Δεκέμβρης 1944 (17)

Κυριακή 21 Μαΐου 2017

Οι μεταξοσκώληκες του καπιταλισμού, οι δράκοι του πολέμου και τα πεκινουά της αριστεράς

ΝΕΟΙ «ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΙΟΥ»
Χαραγμένοι στο έδαφος ισχυρών ανταγωνισμών
Το εύρος που αποκτούν οι ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί αποτυπώνουν οι νέοι κινεζικοί «Δρόμοι του Μεταξιού» που αναβίωσαν στο διήμερο Διεθνές Φόρουμ «Μία Ζώνη Ένας Δρόμος» («One Belt One Road» - OBOR), το οποίο οργάνωσε η κινεζική κυβέρνηση στις 14 και 15 Μάη.
Με την αναλυτική παρουσίαση ενός σχεδίου που εγκαινιάστηκε πριν μερικά χρόνια, επιβεβαιώθηκε αφενός η ορμή με την οποία τα ανερχόμενα κινεζικά μονοπώλια διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο στην «πίτα» στην παγκόσμια καπιταλιστική αγορά, αφετέρου η ρευστότητα που μεγαλώνει για όλο και περισσότερες ενδοϊμπεριαλιστικές συνεργασίες.
Σε αυτή τη βάση, θα αξιοποιηθεί και η Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων Υποδομών (AIIB) που στήθηκε με «πρωτοβουλία» του Πεκίνου και ήδη αριθμεί πάνω από 70 μέλη, ανάμεσά τους και μεγάλες δυνάμεις της Δύσης.
Το παρακάτω γράφημα αποτυπώνει συμπυκνωμένα τις κατευθύνσεις στις οποίες αναπτύσσεται γοργά ο σύγχρονος θαλάσσιος (με γαλάζιο χρώμα) αλλά και ο χερσαίος «Δρόμος του Μεταξιού» (με χρώμα κεραμιδί).
Μέσα από 6 προτεινόμενους βασικούς διαύλους, που φτάνουν μέχρι τη Σιβηρία και την Ευρώπη, μέχρι τη Νότια Ασία και την Αφρική, ξετυλίγονται επιχειρηματικοί σχεδιασμοί δισεκατομμυρίων δολαρίων, με σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα, αγωγούς μεταφοράς Ενέργειας και άλλες υποδομές σε κλάδους στρατηγικής σημασίας (πχ. λιμάνια, γέφυρες), καθορίζοντας ταυτόχρονα και περιοχές όπου τα επόμενα χρόνια θα «φουντώσουν» οι αναμετρήσεις αλλά και οι διεργασίες σε βάρος των λαών.
Κλικ για μεγέθυνση
Ασφαλώς, παράλληλα με τις επενδυτικές επιδιώξεις προχωρούν και ευρύτεροι γεωπολιτικοί σχεδιασμοί, δεδομένου ότι πολλά έργα αφορούν κρίσιμα γεωστρατηγικά σημεία, όπως για παράδειγμα το λιμάνι της Γκουαντάρ (που κατασκεύασαν και διαχειρίζονται κινεζικά κεφάλαια), στο νότιο Πακιστάν, το οποίο εξαιτίας του βάθους του θεωρείται κατάλληλο για τον ελλιμενισμό πολλών πλοίων, βρίσκεται πολύ κοντά στα Στενά του Ορμούζ, από τα οποία υπολογίζεται ότι διακινείται πάνω από το 1/3 του πετρελαίου που μεταφέρεται θαλάσσια, δίπλα στην «εύφλεκτη» Μέση Ανατολή αλλά και την Αφρική.
Ευκαιρίες και προκλήσεις
Τα «μαχαίρια» που έχουν βγει για το προβάδισμα στην κούρσα για το μεγαλύτερο καπιταλιστικό κέρδος αποτυπώθηκαν και στο Κοινό Ανακοινωθέν της Στρογγυλής Τραπέζης ηγετών που έγινε στις 15 Μάη, με τη συμμετοχή και του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
Εκεί επισημαίνεται ότι
«η παγκόσμια οικονομία διέρχεται βαθιών αλλαγών, παρουσιάζοντας ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις», και ότι «ενώ σήμερα διέρχεται μια μέτρια ανάκαμψη, παραμένει ο κίνδυνος της ύφεσης».
Μέσα σε αυτές τις συνθήκες
  • Διαμορφώνονται αυξημένες προσδοκίες για μπάσιμο σε νέες αγορές και
  • Διακηρύσσεται ότι «είμαστε αντίθετοι σε όλες τις μορφές του προστατευτισμού».
  • Επίσης, αναγνωρίζεται «ο ρόλος της αγοράς και αυτός των επιχειρήσεων ως κρίσιμων παικτών».
Ήδη, μια σειρά έργα που έχουν τεθεί σε λειτουργία ως μέρος του OBOR, όπως η σιδηροδρομική σύνδεση με ταχείες αμαξοστοιχίες κινεζικών βιομηχανικών κέντρων στις ακτές του Ειρηνικού Ωκεανού με κρίσιμα ευρωπαϊκά λιμάνια (π.χ. Ρότερνταμ, Αμβούργου), έχει διαμορφώσει νέες συνθήκες, οι οποίες ευνοούν συνεργασίες που μπορεί παλιότερα να έμοιαζαν δύσκολες.
  • Για παράδειγμα, νέα δεδομένα μεγαλώνουν το ενδιαφέρον ευρωπαϊκών μονοπωλίων για την ταχύτατα αναπτυσσόμενη Νοτιοανατολική Ασία, όπου ήδη είναι συγκεντρωμένη η προσοχή ισχυρών ιμπεριαλιστικών κέντρων (με πρώτες τις ΗΠΑ) για διάφορους λόγους.
  • Από την άλλη μεριά, οι «Δρόμοι του Μεταξιού» φέρνουν και αυτοί την Κίνα ακόμα «πιο κοντά» στη δική μας γειτονιά.
Καθόλου τυχαία, στην εισηγητική του ομιλία, ο Πρόεδρος της χώρας Σι Τζινπίνγκ ξεχώρισε και το λιμάνι του Πειραιά.
Άλλωστε, και στις συναντήσεις που είχε η ελληνική αντιπροσωπεία στο Πεκίνο επιβεβαιώθηκε το έντονο ενδιαφέρον κινεζικών ομίλων να επενδύσουν σε κρίσιμους κλάδους, όπως η Ενέργεια, η Εφοδιαστική Αλυσίδα, οι Μεταφορές κτλ.
Μάλιστα, κυβερνητικά στελέχη σημείωναν πρόσφατα ότι το επόμενο διάστημα αναμένονται επισκέψεις εκπροσώπων μεγάλων κινεζικών επιχειρήσεων, υποστηρίζοντας ότι η Ελλάδα έχει επιλεγεί από την Κίνα ως «κρίσιμο σημείο» για την προώθηση του σχεδίου της OBOR. Κάτι που επιβεβαιώνει ότι η χώρα μας θα εμπλακεί ακόμα βαθύτερα σε κόντρες πολλαπλά επικίνδυνες για τα συμφέροντα του λαού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.