι, οι Επιτροπές Αγώνα στην ύπαιθρο χρειάζεται να βάλουν στο στόχαστρο τόσο αυτήν την απαράδεκτη οδηγία όσο και συνολικά τη στρατηγική της λεγόμενης πράσινης μετάβασης και να δυναμώσουν την πάλη τους γιατί "υπέρτατο συμφέρον" του λαού είναι να δυναμώσει την πάλη του και πιο αποφασιστικά να βάλει εμπόδια στα σχέδια του κεφαλαίου για κερδοφορία, η οποία καταδικάζει τον λαό στην ενεργειακή φτώχεια, την ακρίβεια και τη διατροφική ανεπάρκεια αλώνοντας αγροτικές καλλιέργειες, το φυσικό περιβάλλον, περιοχές σπάνιου φυσικού κάλλους και πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς.

Ο λαός μπορεί σήμερα να βγάλει συμπεράσματα από τη στάση των κομμάτων των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, που για να θολώσουν τα νερά κατά καιρούς με τα τοπικά στελέχη τους, τους εκλεγμένους τους στην Τοπική Διοίκηση υποκριτικά "χτυπούν την πλάτη" των αγωνιζόμενων διαδηλωτών υποδυόμενοι τους αλληλέγγυους ενώ πίσω από την πλάτη τους στο Ευρωκοινοβούλιο ψηφίζουν τέτοια εκτρώματα που ο λαός στην πάλη του τα βρίσκει μπροστά κι ενάντιά του.

Με την ισχυροποίηση του ΚΚΕ και με το δικό του αγώνα ο λαός μπορεί να επιβάλει το δίκιο και τα συμφέροντά του».

902

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.