Δεκέμβρης 1944 (17)

Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Νέο εφοπλιστικό έγκλημα: Απανθρακώθηκε ναυτεργάτης στο πλοίο «Χάι Σπιντ 5» ‒ Κατσώτης - Πουλικόγιαννης: Ερωτηματικά και ευθύνες της εργοδοσίας. Γενικευμένο φαινόμενο οι επικίνδυνες συνθήκες δουλειάς και η μαύρη ανασφάλιστη εργασία ‒ Δρίτσας: Αναζήτηση ευθυνών σε κάθε(!!) κατεύθυνση


Απανθρακώθηκε ναυτεργάτης από φωτιά σε επισκευαζόμενο πλοίο - Δήλωση του Χρ. Κατσώτη
Σοβαρά ερωτήματα για τα μέτρα ασφάλειας της εργασίας
Ενας ναυτεργάτης απανθρακωμένος ήταν ο απολογισμός, μέχρι χτες βράδυ, της μεγάλης πυρκαγιάς που ξέσπασε, χτες, στις 1.30 το μεσημέρι, στο πλωριό σαλόνι του ταχύπλοου πλοίου «HIGHSPEED V» της εταιρείας HSW, το οποίο μετασκευάζεται στο μόλο ΔΕΗ της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης στο Κερατσίνι.
Ο Σωτήρης Πουλικόγιαννης για το νέο εφοπλιστικό έγκλημα στο «Χάι Σπιντ 5»

Όπως όλα δείχνουν, πρόκειται για τον 50χρονο ηλεκτρολόγο του πλοίου (το όνομά του είναι στη διάθεση του «Ριζοσπάστη», αλλά μέχρι αργά το βράδυ δεν είχε ταυτοποιηθεί επίσημα). Ο νεκρός ναυτεργάτης είχε χαρακτηριστεί αρχικά αγνοούμενος, ενώ μέχρι αργά στο πλοίο διεξάγονταν έρευνες από τα συνεργεία της Πυροσβεστικής για να αποκλειστεί το ενδεχόμενο ότι υπάρχουν κι άλλα θύματα.
Σύμφωνα με τα μέχρι χτες το βράδυ στοιχεία, στο πλοίο γίνονταν εκτεταμένες επισκευές. Η εταιρεία επέκτεινε τα σαλόνια του πλοίου, περιορίζοντας το γκαράζ της πλώρης, για να «κερδίσει» σε επιβάτες.

Χτες, στο πλοίο δούλευαν ταυτόχρονα 5 συνεργεία με συνολικά 21 μεταλλεργάτες. Οπως έλεγαν οι εργαζόμενοι, στο πλοίο γίνονταν ταυτόχρονα εργασίες συγκόλλησης, βαφής κ.ά.
Οι ίδιες μαρτυρίες αναφέρουν ότι η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στο χώρο κάτω από τη γέφυρα του καραβιού. 

Ως πρώτη πιθανή αιτία σημειώνουν ότι στο πάνω πάτωμα γίνονταν εργασίες συγκόλλησης στα βαρελάκια του πλοίου, ενώ η από κάτω πλευρά του πατώματος (σ.σ. το ταβάνι του σαλονιού) ήταν φρεσκοβαμμένη, δηλαδή δεν είχε προλάβει να στεγνώσει, με αποτέλεσμα να αρπάξει φωτιά.
Οι μαρτυρίες αναφέρουν ακόμα ότι ο ηλεκτρολόγος με τον βοηθό του έτρεξαν να βρουν πυροσβεστήρες για την κατάσβεση της πυρκαγιάς.  
Ωστόσο, η φωτιά εξαπλώθηκε γρήγορα, προφανώς λόγω των εύφλεκτων υλικών (μπογιές, διαλυτικά, πλαστικά κ.ά.), με αποτέλεσμα να «πνιγεί» ο χώρος από πυκνό καπνό και ο ναυτεργάτης να χάσει τις αισθήσεις του.
Οι υπόλοιποι ναυτεργάτες και μέλη των συνεργείων κατάφεραν να γλιτώσουν την τελευταία στιγμή. 

Μαρτυρίες κάνουν λόγο για ισχυρές εκρήξεις ενώ κάτοικοι της περιοχής είδαν να εκτοξεύονται και αντικείμενα.
Ευθύνες στην εργοδοσία
Δήλωση του βουλευτή του ΚΚΕ Χρήστου Κατσώτη
Στον τόπο του δυστυχήματος, βρέθηκε άμεσα ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ο οποίος τόνισε:
«Ως ΚΚΕ εκφράζουμε τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του ηλεκτρολόγου, ο οποίος απανθρακώθηκε απ' αυτό το εργατικό δυστύχημα. Μιλήσαμε με τον επικεφαλής του λιμενικού, ο οποίος μας διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει άλλος νεκρός στο καράβι. Ωστόσο, εμείς θέλουμε να διερευνηθεί εξονυχιστικά και το καράβι. Βεβαίως τονίζουμε και πάλι την ανάγκη των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, προκειμένου να μη θρηνούμε θύματα. Οι ευθύνες ανήκουν στην κυβέρνηση και βεβαίως στην εργοδοσία, που δεν παίρνει τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας τα οποία κοστίζουν, όμως χάνονται ζωές εργαζομένων κάθε τόσο».
Πολλά τα ερωτήματα
Το πρώτο ερώτημα που τίθεται είναι αν υπήρχαν και αν ήταν σε θέση να λειτουργήσουν όλα τα μέσα πυρασφάλειας που προβλέπουν οι κανονισμοί. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ναυτεργάτες και μέλη του συνεργείου κάνουν λόγο μόνο για πυροσβεστήρες. Κανείς δεν αναφέρθηκε σε λειτουργία κεντρικών συστημάτων πυρόσβεσης (π.χ. σπρίγκλερ ή μάνικες). 

Το δεύτερο ερώτημα που προκύπτει είναι αν συνολικά είχαν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την υγιεινή και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Ερωτήματα προκαλεί ακόμα η συμπεριφορά τόσο της εταιρείας όσο και του υπουργείου Ναυτιλίας. 

Συγκεκριμένα, από λιμενικούς έγινε έλεγχος και ταυτοπροσωπία σε ό,τι αφορά τους 21 εργαζόμενους που ήταν τα καταγραμμένα μέλη των συνεργείων, χωρίς ωστόσο να έχει αποκλείσει κανείς ότι δεν υπήρχε «μαύρη» εργασία, δηλαδή εργαζόμενοι ανασφάλιστοι και αδήλωτοι, που σε περιπτώσεις εργατικού δυστυχήματος πάνε «άκλαφτοι».
Ωστόσο, μέχρι αργά το απόγευμα δεν είχε γίνει από τους λιμενικούς έλεγχος, ούτε ταυτοπροσωπία σε ό,τι αφορά τους ναυτεργάτες του πλοίου

Δηλαδή, παρέμενε άγνωστος ο ακριβής αριθμός των ναυτεργατών που βρίσκονταν στο πλοίο. Η αιτιολογία από τις λιμενικές αρχές, δηλαδή τις αρχές του υπουργείου Ναυτιλίας, ήταν ότι η εταιρεία δεν είχε δώσει λίστα πληρώματος (crew list).
Κι όχι μόνο αυτό, αλλά δεν είχε γίνει σαφές αν υπήρχε και ναυτολόγιο, δηλαδή αν οι ναυτεργάτες ήταν ασφαλισμένοι! Επιπλέον, από ναυτεργάτες αναφέρθηκε ότι η εταιρεία
«συνηθίζει να μεταφέρει ναυτεργάτες από πλοίο σε πλοίο για να εκτελούν επισκευαστικές εργασίες συντήρησης, με αποτέλεσμα να μην είναι καταγραμμένοι πουθενά και κατά συνέπεια να μην είναι ασφαλισμένοι»!
Ανακοινώσεις - πρόκληση
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η πλοιοκτήτρια εταιρεία, παρά τις καταγγελίες για το «crew list», περιορίστηκε να δηλώσει απλά και μόνο ότι  
«εκφράζει την οδύνη της για την απώλεια της ζωής ενός μέλους των ναυτικών της και θα σταθεί δίπλα στην οικογένεια του εκλιπόντος. Η HELLENIC SEAWAYS συνεργάζεται με τις εμπλεκόμενες αρχές προκειμένου να διερευνηθούν τα αίτια της πυρκαγιάς»...
Οσον αφορά τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσα, σύμφωνα με δελτίο Τύπου του υπουργείου,
«παρακολούθησε την εξέλιξη και την τραγική κατάληξη της πυρκαγιάς. Εξέφρασε τη βαθιά λύπη για το χαμό του άτυχου ναυτικού και τόνισε ότι το γεγονός αυτό πρέπει να μας ενεργοποιήσει όλους. Παράλληλα επικοινώνησε με την Εισαγγελία (....) για την άμεση διερεύνηση των αιτιών (...) Πρόθεση του υπουργού είναι να ενεργοποιηθούν οι αναγκαίες διαδικασίες για τον αυστηρό έλεγχο του πλαισίου που διέπει την προστασία και ασφάλεια των εργαζομένων, την τήρηση της νομιμότητας και την αναζήτηση ευθυνών σε κάθε κατεύθυνση».
Η πρόκληση είναι εμφανής: Ο Θ. Δρίτσας, δηλαδή η κυβέρνηση, προσπαθεί να τσουβαλιάσει θύτες και θύματα!
Τα ναυτεργατικά σωματεία
«Μακρύς είναι ο κατάλογος των θυμάτων από ναυτεργάτες και άλλους εργαζόμενους, στο βωμό της κερδοφορίας του εφοπλιστικού Μινώταυρου», επισημαίνουν σε δελτίο Τύπου τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ. Τονίζουν ακόμα:
«Το υπουργείο Ναυτιλίας και η ναυτιλιακή εταιρεία HELLENIC SEAWAYS αρνούνται να δώσουν στη δημοσιότητα τη λίστα του πληρώματος (crew list), δυσχεραίνοντας την προσπάθεια για την ανεύρεση και ταυτοποίηση των μελών του πληρώματος.
Τεράστιες οι ευθύνες του ΥΝΑ και των εφοπλιστών για τα μέτρα προστασίας και ασφάλειας, ενώ γίνονται ακόμα βαρύτερες οι ευθύνες τους γιατί από το τραγικό γεγονός του "NORMAN ATLANTIC" (σ.σ. του επιβατηγού πλοίου που κάηκε στις 28/12 ανοιχτά της Κέρκυρας με 9 νεκρούς και 18 αγνοούμενους) και σε άλλα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, καμία έκθεση συμβάντων δεν έχει δοθεί, κανένα μέτρο δεν έχει παρθεί, για να συγκαλύπτουν την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία του κεφαλαίου».
Καλούν τους εργαζόμενους στεριάς και θάλασσας «να οργανωθούν και να αγωνιστούν για συγκροτημένα εργασιακά, ασφαλιστικά, κοινωνικά δικαιώματα, για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων από τη βαρβαρότητα του κεφαλαίου».
Γενικευμένο φαινόμενο οι επικίνδυνες συνθήκες δουλειάς
Αποκαλυπτικοί οι έλεγχοι των 5μελών μεικτών Επιτροπών
Την ίδια στιγμή που ανασυρόταν το απανθρακωμένο πτώμα του ηλεκτρολόγου από το φλεγόμενο ταχύπλοο «HIGHSPEED V», στην άλλη άκρη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης και συγκεκριμένα στο ναυπηγείο «ΕΛΘΩΜ», τα μέλη της 5μελούς μεικτής Επιτροπής Ελέγχου για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς, εντόπισαν στο επισκευαζόμενο πλοίο «ΓΕΩΡΓΙΟΣ Λ» 10 εργάτες που δούλευαν σε καθεστώς μαύρης ανασφάλιστης εργασίας! Επιπρόσθετα, έκαναν χρήση φλόγας χωρίς να έχει γίνει «γκαζ φρι», δηλαδή καθαρισμός από λιμνάζοντα αέρια με άμεσο τον κίνδυνο έκρηξης.
Το γεγονός αυτό κατήγγειλε με δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής Σ. Πουλικόγιαννης, επισημαίνοντας ότι
«αυτά είναι που συμβαίνουν σε περίοδο καπιταλιστικής κρίσης, έντονου ανταγωνισμού για το ποιος θα πάρει τη δουλειά, πώς θα γίνει η δουλειά πιο φτηνά, πιο γρήγορα. Αυτό δείχνει σε τι έχουν μετατρέψει τους χώρους δουλειάς εφοπλιστές, εργολάβοι και οι κυβερνήσεις το 2015».
Ο συνδικαλιστής σημείωσε για την τραγωδία στο «HIGHSPEED V»:
«Ξέρουμε τι είναι να ξεριζώνεται ένα κομμάτι από μας και να είμαστε αύριο το πρωί με ένα λιγότερο. Αμεσα να διερευνηθούν όλες οι αιτίες. Δεν μπορούμε να κάνουμε εικασίες όμως για να γίνει ένα τόσο σοβαρό εργατικό δυστύχημα και να επεκτάθηκε τόσο γρήγορα η φωτιά, κάποιες ελλείψεις κάποιο πρόβλημα υπήρξε».
Να σημειωθεί ότι το Συνδικάτο Μετάλλου και το Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών, από τις 12 Μάρτη έχουν στείλει υπόμνημα στα αρμόδια υπουργεία, απαιτώντας ανάμεσα σε άλλα:
  • Αμεση επαναλειτουργία σε καθημερινή βάση των δύο μεικτών Επιτροπών. Στελέχωση του ΣΕΠΕ ΠΕΙΡΑΙΑ, με Τεχνικούς Επιθεωρητές (Ναυπηγούς - Μηχανολόγους), ώστε να εξασφαλιστεί η λειτουργία τους και Σαββατοκύριακα αλλά και τις απογευματινές και βραδινές ώρες.
  • Να στελεχωθούν οι μεικτές Επιτροπές με χημικούς Ναυτιλίας, ή να δημιουργηθεί στα πλαίσια του ΥΕΝ υπηρεσία Χημικών Ναυτιλίας με αρμοδιότητα επανελέγχου GAS FREE (σήμερα δεν υπάρχει κανένας μηχανισμός επανελέγχου).
  • Να λαμβάνονται κυρώσεις για τις Επιχειρήσεις που συστηματικά παραβιάζουν τα μέτρα ασφαλείας.
  • Σε όλα τα Πλοία που εκδίδονται άδειες με χρήση φλόγας, υποχρεωτικά να υπάρχουν φύλακες πυρκαγιάς, αναλογικά με τον αριθμό των εργαζομένων, με αποκλειστική αρμοδιότητα την πυρασφάλεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.