Δεκέμβρης 1944 (17)

Κυριακή 22 Μαΐου 2016

ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ: Μονοπωλιακό πολυνομοσχέδιο με κόφτες και λοιπές εργαλειοθήκες ‒ ΠΑΜΕ με το εργαλείο της ταξικής μας πάλης


ΠΑΜΕ συλλαλητήριο, Κυριακή 22 Μάη, 5.30 μ.μ. Ομόνοια ‒ Μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα!

ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ - ΤΕΡΑΤΟΥΡΓΗΜΑ «ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ»
Αντιλαϊκό ξεσάλωμα «εντός» και «εκτός» μνημονίων
Ξεκινά νέος κύκλος της φοροληστείας απέναντι στο λαϊκό εισόδημα. Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προχωρά σε μια σειρά από παρεμβάσεις και αναδιαρθρώσεις, με στόχο την ανάκαμψη του εγχώριου κεφαλαίου και για την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων, με επίκεντρο τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου - τερατούργημα.
Απογειώνεται η φοροληστεία
ΦΠΑ: Από την 1η Ιούνη, αυξάνεται ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ, από το 23% στο 24%, με προσδοκώμενη αύξηση των κρατικών εσόδων κατά 437 εκατ. ευρώ το χρόνο.
ΕΝΦΙΑ: Αυξάνονται οι συντελεστές στον κύριο φόρο που επιβάλλεται στο χαράτσι του ΕΝΦΙΑ για τα οικόπεδα.
Ταυτόχρονα, μειώνεται το όριο της αξίας της ακίνητης περιουσίας πάνω από το οποίο επιβάλλεται συμπληρωματικός φόρος, στα 200.000 ευρώ από 300.000 σήμερα, ενώ διογκώνονται και οι συντελεστές για τον υπολογισμό του (πρώτος συντελεστής 0,1% για ακίνητη περιουσία από 200.001 έως και 250.000 ευρώ, όταν μέχρι σήμερα ο συντελεστής αυτός αφορούσε ακίνητη περιουσία από 300.000 έως και 400.000 ευρώ).
Επιπλέον, για πρώτη φορά καθιερώνεται συμπληρωματικός φόρος στα αγροτεμάχια και στα οικόπεδα εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού.
Τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα για την άσκηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας παύουν να απαλλάσσονται από τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ.
Τα παραπάνω διογκωμένα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ θα έλθουν με τα φετινά εκκαθαριστικά.
ΦΠΑ στα νησιά: Από 1η Ιούνη καταργείται ο «μειωμένος» συντελεστής ΦΠΑ στα νησιά Σύρος, Θάσος, Ανδρος, Τήνος, Κάρπαθος, Μήλος, Σκύρος, Αλόννησος, Κέα, Αντίπαρος και Σίφνος, ενώ από 1/1/2017 το μέτρο θα έχει γενικευθεί σε ολόκληρο το Αιγαίο.
Πετρέλαιο θέρμανσης: Η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) θα ισχύσει από φέτος το φθινόπωρο και θα φτάσει στα 280 ευρώ το χιλιόλιτρο από 230 ευρώ σήμερα (+21,7%).
Καύσιμα: Αυξάνονται οι φόροι από 1/1/2017. Στη βενζίνη, ο ΕΦΚ αυξάνεται από τα 670 στα 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Στο πετρέλαιο κίνησης αυξάνεται από τα 330 στα 410 ευρώ στο χιλιόλιτρο.
Ταυτόχρονα, στα υγραέρια που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα κινητήρων ο ΕΦΚ αυξάνεται από 1/1/2017 από 330 σε 430 ευρώ.
Τέλη ταξινόμησης ΙΧ: Από 1η Ιούνη θα υπολογίζονται με βάση τη λιανική τιμή (έσοδα 30 εκατ. ευρώ).
Συνδρομητική τηλεόραση: Από 1η Ιούνη καθιερώνεται τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης και υπολογίζεται ως ποσοστό 10% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού (έσοδα 90 εκατ. ευρώ).
Μπίρες: Επιβάλλεται διπλάσιος ΕΦΚ.
Σταθερή τηλεφωνία: Από την 1/7/2017 επιβάλλεται τέλος σε κάθε μηνιαίο λογαριασμό κάθε σύνδεσης σταθερής τηλεφωνίας με πρόσβαση σε υπηρεσίες φωνής ή και ευρυζωνικής πρόσβασης (Internet) και υπολογίζεται στο 5% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού, περιλαμβανομένου και του πάγιου τέλους που εισπράττεται υπέρ της επιχείρησης, προ ΦΠΑ.
Καφές: Κατά την εισαγωγή καφέ από την 1/7/2017, επιβάλλεται φόρος 2 ευρώ ανά κιλό καθαρού βάρους στον μη καβουρδισμένο καφέ, 3 ευρώ στον καβουρδισμένο και 4 ευρώ για τον στιγμιαίο καφέ καθώς και σε παρασκευάσματα με βάση εκχυλίσματα, αποστάγματα ή συμπυκνώματα του καφέ.
Τέλος διανυκτέρευσης: Από 1/1/2018 θεσπίζεται φόρος διαμονής ανά ημερήσια χρήση ενοικιαζόμενου δωματίου, σουίτας, διαμερίσματος ή ενιαίας κατοικίας.
Ηλεκτρονικό τσιγάρο: Επιβάλλεται, από 1/7/2017, ΕΦΚ στα υγρά αναπλήρωσης των ηλεκτρονικών τσιγάρων, ύψους 0,10 ευρώ ανά χιλιοστόλιτρο προϊόντος.
Αυτόματο «σφαγείο»
Σε περίπτωση αποκλίσεων πάνω από 0,25% του ΑΕΠ από τους στόχους των κρατικών προϋπολογισμών, ενεργοποιείται ο περιβόητος «δημοσιονομικός κόφτης», στον οποίο εντάσσονται μισθοί και συντάξεις.
Για απόκλιση 0,26% - 0,75% τα μέτρα θα είναι ύψους 0,5%, για απόκλιση 0,76% - 1,25% θα λαμβάνονται μέτρα ύψους 1%, για απόκλιση 1,26% - 1,75% μέτρα 1,5% και για απόκλιση 1,76% - 2,25% μέτρα 2%.
Ο μηχανισμός δημοσιονομικής προσαρμογής του προϋπολογισμού αφορά την περίοδο 2017 - 2019. Στις 10 Μάη κάθε έτους ο υπουργός Οικονομικών θα δημοσιεύει έκθεση με την τυχόν αρνητική απόκλιση από το στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα της προηγούμενης χρονιάς. Εως τις 31 Μάη θα εκδίδεται Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) με τις δαπάνες που θα περικόπτονται από 1ης Ιούνη του ίδιου έτους.
Σε περίπτωση που δεν εκδοθεί ΠΔ, προβλέπονται οριζόντιες περικοπές από το σύνολο των δαπανών όλων των κατηγοριών του προϋπολογισμού, κατά ποσοστό ίσο με την απόκλιση.
Σε αυτό το πλαίσιο, «εξαιρούνται» στο αρχικό στάδιο μόνο οι δαπάνες Υγείας, τα επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Δαπάνες, βέβαια, που περικόπτονται διαρκώς ήδη από τη φάση κατάρτισης των κρατικών προϋπολογισμών, ακριβώς για να αποφευχθούν οι αποκλίσεις...
Την ίδια ώρα, είναι αποκαλυπτικό το γεγονός ότι εξαιρούνται όλες οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, όπως επίσης και αυτές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
«Κόκκινα» δάνεια
Σε πρώτη φάση, με την ψήφιση και εφαρμογή του σχετικού νόμου, οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα πώλησης «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων αυτοαπασχολούμενων, επαγγελματιών, «μικρομεσαίων» επιχειρήσεων, καθώς και «κόκκινων» στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας πάνω από 140.000 ευρώ και βέβαια όλων των «κόκκινων» στεγαστικών που δεν αφορούν σε πρώτη κατοικία.
Από το Γενάρη του 2018, «απελευθερώνεται» το σύνολο των δανείων για πρώτη κατοικία και για ποσά κάτω από 140.000 ευρώ.
Παράλληλα, προετοιμάζεται σειρά παρεμβάσεων που αφορούν στη δευτερογενή αγορά τραπεζικών δανείων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα να μεταβιβάζουν το σύνολο των δανείων («κόκκινων» και εξυπηρετούμενων) σε άλλους «επενδυτές». Επιπλέον, η πώληση των δανείων θα γίνεται χωρίς την πληρωμή φόρων ή άλλων τελών, εξέλιξη που αποτελεί νέα πρόκληση απέναντι στα λαϊκά στρώματα, εν μέσω της επιβολής αλλεπάλληλων αντιλαϊκών φορολογικών πακέτων...
Ενεργειακό πακέτο
Η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και η έναρξη δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας, στο πλαίσιο μείωσης των μεριδίων λιανικής και χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ περιλαμβάνονται στο ενεργειακό πακέτο του πολυνομοσχεδίου.
Ξεκινώντας από την πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ, προβλέπεται πως η διαδικασία για την είσοδο «στρατηγικού επενδυτή» στην εταιρεία θα ξεκινήσει τον ερχόμενο Ιούλη, με στόχο μέχρι το Φλεβάρη του 2017 να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταβίβασης. Προβλέπεται ότι το ποσοστό του κράτους (σε αυτήν τη φάση) θα υποχωρήσει στο 51%) (από 100%) και στη συνέχεια δίνονται τα διαδικαστικά βήματα που θα ακολουθηθούν για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, με τη ΔΕΗ να έχει την ευθύνη για τον διεθνή διαγωνισμό επιλογής στρατηγικού επενδυτή.
Ρυθμίσεις περιλαμβάνονται και για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ προς τρίτους προμηθευτές, οι οποίοι στη συνέχεια θα το μεταπωλούν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις με σκοπό, όπως αναφέρεται, «να μειωθούν κατά 25% τα μερίδια λιανικής και χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ και να πέσουν κάτω από το 50% έως το 2020», σύμφωνα με τις προβλεπόμενες κατευθύνσεις της ΕΕ για την «απελευθέρωση» της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
«Εργαλειοθήκες» ΟΟΣΑ
Εκτός φαρμακείων - σε σούπερ μάρκετ και άλλα καταστήματα - θα πωλούνται 216 από τα 1.586 Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ). Τα φάρμακα αυτά η κυβερνητική διάταξη τα ονομάζει Γενικής Διάθεσης Φάρμακα (ΓΕΔΙΦΑ) και προς το παρόν δεν μπορούν να ξεπερνούν το 13% των ΜΗΣΥΦΑ. Οσο μεγαλώνει η λίστα των ΜΗΣΥΦΑ ( ούτε συνταγογραφούνται, ούτε αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ), τόσο θα αυξάνουν και τα ΓΕΔΙΦΑ. Ετσι ευνοούνται τα σούπερ μάρκετ, άλλοι χονδρέμποροι, που διεκδικούν μερίδιο της πίτας στην πώληση φαρμάκων. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, οι πωλήσεις των ΜΗΣΥΦΑ το 2009 ήταν 586 εκατ. ευρώ, το 2010 543 εκατ. και το 2011 569 εκατ. ευρώ.

Προκλητικές διατάξεις σε όφελος του κεφαλαίου
Μια σειρά από νέας κοπής κραυγαλέες παρεμβάσεις σε όφελος και για λογαριασμό του εγχώριου κεφαλαίου και άλλων «επενδυτών» φιγουράρουν στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
  • Από τις περικοπές του «δημοσιονομικού κόφτη» εξαιρούνται ρητά και κατηγορηματικά το σύνολο με τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ, δηλαδή τα κονδύλια της ΕΕ (ΕΣΠΑ, «διαρθρωτικά» και επενδυτικά ταμεία) καθώς και οι κρατικές ενισχύσεις που προορίζονται για την τόνωση των νέων κερδοφόρων επενδύσεων. Τα εν λόγω κεφάλαια για το έτος 2016 προβλέπεται να φτάσουν σε 6,8 δισ. ευρώ και βέβαια παραμένουν στο απυρόβλητο. Την ίδια ώρα, τα αντιλαϊκά μέτρα που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο (φοροληστεία μέσω του ΦΠΑ, των ειδικών φόρων στη λαϊκή κατανάλωση κ.ά.) φτάνουν σε 1,9 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Τα ποσά αυτά, αθροιζόμενα με το αμέσως προηγούμενο πακέτο (3,6 δισ. το χρόνο από καρατόμηση Κοινωνικής Ασφάλισης, συντάξεων, μείωση αφορολόγητου μισθωτών - συνταξιούχων κ.ά.) φτάνουν σε 5,5 δισ. ευρώ το χρόνο, έναντι 6,8 δισ. ευρώ ζεστού κρατικού χρήματος που θα μοιραστεί στα τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου μέσω ΠΔΕ.
Και βέβαια, έχει τη σημασία του το γεγονός ότι το ΠΔΕ αποτελεί αποφασιστικό εργαλείο για τη λειτουργία του λεγόμενου αναπτυξιακού νόμου, που κατατίθεται στη Βουλή στο αμέσως προσεχές διάστημα. Πέρα από τη διοχέτευση ζεστού κρατικού χρήματος στους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, ο νέος αναπτυξιακός νόμος, προβλέπει μια σειρά από φορολογικές απαλλαγές, ελαφρύνσεις και κάθε είδους διευκολύνσεις. Επίσης, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από το «δημοσιονομικό κόφτη» εξαιρούνται και οι δαπάνες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, καθώς αυτή αποτελεί τον πυρήνα του κρατικού φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Ταυτόχρονα, στο σφαγείο του «κόφτη» μπαίνουν οι συντάξεις, μισθοί και άλλα κονδύλια που σχετίζονται με τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.
  • Καταργείται (από την 1η Ιούνη) ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο, που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα, οι εγχώριοι βιομήχανοι το αξιώνουν, προκειμένου να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, μέσω της ελάφρυνσης του ενεργειακού κόστους. Είναι χαρακτηριστική η πρόταση του ΣΕΒ, που αξιώνει την «άρση των άμεσων και έμμεσων φόρων στην παραγωγή. Επανεξέταση των ειδικών φόρων επί των ενεργειακών προϊόντων βιομηχανικής χρήσης (...) και κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή».
Την ίδια ώρα, από το φθινόπωρο φέτος απογειώνεται ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης της λαϊκής οικογένειας, σε συνέχεια των τρανταχτών αυξήσεων στις βενζίνες και τα καύσιμα κίνησης, που μαζί με τα άλλα αντιλαϊκά μέτρα έρχονται να «ξελαφρώσουν» το λαϊκό εισόδημα.
  • Για τα «κόκκινα» δάνεια, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει την απαλλαγή από φόρους και τέλη μεταβίβασης των χαρτοφυλακίων με τα δάνεια, που θα πουλήσουν οι τράπεζες σε άλλους «επενδυτές», παρέχοντας ένα ακόμη κίνητρο στα διάφορα funds και τα άλλα κοράκια.
  • Με «φωτογραφική» διάταξη προβλέπονται διαγραφές τυχόν μελλοντικών προστίμων για ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους και μονοπώλια, που εμπλέκονται σε υποθέσεις «οριζόντιων συμπράξεων» για το μοίρασμα των κρατικών διαγωνισμών και για την απόσπαση των έργων με προνομιακούς όρους. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρεται γενικά σε «ενδεχόμενη απώλεια εσόδων του Δημοσίου».
Περισσότερο διαφωτιστική είναι η πρόσφατη ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, σύμφωνα με την οποία, η «αυτεπάγγελτη έρευνα αφορά σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων, στα οποία συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, έργα κατασκευής μεγάλων οδικών αξόνων, έργα ΜΕΤΡΟ, Προαστιακού και σιδηροδρομικών γραμμών/ σταθμών, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης και έργα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ)».
Στην υπόθεση αυτή κατονομάζονται οι: ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και INTRACOM.
Επιπλέον, κατονομάζει ότι συνεννοήσεις για το μοίρασμα των κρατικών διαγωνισμών είχαν και μονοπώλια όπως VINCI, HOCHTIEF και SIEMENS...

Σφυροκόπημα στους φτωχούς και μεσαίους αγρότες
Τέλος στο αφορολόγητο όριο για τη μεγάλη μάζα των φτωχών και μεσαίων αγροτών δίνεται με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, με τις οποίες και σε συνδυασμό με τις διατάξεις του προηγούμενου φορολογικού πακέτου, επιβάλλεται φόρος 22% και μάλιστα από το πρώτο ευρώ εισοδήματος.
Ειδικότερα:
Καταργείται το αφορολόγητο όριο για τους «μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες», που σημαίνει ότι θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ εισοδήματος.
Ταυτόχρονα, αλλάζουν τα κριτήρια και οι σωρευτικές προϋποθέσεις για το ορισμό του «επαγγελματία» - κατά κύριο επάγγελμα αγρότη. Σε αυτό το πλαίσιο, για να χαρακτηριστεί κάποιος «επαγγελματίας αγρότης», απαιτούνται να συντρέχουν όλες μαζί οι παρακάτω προϋποθέσεις:
  • Το ποσοστό του εισοδήματος από αγροτική δραστηριότητα να φτάνει τουλάχιστον στο 50% του συνολικού εισοδήματος, από 35% σήμερα.
  • Πρέπει να τηρούνται λογιστικά βιβλία, όπως ισχύει και για τις άλλες κατηγορίες επαγγελματιών.
  • Είναι κάτοχος αγροτικής εκμετάλλευσης.
  • Ασχολείται επαγγελματικά με αγροτική δραστηριότητα στην εκμετάλλευσή του τουλάχιστον κατά 30% του συνολικού ετήσιου χρόνου εργασίας του.
  • Είναι ασφαλισμένος ο ίδιος και η αγροτική του εκμετάλλευση, όπου απαιτείται, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Σε αυτό το πλαίσιο και με μπούσουλα το 50% του εισοδήματος, από τους 750.000 παραγωγούς που υποβάλλουν δηλώσεις ΟΣΔΕ (Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου - το σύστημα ελέγχου καταβολής των αγροτικών επιδοτήσεων), μόνο οι περίπου 280.000 εμπίπτουν στο νέο ορισμό.
Η έκθεση από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, που συνοδεύει το πολυνομοσχέδιο, αναφέρεται σε «εξοικονόμηση δαπάνης από τη μείωση των χορηγούμενων ενισχύσεων από τα προγράμματα υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ως επακόλουθο της αυστηροποίησης της έννοιας του επαγγελματία αγρότη».
Επιπλέον, για πρώτη φορά καθιερώνεται συμπληρωματικός φόρος στο χαράτσι του ΕΝΦΙΑ στα αγροτεμάχια και στα οικόπεδα εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού. Αυτό σημαίνει ότι θα «πέφτουν» επιπλέον χαράτσια σε περίπτωση συνολικής ακίνητης περιουσίας πάνω από 200.000 ευρώ.
Είναι απόλυτα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο 3ο μνημόνιο υπάρχει ειδική πρόβλεψη για «μεγαλύτερη συγκέντρωση της αγροτικής εκμετάλλευσης», σύμφωνα με τη στρατηγική για την «ανταγωνιστικότητα της γεωργίας». Βασικοί άξονες του σχεδίου είναι «η βελτίωση της εμπορίας γεωργικών προϊόντων», η μεταρρύθμιση των αδειών εμπορίας, η ενίσχυση των εξαγωγών, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στους αγροτικούς συνεταιρισμούς, η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων.

ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
Στην υπηρεσία της επιχειρηματικότητας
Την επίσπευση των διαδικασιών σύνταξης και τελικής κύρωσης των δασικών χαρτών προχωρά η κυβέρνηση με τις σχετικές ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι μονοπωλιακοί όμιλοι να επενδύσουν και να κερδοφορήσουν από την ανάπτυξη της επιχειρηματικής τους δράσης στα δασικά οικοσυστήματα. Μεταξύ άλλων, επανέρχεται η αρμοδιότητα σύνταξης των δασικών χαρτών στις διευθύνσεις δασών των Τοπικών Διοικήσεων (είχε υπαχθεί στην «Κτηματολόγιο ΑΕ») και σε περίπτωση που οι Δασικές Υπηρεσίες εκφράσουν αδυναμία εκτέλεσης του έργου λόγω έλλειψης πόρων ή προσωπικού, προβλέπεται η εκτέλεσή τους από την «Κτηματολόγιο», με αναθέσεις σε ιδιωτικά γραφεία.
Πάντως, η αρμοδιότητα των Δασικών Υπηρεσιών για την κατάρτιση, την κύρωση και τον έλεγχο των δασικών χαρτών είναι συνταγματική υποχρέωση κι επειδή η ανάθεση του έργου στην «Κτηματολόγιο» ήταν συνταγματικά έωλη, φαίνεται πως η κυβέρνηση θέλει να προστατεύσει το σχεδιασμό της από προσφυγές αντισυνταγματικότητας. Ωστόσο και πάλι η υποστελέχωση των Δασικών Υπηρεσιών δεν αποκλείεται να τις αναγκάσει να πάνε σε ιδιωτικές εταιρείες.
Κατά τ' άλλα, οι ρυθμίσεις αποχαρακτηρίζουν εκτάσεις και νομιμοποιούν αυθαίρετα που εμφανίζονται ως «οικιστικές πυκνώσεις», νομιμοποιούνται καταπατήσεις της κρατικής δασικής περιουσίας, με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις τη γνωστή Ιπποκράτεια Πολιτεία στον εθνικό δρυμό της Πάρνηθας, τον Αγιο Στέφανο κ.α. και επίσης καταργεί κάθε διοικητική πράξη προστασίας της κρατικής δασικής περιουσίας που με βάση τη δασική νομοθεσία εκδόθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Τροπολογίες «διά πάσαν νόσον» στο πολυνομοσχέδιο
Με τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση το βράδυ της Παρασκευής στο υπό συζήτηση πολυνομοσχέδιο, «αναστέλλεται από 1/1/2017 μέχρι 31/12/2018 κάθε μισθολογική ωρίμανση και μισθολογική προαγωγή των λειτουργών και υπαλλήλων που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια».
Από αυτή την αιφνιδιαστική ρύθμιση, η κυβέρνηση σκοπεύει να εξοικονομήσει 118 εκατ. ευρώ για τα έτη 2017 και 2018, «για λόγους δημοσιονομικής προσαρμογής (...) με συγκράτηση του μισθολογικού κόστους του δημόσιου τομέα». Η ρύθμιση αφορά τα Σώματα Ασφαλείας, δικαστικούς, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, διπλωματικούς υπάλληλους και άλλους.
Με άλλη τροπολογία θεσμοθετείται το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, το οποίο έρχεται να αντικαταστήσει την πιλοτική εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος που είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Σύμφωνα με την τροπολογία, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται από τον Ιούλη σε 30 δήμους, που θα επιλεγούν με πληθυσμιακά κριτήρια και δεικτών φτώχειας και ανεργίας. Η διάρκεια του προγράμματος σύμφωνα με την τροπολογία είναι έξι μήνες, δηλαδή μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ξεκαθαρίζεται, επίσης, ότι όπως το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, έτσι και το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης απευθύνεται σε νοικοκυριά «που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας» και προβλέπει εισοδηματική ενίσχυση, συμπληρωματικές κοινωνικές παροχές και υπηρεσίες προώθησης των δικαιούχων σε προγράμματα κατάρτισης.
Σε ό,τι αφορά τη μηνιαία εισοδηματική ενίσχυση, αυτή σύμφωνα με την τροπολογία, ορίζεται ως «η διαφορά μεταξύ του εγγυημένου ποσού και του εισοδήματος (...) διαιρούμενου δια του αριθμού των μηνών που αυτό αφορά, δηλαδή δια του έξι». Στην τροπολογία επαναλαμβάνονται όροι που συναντιόνταν και στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, όπως το «κατώφλι εισοδήματος», που ισούται με το εισοδηματικό όριο της ακραίας φτώχειας.
Στην ίδια τροπολογία καθορίζονται οι όροι της αναδρομικής επιστροφής του ΕΚΑΣ για όσους το χάνουν από φέτος και πληρώθηκαν τους πρώτους πέντε μήνες. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να επιστρέψουν τα χρήματα σε 12 δόσεις, όχι μεγαλύτερες από 30 ευρώ, ενώ για να χρυσώσει το χάπι, η κυβέρνηση διατηρεί μέχρι το 2019 τη διατήρηση της μειωμένης συμμετοχής στα φάρμακα για όσους χάνουν το ΕΚΑΣ.
Τέλος, παρά την παρέμβαση του Γ. Κατρούγκαλου στη Βουλή αργά το βράδυ της Παρασκευής, για να παρουσιάσει τις τροπολογίες του υπουργείου Εργασίας, δεν απαντήθηκε το ερώτημα που έθεσε το ΚΚΕ για τις συνέπειες από την κατάργηση του άρθρου 105 του ν. 4387/2016, που προβλέπεται με άλλη τροπολογία στο πολυνομοσχέδιο.
Το συγκεκριμένο άρθρο συμπεριλαμβανόταν στο νομοσχέδιο - λαιμητόμο της κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό και προέβλεπε ότι «χορηγείται στην Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία "Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΒΕΕ" ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα». Με την κατάργησή του, δεν θα υπάρχει στο εξής η δυνατότητα να πληρώνονται οι εργαζόμενοι και επομένως ανοίγει ο δρόμος για το κλείσιμο της επιχείρησης.
ΥΠΕΡ-ΤΑΜΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
Μηχανισμός αναδιαρθρώσεων στην υπηρεσία των μονοπωλίων
Ειδικό μνημόνιο διαρκείας επιβάλλεται γύρω από το ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά και στον τρόπο διαχείρισης της κρατικής περιουσίας, κάθε μορφής, η οποία σχεδόν στο σύνολό της μεταβιβάζεται στο νέο υπερ-ταμείο με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ».
Το νέο σχήμα θα αποτελέσει την «ομπρέλα» κάτω από την οποία, με τη μορφή θυγατρικών εταιρειών, θα στεγαστούν οι υπάρχουσες κρατικές εταιρείες διαχείρισης και συγκεκριμένα το ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (δηλαδή η κρατική συμμετοχή στις τράπεζες) και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Επιπλέον, συστήνεται και η «Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών ΑΕ», η οποία αφορά τις κρατικές συμμετοχές σε δημόσιες επιχειρήσεις και περνάει στο «υπερ-ταμείο», επίσης με τη μορφή θυγατρικής, προκειμένου, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «να διαχειρίζεται επαγγελματικά και να επαυξάνει την αξία των συμμετοχών αυτών και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ». Προβλέπεται η δυνατότητα ένταξης στο «υπερ-ταμείο» και άλλων θυγατρικών εταιρειών.
Αποκαλυπτικές είναι οι σχετικές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, σύμφωνα με τις οποίες:
  • Η διάρκεια του νέου σχήματος ορίζεται στα 99 χρόνια και μάλιστα με δυνατότητα παράτασης.
  • Προβλέπεται ειδικό και μάλιστα πρωτόγνωρο νομικό καθεστώς. Οπως ρητά προβλέπεται, «η Εταιρεία δεν ανήκει στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός εκάστοτε ορίζεται». Παράλληλα, το κράτος εμφανίζεται ως ο μοναδικός μέτοχος και, από την άλλη, μεταβιβάζει «άνευ ανταλλάγματος» τα περιουσιακά του στοιχεία σε μια εταιρεία που δεν θα του ανήκει.
  • Επιπλέον, «οι διατάξεις που αναφέρονται σε δημόσιες επιχειρήσεις, δεν εφαρμόζονται ως προς την Εταιρεία,εκτός αν αυτό ρητά προβλέπεται στον παρόντα νόμο».
  • Στο νέο Ταμείο αποφασιστικό ρόλο θα έχει το 5μελές Εποπτικό Συμβούλιο. Τα τρία μέλη του θα επιλέγονται από την κυβέρνηση, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Κομισιόν και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESΜ) και τα δύο μέλη, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, θα επιλέγονται από την Κομισιόν και τον ESM, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του υπουργού Οικονομικών.
Για να υπάρχει απαρτία στις συνεδριάσεις του Συμβουλίου, θα πρέπει να είναι παρόντα τουλάχιστον 4 μέλη του, ενώ οι αποφάσεις θα λαμβάνονται κατόπιν θετικής ψήφου τουλάχιστον 4 μελών, δηλαδή μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των «θεσμών» της ΕΕ.
Αποκαλυπτική είναι η διάταξη που προβλέπει:
«Η Εταιρεία και οι άμεσες θυγατρικές της μπορούν επίσης να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε προσωπικό συνάπτοντας συμβάσεις δανεισμού εργαζομένων με εταιρείες του ιδιωτικού τομέα ή εταιρείες των οποίων οι μετοχές έχουν μεταφερθεί στην Εταιρεία ή σε κάποια από τις θυγατρικές της».
Από την προς μεταβίβαση ακίνητη περιουσία του Δημοσίου (μέσω ΕΤΑΔ) εξαιρούνται οι αρχαιολογικοί χώροι, αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι και προστατευόμενες περιοχές (Natura).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.